Egentligen hoppades jag att ni skulle överraska mig med något spännande som jag inte sett tidigare.
Men ett exempel på vad jag tänker på är skillnaden mellan hur färdighetsslag för att finna ledtrådar hanteras i Call of Cthulhu (BRP) respektive Trail of Cthulhu (gumshoe):
I CoC rullar man Spot Hidden eller nåt sånt, håller tummarna och har man tur så hittar man ledtråden. Har man riktig otur var det en ledtråd som krävdes för att lösa mysteriet. Naturligtvis kan äventyret byggas så att man inte är beroende av någon särskild ledtråd, men det finns inget i reglerna som förhindrar sånna olyckor.
I Trail skiljer man på undersökande färdigheter och andra. Övriga färdigheter rullar man tärning för, men undersökande färdigheter är poängpoler med vilka man kan köpa ledtrådar. Sådana ledtrådar som krävs för att komma vidare i äventyret får spelarna gratis så länge rp har relevanta färdigheter. Ledtrådar som inte är nödvändiga men kommer att vara till hjälp kan spelarna köpa. Men eftersom man har ett begränsat antal poäng blir det en fråga om resurshantering - är det lönt att lägga ytterliggare ett poäng på en ledtråd nu eller ska man spara sina poäng till senare?
Finns det regler för sådant i O:FR eller har ni några tipps till spelledaren för att konstruera bra mysterieäventyr?