Nekromanti Mystik för gemene man

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Vad är uppseendeväckande för den vanlige individen i världen? Vad får en bonde att rygga till och bli osäker eller tyst i vördnad?

Jag tänkte radda upp en lista och det är upp till er att fylla i den eller ändra på den.. Jag vill ta del av er syn av världen.. Själv spelar jag EDD/91:an och har följande satta ovanlighet.. Notera att jag har tagit hänsyn till hörsägen och rena påhitt.. Skogsrået har ofta fått mycket skit för att folk har gått vilse eller som förklaring för när någon råkat sett en okänd kvinna ta ett bad i en skogstjärn..

Ovanligt (Kan få upplevas minst en gång under livet)
Ankor, kattmän och andra djurmänniskor.
Magiker.
Svartfolk.
(Dvärgar, även om jag inte spelar med dem)
Andar.
(Sjö)monster.
Guldmynt.
Mästare i en färdighet.
Gudahändelse.
Större vapen än kortsvärd.
Rustning.
Någon som inte är från trakten.
Skogsrå.
Sanndrömmar.
Förbannelser.
Växter med övernaturliga förmågor.

Sällsynt (hört mest i historier - kan stötas på och är då något att under en längre tid)
Vättar (som har ersatt dvärgarna i min värld).
Demoner (borde vara andar i DoD6).
Hjälte.
Alver.
Kungen.
Någon med vild magi.
Legenddjur.
Juvel.
Grannlandet.
Att flyga.
Spådomar som slår in.
Magiska föremål.

Sägenomspunnet (i legender - aldrig i denna värld att man kan stöta på)
Drakar.
Stora krig.
Hjältar som räddar landet.
Orakel.
Gudar.

Aldrig kommer att höra talas om
Konfluxen.
Grå hallarna.
Världens uppkomst.
Teorin bakom magi.
Vicotnic.


/[color:\\"green\\"]Han[/color] som antar att Chronopiaspelare borde skilja sig rätt markant från de andra
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Re: Demoner [OT]

Jo, men demoner brukade förr.... *avbryter sig*

Äh.. Jag länkar istället.. Det är så mycket enklare..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som dock tycker det var en vettig fråga
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Demoner [OT]

"Finns det inga demoner i Drakar och Demoner 6?"

Hehehe, jag tycker mig minnas en eller flera isdemoner, så det borde finnas. :gremsmile:


Storuggla, gurglar i soffan
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Ioi!

Jodå, demoner finns i Drakar och Demoner 6. De kallas Ioi och kan manifestera sig på många olika sätt. Gemensamt för dem alla är att de inte hör hemma i Trudvang utan på ett eller annat sätt hamnat "fel".

Faktum är att demonavsnittet i Jorges Bestiarium är underbart bra. Där beskrivs det t.ex. att en demon kan vara en sång, som sprids via hörsägen och förgiftar sinnet hos dem som hör sången. En demon kan också vara en kall vind eller en unken lukt.

Det finns både fysiska och icke-fysiska Ioi varav de senare tillhör de exempel som nämndes i stycket innan. De fysiska är de gamla vanliga bad-ass monstren som vi är vana vid.

/Vulf - som sitter vid en 486:a på ett skjutfält i Roslagen
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Ioi!

Jodå, demoner finns i Drakar och Demoner 6. De kallas Ioi
Borde det inte heta Drakar och Ioi då?

Vulf - som sitter vid en 486:a på ett skjutfält i Roslagen
Ge den stackaren ett nådaskott.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Re: Ioi!

Borde det inte heta Drakar och Ioi då?
Nej då, ordet demon används mest. Ioi är bara ett annat namn som ibland nämns i förbifarten. Jag brukar låta lärda män svänga sig med sådana fina ord. Precis som "Bastjurs" (troll och jättar), inte ett ord som gemene man skulle nyttja.

Ge den stackaren ett nådaskott.
Tro mig, jag sitter och fingrar på min Glock just nu...

