Nekromanti Mysko lagar

Nightowl

Champion
Hur många har utnyttjat mystiska, meningslösa eller absurda lagar för att ställa till det för sina spelare? Man behöver int gå längre än till sagolandet USA för att hitta vansinniga lokala föreskrifter av typen:

*I staden Baldwin Park får man inte cykla i simbassänger.
*I staden Blythe får man inte ha cowboystövlar om man inte äger minst två kor.
*I staden Carmel får man inte äta glass samtidigt som man står på en trottoar.
*I Chico måste man böta hela 500 dollar om man skulle detonera ett atomvapen inom stadsgränsen, även om det bara var av misstag.

Knepiga lagar finns dock lite här och var. Någon som dragit nytta av detta?

Erik

Johan K

Gammal & dryg
Man skulle kanske göra..

Hehehe !!
Av nån anledning så blir jag inte förvånad när det gäller sådana & USA....... :gremgrin:
Funderar på om det skulle passa i Trudvang eller om det bara skulle bli konstigt att ha sådana lagar där..

Storuggla

Champion
Myskoxelagar

"Knepiga lagar finns dock lite här och var. Någon som dragit nytta av detta?"

Tja, jag vet inte jag. Jag har skickat en dipsomantiker* i UA till Saudiarabien en gång och sett till att de stackars rollpersonerna trampat på Thailändska sedlar**, men det är nog höjden av konstighet som jag kommer på på rak arm. Eller ja, det var ju det där äventyret i Singapore...

Storuggla, snöbeduin

<font size="1"> * = Magiker som får sin magiska kraft från att vara konstant packad och behöver alkohol för att alstra magisk kraft </font size>
<font size="1"> ** = Eftersom kungens bild finns på sedlarna är det ett lagbrott att trampa på dem </font size>

Nightowl

Champion
Re: Man skulle kanske göra..

Funderar på om det skulle passa i Trudvang eller om det bara skulle bli konstigt att ha sådana lagar där..
Lokala gudar, kungar och trollkarlar kan väl ha sina egenheter som man måste ta hänsyn till. Jag menar, om vi kollar på sagorna har vi ju ställen som Törnrosas fars kungarike, där man brände alla sländor, eller vad det nu var för ställe Markisen av Karabas styrde - han kom ju till makten med hjälp av en katt, så vi kan tänka oss ganska speciella skyddsregler för kattor i det landet... Eller i legenden om Wilhelm Tell, där det var lag på att bocka sig för en mössa. Det fanns också nån gammal vikingakung som var så arg på ett folk han hade besegrat att han insatte sin hund till lydkonung över landet och kungjorde att den som meddelade honom rackans död skulle avrättas...

Erik

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Amerikanska lagar

Noteras bör, innan en alltför stor amerikabashing uppstår, att dessa amerikanska lagar naturligtvis av ren praxis aldrig någonsing används. Om man ens så försökte så skulle det troligtvis inte gå igenom.

/Naug

Jarl

Hero
Re: Amerikanska lagar

...och det är knappast som om Sverige saknar gamla skumma lagar :gremsmile:

Man Mountainman

Storsvagåret
Dying Earth är väl ett typiskt spel där "absurda lagar" är ett givet inslag. Jag menar, hela Cugelsviten går ut på att vår hjälte reser från plats till plats, den ena mer bisarr än den andra, och drabbas av konsekvenserna av de lokala sedvänjorna.

Annars är väl det främsta användningsområdet för "absurda lagar" i fantasy att railroada in folk i sitt äventyr, genom att de bryter mot någon vansinnig lokal föreskrift och tvingas utföra något uppdrag för att göra bot och bättring.

Troberg

Sinister eater

...och det är knappast som om Sverige saknar gamla skumma lagar
Tills för några år sedan var det förbjudet att spela kort med sina barn. Obligatorisk bilprovning. Need I say more?

Pom

Swashbuckler
Dying Earth är väl ett typiskt spel där "absurda lagar" är ett givet inslag. Jag menar, hela Cugelsviten går ut på att vår hjälte reser från plats till plats, den ena mer bisarr än den andra, och drabbas av konsekvenserna av de lokala sedvänjorna.
Jo. Fast hans relation till rättvisan underlättas inte direkt av hans egen synnerligen elastiska etik.

När lagar trätt i spel i mina kampanjer är det vanligen för att rollpersonerna gjort något fuffens. Proportionerna på reaktionerna kan vara absurda (i spelarnas ögon) ibland, och fokus hamna på irrelevanta detaljer i vad som för all del är ett brott i de flesta samhällen. Men att drabba rollpersoner med lagar som blixtar från klara himlar är ju som du säger just hårdhänt rälsning och ingenting annat.

