Mysteriespel och utredning i fantasymiljö

Joined
20 Oct 2023
Messages
343
Någonstans bak i hjärnan, och lite på olika kluddpapper, har jag en idé om en setting/scenario/rollspel med fokus på mysterielösning och utredningar i en "naturtrogen" (nåja) fantasymiljö. Eftersom allt redan finns (beroende på hur man ser det), så tänker jag inte att jag har landat i en speciellt unik eller nyskapande idé här, utan söker snarare inspiration i andra projekt där samma eller liknande saker redan har gjorts.

Den typen av fantasy jag själv tycker är mest intressant och inspireras av ligger ju betydligt närmare saker som A Song of Ice and Fire (Martin), The First Law - böckerna (Abercrombie), The Witcher (Sapkowski), Farseer-trilogin (Hobb) och liknande, snarare än klassisk "rollspelsfantasy" a la Drakar och Demoner och Dungeons & Dragons, eller fantasy inspirerat av Tolkien, Harry Potter, Narnia eller Conan.

Så, några kriterier:

- Människocentrerat. Magiska varelser och märkliga väsen kan finnas och existera i världen, men de är aldrig huvudpersoner varken som spelarkaraktärer eller antagonister.

- Låg magi. De flesta människor i världen kommer aldrig i sin livstid komma i kontakt med någon typ av magi, men tror på det övernaturliga.

- Förindustriell teknologi och samhällsorganisering, någonstans under senmedeltiden.

Jag tänker mig att om man skulle spela karaktärer som utreder brott, nystar upp konspirationer och ibland till och med möter det övernaturliga i typ Kings Landing från ASOIAF. Vilka spel, kampanjer, berättelser, kampanjvärldar, regelsystem etc skulle ni rekommendera som insipirationsmaterial till den typen av spel?

Jag tänker att det skulle funka i Eon/Mundana, men det är ju för att massor av olika sätt att spela funkar i ett sådant massivt spel/värld. Swords of the Serpentine är ju Gumshoe i en fantasysetting, men jag har inte mer koll på det är så. The Name of the Rose är ju supermycket inspiration för det jag tänker mig, men inte fantasy. Cthulhu Dark Ages är ju i närheten, men jag tänker mig mindre skräck och mer deckare.

Har någon några tips eller idéer på vad man borde kolla upp?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,007
Location
Rissne
Well, jag kan ju inte försitta ett tillfälle för selfpromotion, så jag tänker att Ödesväktarna kan vara värt en titt. Nu blev det inte mitt vanliga regelsystem utan ett mer traddigt, men spelet är iaf skrivet och strukturerat utifrån premissen att det ska handla om utredningar, och vi har också bl.a konstruerat stadens lagar osv utifrån att de ska vara intressanta att interagera med i utredningssammanhang. Det är ganska låg och diskret magi, väldigt människocentrerat. Däremot tyvärr mer mesopotamien än senmedeltid.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
343
Det är Swords of the Serpentine du söker.

Står absolut på listan!
Men söker inte ett spel att spela, utan inspirationskälla för eget skapande. Men SotS är absolut aktuellt!
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
343
Well, jag kan ju inte försitta ett tillfälle för selfpromotion, så jag tänker att Ödesväktarna kan vara värt en titt. Nu blev det inte mitt vanliga regelsystem utan ett mer traddigt, men spelet är iaf skrivet och strukturerat utifrån premissen att det ska handla om utredningar, och vi har också bl.a konstruerat stadens lagar osv utifrån att de ska vara intressanta att interagera med i utredningssammanhang. Det är ganska låg och diskret magi, väldigt människocentrerat. Däremot tyvärr mer mesopotamien än senmedeltid.
Det är ett jättebra tips!
Hade helt glömt bort det, men känner ju till sedan tidigare att det finns och det platsar absolut inom ramen för den typ av material jag söker.
Det hamnar på listan!
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,236

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,236
- Människocentrerat. Magiska varelser och märkliga väsen kan finnas och existera i världen, men de är aldrig huvudpersoner varken som spelarkaraktärer eller antagonister.

- Låg magi. De flesta människor i världen kommer aldrig i sin livstid komma i kontakt med någon typ av magi, men tror på det övernaturliga.

- Förindustriell teknologi och samhällsorganisering, någonstans under senmedeltiden.
Ett litet nedtonat Ars Magica, eller den settingen men ur mundant perspektiv?

Det var tal om ett Gumshoe-spel till det, Tales of the Quaesitors, som hade passat ännu bättre, men jag tror aldrig att det kom ut.

Samma sak om man tar det litet lugnare i Symbaroum - det har ju också inkvisitorer och häxjägare redan. Även nedtonat Dragon Age.

Lex Occultum om du är beredd att sträcka dig till 1700-talet?
 
Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,999
Location
Port Kad, The Rim
När vi skrev Kin-strife för 30 år sedan lade vi in några utredaräventyr i Gondor på 3Å 1430-talet.

Gondica, som jag skrev strax efteråt, innehåller också öppningar för sådana äventyr i en mer renässansmässig miljö.

Om du vill veta mer, skicka PM.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,512
Ödesväktarna tänkte jag på men @krank hann så klart före 🙂. Sen funderar jag på Warhammer Fantasy? Spelet i sig är ju inte fokuserat på det men ganska många av äventyren, inte minst Enemy Within, och de är i praktiken också människocentrerade.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,236
Ars Magica har jag blivit allt mer sugen på under de senaste åren, även fast jag inte har någon erfarenhet av det.
Men det kommer ju snart en väldigt spännande crowdfundingkampanj på Backerkit för det snart, som ser bedårande ut.
Vill man ha en enkel kampanjstruktur är ju quaesitors kringresande inspektörer/jurister/domare, så det är inbyggt att man är färdas mellan olika covenanter som påfallande ofta har mörka hemligheter eller trassel de inte vill visa upp. Det är också bara logiskt att quaesitorn har sitt eget folk med sig. Det blir knappast mer Rosens namn än så. Det kan börja som "veckans covenant" och bli mer komplext därifrån, som en tv-serie skulle ha gjort det.

Ars Magica har också jobbat mycket med lagen, The Code of Hermes, och de olika sätt folk väljer att tolka den på.

Det är också extra coolt med problemlösande i en väld som inte funkar som vår (Ars Magica går till exempel på aristotelisk fysik).
 
Last edited:
Joined
20 Oct 2023
Messages
343
Vill man ha en enkel kampanjstruktur är ju quaesitors kringresande inspektörer/jurister/domare, så det är inbyggt att man är färdas mellan olika covenanter som påfallande ofta har mörka hemligheter eller trassel de inte vill visa upp. Det är också bara logiskt att quaesitorn har sitt eget folk med sig. Det blir knappast mer Rosens namn än så. Det kan börja som "veckans covenant" och bli mer komplext därifrån, som en tv-serie skulle ha gjort det.

Ars Magica har också jobbat mycket med lagen, The Code of Hermes, och de olika sätt folk väljer att tolka den på.

Det är också extra coolt med problemlösande i en väld som inte funkar som vår (Ars Magica går till exempel på aristotelisk fysik).
Det ser ut att bli en dyr oktober för mig med andra ord. Sold!
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
343
Lite gränsfall, men du kan ju kolla in bokserien The Cadfael Chronicles och The Name of the Rose, om du glömt bort den. :)
Superbra tips!
The Name of the Rose har jag ju sett den fantastiska filmen, men ej läst boken (än).
Skall kolla upp The Cadfael Chronicles!
 
Top