entomophobiac
Low Prep High Play
I urtiden, när ingen visste vem Indiana Jones var, så kom det en trailer inför Raiders of the Lost Ark. Den är mystisk, pampig, lite lagom episk, och sätter stämningen helt fenomenalt bra. Den fokuserar heller inte på några karaktärer (även om de visas) eftersom publiken inte är bekant med dem än.
Det här har fått mig att fundera lite på hur vi påbörjar våra äventyr och scenarier. För det här mysteriet, den här trailern, tycker jag är helt suverän än idag. Ett väldigt bra exempel på att sälja mysteriet istället för handlingen. I filmen, som alla säkert vet, så är det ju fortfarande refuse the call och andra hjältetroper, men just mysteriet i trailern är sweet.
Hur gör man en bra hook? Vad behövs i ett bra mysterium när vi spelar rollspel? Kan vi göra det på något coolare, intressantare, sätt än bara beskriva våra rollpersoner runt bordet och sen höra en exposé från spelledaren?
Det här har fått mig att fundera lite på hur vi påbörjar våra äventyr och scenarier. För det här mysteriet, den här trailern, tycker jag är helt suverän än idag. Ett väldigt bra exempel på att sälja mysteriet istället för handlingen. I filmen, som alla säkert vet, så är det ju fortfarande refuse the call och andra hjältetroper, men just mysteriet i trailern är sweet.
Hur gör man en bra hook? Vad behövs i ett bra mysterium när vi spelar rollspel? Kan vi göra det på något coolare, intressantare, sätt än bara beskriva våra rollpersoner runt bordet och sen höra en exposé från spelledaren?