Nekromanti Mystik i N2

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: orkar inte låtsas långre

" Vi kan ju dra extrema paraleller till Hitler tyskland för att bevisa behovet av hat. Om fler hade tagit sig mod att gå emot grupptrycket att bete sig fogligt så hade folk vandrat ut på gatorna och vrålat med vassa vapen i hand istället för att köpa tyrrolenhattar och stå med handen i vädret. När man tycker att något är fel så måste man få säga det. Folk i allmänhet såväl online som ute i vår värld är allt för mjäkiga och konflikträdda. "

Aktion och reaktion därefter.
Att reagera med hat och våld mot nazister och rasister är fullt förståeligt. Det kan till och med jag köpa, men tycker du inte att det är en viss gradskillnad mellan Hitlers agiterande i München och den här killen som bara vill dela med sig av sin idé till någonting så harmlöst som en rollspelskampanj.

Jag menar, Desticade påverkar bara dig för att du låter dig bli påverkad. Du har valet att fullständigt ignorera honom och strunta i vad han har sagt. Hitler var svårare att ignorera, eftersom han kommer påverka dig som presumtiv tysk varesig du vill det eller inte.

/Naug, som tycker att jämförelsen inte bara haltar utan saknar ben

ripperdoc

Myrmidon
Re: orkar inte låtsas långre

Du kan dra vilka paralleller du vill :gremgrin: De har hittills inte varit relevanta.

Det finns forum där man inte viker för konflikter. Det är dock inte det här forumet. Om inte annat blir man ganska snabbt kickad från de här forumen om man är ute efter konflikter. Forumet är inte öppet för alla, och det faktumet är ungefär lika fascistiskt som att bråkmakare blir portade från krogar, eller annan dylikt händelse.

/RipperDoc - en omogen och mjäkig administratör

Foggmock

Myrmidon
Re: Varför ta... [OT(som resten av deltråden)]

ska försöka svara på det jag reagerade på som inte Martin tog upp.

Det första vi måste begripa för att inse vad som finns att hata är att alla inte är som dig själv.

..och alla är inte som dig eller Kameli, så om ni får säga att det suger får Martin säga att det rockar, och ni har ingen rätt att angripa honom för det.

Somliga av oss har smak och preferencs som säger att detta som ges utlopp för här, är så pass barrockt att vi lider över denna medmänniskas i vår subjektiva mening dåliga smak.

Knip då käft istället. Jag gillar inte skräckspel i rollspelssammanhang. Ser du mig hänga runt på Skräckforumet och dissa dem hela tiden och berätta för dem hur mycket de suger och hur fjantiga de är och hur mycket bättre jag är som har spelat rollspel längre än dem och vet bättre och har bättre smak än dem?

Där du ser en man som står och språkar för en skön ide och delar den med oss, ser vi en man som står och skyfflar avföring och ber oss om vår åsikt om detta "bra eller dåliga" dessutom.

Det är helt OK att tycka att innehållet är dåligt. Men att oja sig över vart rollspelssverige är på väg och enbart förolämpa Domesticado och inte hans idéer leder ingenvart, definitivt inte till en trevlig stämning på forumet. har man inget vettigt eller konstruktivt att säga bör man som tidigare sagts vara tyst, gå en runda och ta en dusch.

Personligen så ställer jag mig såpass kritisk till detta att jag lider av att behöva hysa ett sådant avsky. Detta är inget jag själv kan kontrollera då det är min spontana och ärliga reaktion.

Sköldsurfingscenen i The two towers är ett av de värsta stilgrepp jag sett inom film. Hade Peter Jackson innan filmen skulle göras frågat mig om saken hade jag inte sagt 'Fan vad du suger, vart är filmindustrin på väg, på min tid gjordes bra film och ingen hade dumma ideer! Du är en del av Hollywoodfördumningen som kommer leda till att det inte görs bra film!' Utan snarare 'Nja, Peter, det skulle kännas alldeles för Disneymatiné och bara tilltala de yngsta tittarna medans resten skulle störa sig på det, så jag tror du ska skippa den'..

ser du skillnaden?

Denna person har vidare publicerat detta på internet, och dessutom bett om att få höra vår åsikt. Då är det fullt brukligt att komma med kritik. Kritik som i det här fallet lyder: Jag tycker att i princip allt är så dåligt att jag bara kan beskriva det i utmålande och nedvärderande ordalag.

Gah. Nej. Det är inte befogat att komma med sådan kritik, för ingen här vill se den. