Trollkalle;n114476 said:
Hejsan jag tänkte bara fråga om någon av er vet om något skräckrollspel som inte har en massa obehagliga scener i sig utan mer "okej ni går in i rummet och ser att på baksidan av dörren så är det 3 blodiga sträck som ser ut att komma från klor" och det ska helst vara lite mer att man ryser till inte att man inte kan somna på kvällen för att man tror att det ska komma in en ögonlös gubbe med en massa blodstänk på sig i rummet där man sover????????
Säg gärna alla svenska skräck rollspel som är på svenska ????????????????????????
Jag tror inte det finns ett svenskt skräckrollspel som motsvarar det du söker. Det är Bortom och Leka med elden då kanske. Kult går fetbort.
Du skulle kunna spela med ett generiskt spelsystem med skräckregler från vilket skräckrollspel som helst. Sedan förlägger du det i en värld som du hämtar från filmernas, seriernas eller böckernas världar och som motsvarar den typ av mysskräck du strävar efter. Ett ex på ett generiskt spelsystem som kan vara intressant att titta på är
FU eller
Open D6 /
MiniSix. Enkla spelregler underlättar anpassningen av spelsystemet till din värld och det underlättar skapandet av värden för spelledarpersoner och monster. Beskrivningen av monstren kan du sno från ett skräckrollspel som passar den typ av skräck du tänker dig ex
Creatures of the Night.
Om du bestämmer dig för att spela med D6-systemet men inte vill läsa engelska så finns Äventyrsspels Stjärnornas krig att ladda ner på nätet. Sedan kan du använda vapenvärden, värden för varelser från D6 Adventure och D6 (Fantasy) Creatures som är gratis på nätet.
Jag vet att du frågar efter svenska skräckrollspel men i brist på svenska skräckrollspel som passar så tipsar jag om
Ghostbusters och
InSpectres.
Du kan också spela vilket skräckrollspel som helst och lägga in lite töntiga karaktärer och dåliga beskrivningar så kommer dina spelare att kunna somna på kvällen. Vampyren svävar genom rummet som om han åkte på rullskridskor. Blodstänket ser ut som om någon har sprutat med en ketchupflaska på väggen. Svårare än så är det inte att sabba en skräckstämning. Problemet brukar ju vara att få skräckrollspel att bli hemska på riktigt. Du söker ett spel som många skräckrollspel brukar uppfylla när spelledaren/spelgruppen misslyckas att skapa en bra skräckstämning. Ett annat tips är att ge spelarna för mycket information om vad som ska hända. Då faller också mycket av skräckstämingen eftersom ovissheten ofta är en viktig komponent i skräck. Spela när det är ljust och utan gardinerna fördragna så ska du se att dina spelare vågar gå och lägga sig på kvällen. Jag menar att inramningen kan lätta upp ett vanligt skräckrollspel så att det mostvarar dina krav.