/Vulf
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
/Han som antar att Chronopiaspelare borde skilja sig rätt markant från de andra
Troligen... :gremsmirk:

Ni kan få min motsvarande lista:
Vanligt (Kan upplevas rätt ofta)
Alver.
Magiker.
Svartfolk.
Dvärgar
Guldmynt.
Större vapen än kortsvärd.
Rustning.
Någon som inte är från trakten.
Mästare i en färdighet.
Hängivna

Ovanligt (Kan få upplevas minst en gång under livet)
Demoner.
Hjälte.
Andar.
(Sjö)monster.
Juvel.
Växter med övernaturliga förmågor.
Magiska föremål.

Sällsynt (hört mest i historier - kan stötas på och är då något att under en längre tid)
Kejsaren. (ersattes Kungen)
Legenddjur.
Grannlandet.
Att flyga.
Gudahändelse.
Sanndrömmar.
Förbannelser.
Spådomar som slår in.

Sägenomspunnet (i legender - aldrig i denna värld att man kan stöta på)
Drakar.
Stora krig.
Hjältar som räddar landet.
Orakel.
Gudar.

Aldrig kommer att höra talas om
Konfluxen.
Grå hallarna.
Världens uppkomst.
Teorin bakom magi.

De två senare är dock fortfarande väldigt lika...
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
För mig känns det konstigt att en gudahändelse ska vara lika vanlig som ett svärd större än ett kortsvärd. Och att guldmynt ligger på den nivån. Magi är en svår bit. Antingen gör man magiker till något väldigt ovanligt (som du verkar ha gjort) eller så låter man dem traska omkring lite varstans i världen. I den frågan är jag lite kluven. Det är kul när spelarna blir imponerade av magiker, men det känns ändå som att det finns för många magikerakademier och magiker som RP för att det skulle vara något ovanligt. Samma sak gäller alver. Man vill gärna ha en mystik kring dem, men samtidigt så brukar det finnas en del RP som är alver. Vi kör lite mer highfantasy där svärd och rustningar inte bara används i krig, utan bärs av ganska många. Inte av varje bonde dock. Det där med juveler brukar vi inte heller bry oss om. Överhuvudtaget så är betalningsmedel av alla de slag mycket vanliga. (guldmynt och juveler också). Vår lista skulle nog se ut så här: (gäller landsbygd och mindre städer antar jag, men inte världens håla)

Vanligt

guldmynt
juveler
svärd
rustningar
magiker (på gränsen till ovanlig)
de flesta raser (beror på om byn eller staden ligger på en handelsled)
folk från andra trakter (se ovan)

Ovanligt

grannlandet
svartfolk (kan vara vanliga i vissa trakter)
djurmänniskor (se ovan)
andar
monster (kan vara vanliga vid vissa platser)
mästare i en färdighet (kanske vanlig)
sanndrömmar
förbannelser
stora krig (kan vara sällsynta, beror på hur stora)

Sällsynt

legenddjur
hjälte
übermagiker
flyga runt
magiska föremål
spådomar som slår in

Sägenomspunnet

kungen
demoner (kan vara sällsynta, beror på deras makt)
drakar
hjältar som räddar landet
orakel
gudar

Aldrig kommer att höra talas om

konfluxen (om de inte spelar kampanjen, eller är mycket mäktiga magiker eller astronomer)
grå hallarna (om de inte är mycket mäktiga magiker)
världens uppkomst
teorin bakom magi (se ovan)
vicotnic (se ovan eller om de bor i Nidland eller i närheten)
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
"För mig känns det konstigt att en gudahändelse ska vara lika vanlig som ett svärd större än ett kortsvärd."
Sant, men notera att jag exempelvis skrev att skogrået var en rätt vanlig företeelse, men att folk egentligen inte har sett någon (det var andemeningen i alla fall)..

Just gudahändelser är rätt vanliga bortförklaringar när folket inte förstår hur det egentligen inte går till.. Förstår du vad jag menar? Det behöver alltså inte vara en gudahändelse.. Om det skulle vara en riktig sådan så skulle jag nog säga att den platsar in bland "sägenomspunnen"..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kanske gjorde det krångligt bara för att han även slängde in hörsägen i benämningen
 
Top