Korpen

Hero
Mysko lagar finns i nästan alla länder, dock p.g.a. av hur common law systemet (Ursprung england) fungerar så är alla lagar giltiga tills en domstol säger att de är ogilltiga, och eftersom man inte pröver de galna lagarna i domstol så blir de inte obsoleta.
Ett annat fall är från England (kommer inte ihåg vilket universitet dock) där någon letat fram att studenterna skulle böta 3 pund om de glömde att ta med värjan till tentamen.

Sen har man andra roliga fall; speciellt vad gäller nödvärn och ingripanden, det som i Sverige skulle vara ett olagligt ingripande (eller nödvärnsexess) skulle i t.ex Frankrike var olagligt att INTE göra; detta pga den mkt svaga nödvärnsrätten i Sverige.

Troberg

Sinister eater
Re: Svenska lagar

"Tills för några år sedan var det förbjudet att spela kort med sina barn."

Jag vill vet mer om detta. Illuminera de fåkunniga.
Det var inte så mycket mer. Det var en gammal lag som sorterades ut för några år sedan.

Krille

Super Moderator
"Ett annat fall är från England (kommer inte ihåg vilket universitet dock) där någon letat fram att studenterna skulle böta 3 pund om de glömde att ta med värjan till tentamen."

Den ståryn är rätt ball. Det sägs att boten utföll på grund av att studenten ifråga utnyttjade någon annan urgammal lag i samma lagtext som stipulerade att en student hade rätt till en öl och en brödkaka under tentamen. Efter att ha övertygat vakten om detta så kom de fram till att den moderna motsvarigheten borde vara en hamburgare och en cola, värd tre pund, som vakten fick gå och hämta.

Efter det så lusläste universitetet samma lagtext och hittade grejen om värjan.

Är det fortfarande tillåtet att med pilbåge skjuta skottar i Yorkshire?

Quan'talis

Swashbuckler
Mysko lagar finns i nästan alla länder, dock p.g.a. av hur common law systemet (Ursprung england) fungerar så är alla lagar giltiga tills en domstol säger att de är ogilltiga, och eftersom man inte pröver de galna lagarna i domstol så blir de inte obsoleta.
Jag har en egendonlig känsla av att jag skrivit det här i ett inlägg för inte så länge sen, men i alla fall: i flera städer i England är det tillåtet att skjuta folk från Wales, så länge man gör det med långbåge från stadsmuren eller efter mörkrets inbrott (mitt minne säger "Nottingham", men det verkar ju vettigare med sådana lagar i någon stad som faktiskt finns nära Wales. Dessutom kan det hända att jag associerar "långbåge" med "Nottingham" av någon annan orsak...).

Ett annat fall är från England (kommer inte ihåg vilket universitet dock) där någon letat fram att studenterna skulle böta 3 pund om de glömde att ta med värjan till tentamen.
Tror du man klarar sig om man tar med en sabel? :gremgrin:

Rosen

Myrmidon

...och det är knappast som om Sverige saknar gamla skumma lagar

Jag läste i början av 80-talet en tidningsnotis om att det enligt Svea Rikes var olagligt med rymdfärder -- den som "uppsåtligt eller av oaktsamhet" vistades i rymden kunde dömas till dagsböter.

Har aldrig hört något mer om den lagen sedan, men det kunde ju ge hr Fuglesang vissa problem... Sen skulle jag förstås gärna veta hur man bär sig åt för att hamna ute i rymden av oaktsamhet. (-:

--
Åke

Storuggla

Champion
"Sen har man andra roliga fall; speciellt vad gäller nödvärn och ingripanden, det som i Sverige skulle vara ett olagligt ingripande (eller nödvärnsexess) skulle i t.ex Frankrike var olagligt att INTE göra; detta pga den mkt svaga nödvärnsrätten i Sverige"

Öff? Där tappade du mig, vad menar du? Menar du envarsgripande eller nödvärn eller vad? För båda de fungerar utmärkt vad jag har nyttjat dem i alla fall.

Storuggla, försakelse mot tjänsteman?

