Nekromanti Mysko lagar

Nightowl

Champion
Men att drabba rollpersoner med lagar som blixtar från klara himlar är ju som du säger just hårdhänt rälsning och ingenting annat.
Beror väl på hur blixten faller. Jag har läst ett äventyr till RuneQuest/Glorantha där man rollpersonerna får ett erbjudande om att köpa en båt billigt eftersom de lokala lagarna förbjuder testamenten (baserat på en historisk lag från jag-har-glömt-var) och de förbinder sig att sälja den tillbaka till arvingen när den förre ägaren dött (vilket han påstår han kommer att göra rätt snart, hosti-hacki). Det hela är dock ett dubbelbedrägeri avsett att skjuta över hans skulder på rollpersonerna efter att han fejkat sin död; de har diverse metoder att komma ur detta, inklusive att bara dra från landet, men att nån försöker sno rollpersonerna på pengar kan knappast betraktas som rälsning.

En gammal Kalle Anka Pocket hade en liknande idé: någon lagklok björnbuse kommer på att det in en liten asiatisk stat finns en ännu aktiv lag som säger att om man räddar någons liv måste man ge denne halva sin förmögenhet (man blir s.a.s. ansvarig för hans liv och försörjning). De skaffar en lokal medbrottsling och lurar dit Joakim von Anka med löfte om en fet affär...

Erik

PS: Ank-historien innehöll också världshistoriens bästa orientalism: "Den ärade farbrorn behagar vara oerhört korkad!"

Lindenius

Swashbuckler
Mer om Imperiets lagar

ObSpel: Det senare kan givetvis gälla i en spelvärld också. Om man inte kan trakassera halvlängdsmän eller dvärgar på annat sätt, kan man ju göra det olagligt att inneha ämbeten eller ha vissa jobb om man inte är längre än fyra fot, eller är slätrakad, t.ex.

Vi har ju den berömda skäggskatten i Warhammer. För att inte tala om fönsterskatten. Warhammer är väl egentligen ett föredömme när det gäller roliga lagar.

//erik. rut i tutan

Nightowl

Champion
Lagar I WHFRP

Vi har ju den berömda skäggskatten i Warhammer. För att inte tala om fönsterskatten.
Den är tillräckligt icke-berömd för att jag inte skall ha kunnat höra talas om den!

Fönsterskatter av olika slag har funnits i verkligheten... lyxskatter är vanliga. Skatter är egentligen ett eget kapitel.

Jag har för övrigt alltid tyckt som om Warhammer var skrivit av gamla punkare, så galna lagar låter normalt! :gremgrin:

Erik, när var det den fruktade kejsarinnan Magritta kom till makten igen?

Nightowl

Champion
Kameler i Vilda Västern

och i Arizona finns det lag emot att jaga kamel...
Det gjordes seriösa försök att införa kameler som arbetsdjur i Västern. Jag är säkert på att lagen kommer från den perioden; någon boskapstjuv upptäckte att det fanns ett kryphål och sköt kamelerna för någon stackars experimentell bonde, och för att vara säkra på att det inte skulle hända igen ostraffat drev något county igenom lagen.

Erik

Troberg

Sinister eater
Prova http://www.dumblaws.com, den funkar bättre.

Sverige fanns inte med, men det fanns lagar från andra nordiska länder som även tillämpas i Sverige:

Before starting your car you are required to check lights, brakes, steering and honk your horn. You also need to make a visual check to make sure there are no children underneath the car.

If your vehicle stalls and you leave it on the side of the road, you must mark the vehicle with a red, reflecting triangle. This equipment is only mandatory when the car stalls, not at any other times, however.

Headlights must be on whenever a vehicle is being operated in order to distinguish it from parked cars.

Persons may not wear a mask. (Finns inte än, men är på gång)

A fee is levied on each purchaser of any plastic bottle which is returned upon return of the bottle.

Licenses must be bought in order to own television sets, and even VCRs.

Så amerikanarna är inte ensamma om att ha dumma lagar!

Nightowl

Champion
Licenses must be bought in order to own television sets, and even VCRs.

Så amerikanarna är inte ensamma om att ha dumma lagar!
Precis - fast 'TV-licens' är ju inte en licens i stil med en vapenlices, utan en sorts skatt/avgift som skall bekosta public television - så den sista lagen är ju ett exempel på en lag som är mindre dum än den verkar. (Med det inte sagt att det svenska systemet för TV-licens är BRA, men... det LÅTER som om TV är så FARLIGT att man behöver licens för att använda den!)

Erik

Storuggla

Champion
Re: Lagar I WHFRP

"Den är tillräckligt icke-berömd för att jag inte skall ha kunnat höra talas om den!"

Men, är inte det en regional lag i Middenheim i i Power Behind the Throne-kampanjen? En av anledningarna till att dvärgarna lämnar staden väl? Eller är jag ute och seglar nu?

