Nekromanti Mysteriet med den hungriga lådan

Dimfrost

Special Circumstances
Alla som hänger i vrållådan känner ju till att lådan äter upp allt som börjar med www eller innehåller @, så att man måste skriva till exempel -www.rollspel.nu, men varför är det så? Jag antar att det måste finnas någon dold anledning i systemet, men jag har svårt att komma på varför. Är det för att man inte ska använda den så kallade "anslagstavlan" till reklam för andra sidor, måhända? Någon som vet?

/Dimfrost

Sodivra

Champion
Redaktions svar: Okänt.

Det är okänt varför, förmodligen en bugg. Om han får tid över så ska Gardener ta en liten titt.

Mask_UBBT

Hero
Men det är ju inte så jättesvårt att lösa...

... Med tanke på att den bara reagerar på just www, och alla browsers inte kräver att man skriver www för att de ska hitta, så brukar jag bara ta bort det.

www.rollspel.nu
blir
rollspel.nu

Det enda egentligen jag kanske skullte tycka var kul vore om det hela blev klickbara länkar, det skulle vara bekvämt.

/Mask

Feuflux

omjonasson.se
tillåt [url][/url] i vrållådan [ant]

Varför heter det anslagstavlan förresten? Det funkar ju som en chat och ingen jag vet kallar stället för anslagstavlan. :gremsmile:

Feliath

Swashbuckler
A note for the curious

Om man använder mer än en punkt mellan www och resten i en URL blir det faktiskt en klickbar länk även i vrålan, även om den förstås inte länkar någon duglig vart. Så scriptet finns bevisligen där, men är spärrat av någon orsak. Såhär, alltså: www..rollspel.nu

Pröva! Kufiskt, non?

/Feliath - upptäckte detta genom uselt anslag

Troberg

Sinister eater
Re: Men det är ju inte så jättesvårt att lösa...

... Med tanke på att den bara reagerar på just www, och alla browsers inte kräver att man skriver www för att de ska hitta, så brukar jag bara ta bort det.
Det där är ett oskick. Browsern prova först utan www, misslyckas och provar med. Detta leder till onödig trafik, vilket korkar igen internet för oss andra. Dessutom är det långt ifrån alla siter som använder www, vilket gör att man inte vet om man automatiskt ska lägga på ett www före när man knappar in adressen.