Nightowl

Champion
Mer om amerikanska lagar

Anledning till att lagarna existerar är flera:
A, Amerikanska "kommuner" har mycket stort självstyre. Det finns mycket mindre möjligheter än i Sverige för utomstående att lägga sig i. Envetna lokalpolitiker kan därför driva igenom lokala stadgar som passar deras policy. Ibland blir de lite konstiga, och även amerikaner garvar åt sådant, men möjligheten är väl snarast berömvärd.
B, Det är gäller inte bara USA: gamla regelverk ligger kvar fastän de är obsoleta. De kan avspegla gammal oro för nya teknologier eller gamla tiders moral, eller vara reaktioner på mycket speciella fall. Det finns till exempel en plats i Tenessee där det är olagligt att fiska med lasso; enligt legenden var det för att stoppa en lokal kuf som kommit på en metod genom vilket han kunde kringå andra lokala fiskebestämmelser vad gällde snarning av fisk. Istället för att säga 'McGurk får på inga villkor fiska här!' (vilket givetvis är omöjligt) instiktar man mycket specifika lagar.
C, Vissa lagar har en metod i galenskapen. En som reser till USA utan visum måste svara 'ja/nej' på frågan 'Har du någonsin deltagit i folkmord'. Detta verkar givetvis vansinnigt eftersom eventuella deltagare i sådant antagligen ljuger (liksom man ljuger på frågan 'Har du för avsikt att be¨gå brott i USA?'). Poängen är att har man ljugit på denna fråga (man är efterlyst i Rwanda eller Bosnien för diverse gräsligheter) är det betydligt smidigare att utlämna vederbörande: han ljög på blanketten så det blir en formsak, vilket sparar juridiska resurser för det redan stressade amerikanska invandrarverket.

Sedan skall det nämnas att det finns många lagar som rör sexuella saker som jag inte tog upp, och de används faktiskt, oftast när man vill trakassera homosexuella, en populär sport i vissa delar av USA än idag för poliser och andra auktoriteter. Där finns visst skydd - man kan gå till högre rätt eller kontakta lobbygrupper - men alla människor har inte den möjligheten, och alla lokala poliser tänker sig inte för. Sådana lagar existerar naturligtvis för att det finns lokala lobbygrupper som är starka nog att driva igenom dem, som t.ex. håller oralsex för omoraliskt.

ObSpel: Det senare kan givetvis gälla i en spelvärld också. Om man inte kan trakassera halvlängdsmän eller dvärgar på annat sätt, kan man ju göra det olagligt att inneha ämbeten eller ha vissa jobb om man inte är längre än fyra fot, eller är slätrakad, t.ex.

Erik

Nightowl

Champion
Svenska lagar

Ett exempel på obsoleta lagar: In till 80-talet stod det kvar en paragraf om att den som flyttar tomtgränsstenar kan dömas till döden, trots att dödsstraffet var avskaffat. Sådant fusk var vanligt nog och mycket avskytt förr i tiden; det finns olika varianter på lokala sägner som hävdar att den som flyttar på gränser blir osalig efter döden, i synnerhet om han var lantmätare.

Erik, geodetgast?

Storuggla

Champion
Re: Mer om amerikanska lagar

"C, Vissa lagar har en metod i galenskapen. En som reser till USA utan visum måste svara 'ja/nej' på frågan 'Har du någonsin deltagit i folkmord'. Detta verkar givetvis vansinnigt eftersom eventuella deltagare i sådant antagligen ljuger (liksom man ljuger på frågan 'Har du för avsikt att be¨gå brott i USA?'). Poängen är att har man ljugit på denna fråga (man är efterlyst i Rwanda eller Bosnien för diverse gräsligheter) är det betydligt smidigare att utlämna vederbörande: han ljög på blanketten så det blir en formsak, vilket sparar juridiska resurser för det redan stressade amerikanska invandrarverket."

Dessutom finns ju stämingsspöket. Om en kille komme rin och dödar folk eller något, så kan de anhöriga stämma staten för att han kunde komma in. Men om han kryssat för att han inte tänkte begå några brott i USA så har staten ryggen fri. I teorin. Nu funkar det kanske inte alltid, men det är ju bara en idé jag fick nyss.

Storuggla, drömmer

Nightowl

Champion
Mysko lagar som bara verkar mysko

Många rollspel hävdar att det bara är lagligt att bära små lätta vapen inne i fantasystäder, inte rustningar eller tunga vapen. Det kan verka som en förnuftig lag, men ofta har det varit tvärtom i historien

Många amerikanska lokala och statliga lagstiftningar har t.ex. mycket stränga knivlagar; man får inte färdas över gränsen med en kniv, man måste bära en kniv öppet, osv. Samtidigt kan man i en del av dessa stater bära en bazooka på gatan mer eller mindre lagligt (fast folk kommer förstås att glo!)Liknande lagar spreds i tyska stater när hanterliga pistoler uppfanns; däremot var det OK att bära en musköt på stadens gator.

Anledningen är att dolkar och pistoler är praktiska vapen för rånare, mördare och andra kriminella; om man SER att en karl bär en AK-4 eller en musköt kan man ta sig i akt. Ofta drevs sådana lagar igenom efter uppmärksammade dåd av knivmän eller pistolbeväpnade brottslingar. Det gäller synnerligt knivlagarna på vissa ställen i USA.

Detta kan vara en bra lag att stressa spelare med i fantasy-kampanjer. Faran från magiker kan förbjuda folk att bära stavar och spön på allmän plats, t.ex. Man VET ju aldrig om det där är en wand of disintegration eller bara en spatserkäpp...

Erik