Spelet heter inte Mysteriespelet, men det har inget namn ännu eftersom det bara befinner sig i spelteststadiet. Om det är någon som har ett bra förslag på ett namn kan ni berätta det i den här tråden.
Som arbetsnamnet antyder handlar spelet om mysterier och att lösa dem. Det är kraftigt inspirerat av InSpectres och min tanke bakom det är att det ska gå enkelt att spela på konvent, både vid Kaleidoskop-bordet och på egen hand efter att man köpt det av mig för dyra pengar. Spelet ska gå att spela i olika deckar-genrer, men jag hade bara bakgrundstabeller klara för pusseldeckare i Agatha Christie-stil så det fick bli en sådan.
Det jag kan berätta om spelsystemet är att rollerna har tre färdigheter som de använder sig av (vilka dessa är bestäms av genren, i pusseldeckare är de förhöra, undersöka och snoka; skillnaden mellan undersöka och snoka är att undersöka handlar om att titta på och efter saker, att genomsöka en brottsplats, ett rum eller liknande, medan snoka rör fysiska aktiviteter som att skugga någon eller tjuvlyssna på ett samtal). Om rollen lyckas använda en färdighet får spelaren etablera fakta i berättelsen och beskriva vad som händer. Dessutom får spelarna ett antal poäng framgång som kryssas av på en skala. När den är full har de lyckats lösa mysteriet. Om rollen misslyckas är det spelledaren som beskriver vad som händer och spelarna får ett antal poäng motgång som också den kryssas av på en skala. När den är full kommer mördaren undan.
Mördaren, ja. En pusseldeckare börjar ju med ett mord. För att se vem som mördats och hur drar man ett antal kort och läser av en tabell. Korten används dessutom för att bestämma ett antal milstolpar som inträffar när man når vissa punkter på framgångs- och motgångsskalan. Det är oväntade händelser som kan kasta om handlingen, till exempel att ytterligare ett mord inträffar. För dem drar man tre kort som sparas, men vänds upp först när man kommer till den punkten i handlingen.
Rollerna blev Harold Harris, en officer som återvänt från Indien, hans sikhiske följeslagare Mohammed Singh och hans Butler, James Butler. Korten visar att den mördade var en falsk och omtyckt lärarinna som blir mördad med hjälp av maskinsabotage och hittas i en skog. Spelet kan börja.
Men nu börjar det bli långt, så fortsättningen kommer i nästa inlägg.
/tobias
Som arbetsnamnet antyder handlar spelet om mysterier och att lösa dem. Det är kraftigt inspirerat av InSpectres och min tanke bakom det är att det ska gå enkelt att spela på konvent, både vid Kaleidoskop-bordet och på egen hand efter att man köpt det av mig för dyra pengar. Spelet ska gå att spela i olika deckar-genrer, men jag hade bara bakgrundstabeller klara för pusseldeckare i Agatha Christie-stil så det fick bli en sådan.
Det jag kan berätta om spelsystemet är att rollerna har tre färdigheter som de använder sig av (vilka dessa är bestäms av genren, i pusseldeckare är de förhöra, undersöka och snoka; skillnaden mellan undersöka och snoka är att undersöka handlar om att titta på och efter saker, att genomsöka en brottsplats, ett rum eller liknande, medan snoka rör fysiska aktiviteter som att skugga någon eller tjuvlyssna på ett samtal). Om rollen lyckas använda en färdighet får spelaren etablera fakta i berättelsen och beskriva vad som händer. Dessutom får spelarna ett antal poäng framgång som kryssas av på en skala. När den är full har de lyckats lösa mysteriet. Om rollen misslyckas är det spelledaren som beskriver vad som händer och spelarna får ett antal poäng motgång som också den kryssas av på en skala. När den är full kommer mördaren undan.
Mördaren, ja. En pusseldeckare börjar ju med ett mord. För att se vem som mördats och hur drar man ett antal kort och läser av en tabell. Korten används dessutom för att bestämma ett antal milstolpar som inträffar när man når vissa punkter på framgångs- och motgångsskalan. Det är oväntade händelser som kan kasta om handlingen, till exempel att ytterligare ett mord inträffar. För dem drar man tre kort som sparas, men vänds upp först när man kommer till den punkten i handlingen.
Rollerna blev Harold Harris, en officer som återvänt från Indien, hans sikhiske följeslagare Mohammed Singh och hans Butler, James Butler. Korten visar att den mördade var en falsk och omtyckt lärarinna som blir mördad med hjälp av maskinsabotage och hittas i en skog. Spelet kan börja.
Men nu börjar det bli långt, så fortsättningen kommer i nästa inlägg.
/tobias