Storuggla, utan åror

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Svenska lagar

*grin*

Som en lös anknytning till detta: På Hawai'i fick man inte flytta lavastenar såvida inte man fick en välsignelse läst över dem. Sades ge otur. Tilläggas är att hela ögruppen består bara av lava...

För en del intressanta svenska lagsaker, kolla de gamla landskapslagarna. =^_^=

Exempel: Västgötalagen om vad en lekare kan behöva utstå för att få ersättning för skada, eller gutalagen om vad en man kan göra om han kommer på sin fru med att vara otrogen...

/Ulfgeir

Krille

Super Moderator

"För en del intressanta svenska lagsaker, kolla de gamla landskapslagarna. =^_^=

Exempel: Västgötalagen om vad en lekare kan behöva utstå för att få ersättning för skada, eller gutalagen om vad en man kan göra om han kommer på sin fru med att vara otrogen..."

Jag gillar prislistan på boterna om man slår ihjäl folk. Engelsmän och tyskar är värda en tredjedel av västgötar... :gremwink:

Eller sektionen om vad som händer om kyrkklockan faller ner och dödar någon. Är det klockaren eller prästen som dör så får de skylla sig själva... :gremwink:

Lindenius

Swashbuckler
Re: Lagar I WHFRP

Men, är inte det en regional lag i Middenheim i i Power Behind the Throne-kampanjen? En av anledningarna till att dvärgarna lämnar staden väl? Eller är jag ute och seglar nu?

Nä, det är nog något åt det hållet... är dock inte 100%. Någon som har bättre koll?

//erik. sämre koll

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Skatter under lågteknologiska förhållanden

Fönsterskatter av olika slag har funnits i verkligheten... lyxskatter är vanliga. Skatter är egentligen ett eget kapitel.
En poäng med att beskatta fönster eller skorstenar, vilket har förekommit fordomdags, är att det är enkelt att fastsälla skattebasen. Fogdens hantlangare ställer sig på gatan och räknar.

På samma sätt blir familjen/hushållet en bra beskattnigsenhet, för den är lätt att fastställa. Individer är för lättrörliga och det är svårt att hålla reda på dem.

I den stad i Indien där jag har bott beskattas alla butiksägare i basaren på ett fixt schablonbelopp, oavsett omsättning eller annat. Detta är det enda vettiga sättet att hantera skatteindrivning under de lokala omständigheterna.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

I Sveriges gäller formellt 1734 års lagbok. Det finns enstaka fragment kvar av den ursprungliga lagboken, till exempel i reglerna för hur man ska valla svin i ollonskog.

Jag läste i början av 1980-talet med egna ögon en paragraf från 1734 om boskapsvallande som fastslog att endast kvinnor fick vara herdar. Numera är just den paragrafen borttagen, helt enkelt för att det problem som lagen skulle bekämpa inte längre finns.

Sålunda är nog mysko lagar sällan mysko om man studerar det historiska sammanhang i vilket de skrevs.

vielleicht

Veteran
(Med det inte sagt att det svenska systemet för TV-licens är BRA, men... det LÅTER som om TV är så FARLIGT att man behöver licens för att använda den!)
"POLIS! Släpp TVn eller jag skjuter!"

:gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Re: Skatter under lågteknologiska förhållanden

Fler roliga exempel på skatter:

Hundskatten i Sverige var från början ett slags stöd till de fattiga. Det var de rika som hade hundar och intäkterna gick till fattighusen. Idag bär den inte ens sig själv, den kostar mer att administrera än vad man får in, så många kommuner tillämpar inte längre den.

I Jordanien (och många andra länder) så betalar man inte fastighetsskatt förrän ett hus är färdigbyggt. Detta är ena anledningen till att man brukar se armeringsjärn och sånt sticka upp på taket på husen. Den andra anledningen är att man föredrar att investera sina pengar i sitt hus, så när man får tillräckligt med pengar bygger man på en våning till.

Troberg

Sinister eater

Jag läste i början av 1980-talet med egna ögon en paragraf från 1734 om boskapsvallande som fastslog att endast kvinnor fick vara herdar. Numera är just den paragrafen borttagen, helt enkelt för att det problem som lagen skulle bekämpa inte längre finns.
Ursäkta min okunnighet, men vilket problem var det???

Nightowl

Champion
Icke-svenska lagar

På NÅN ö i Stilla Havet finns en offentlig vädertrollkarl för varje väderstreck, vars uppgift är att hindra dåligt väder. I modern tid dök det upp en tyfon från säg norr, varpå norr-trollkarlen blev stämd inför lokal domstol av folk som fått båtar och dylikt förstörda - att trollkarlarna misslyckas kan väl gå an, men han hade inte ens försökt. Trollkarlens ursäkt var att han hade missat sjörapporten på radio och inte visste att det skulle bli oväder. Domstolens bedömning var att det var hans förbannade plikt som vädertrollkarl att använda alla till buds stående medel inklusive radion för att ställa väderprognoser, och han blev betalningsskyldig.

Erik, med reservation för skrön-faktorn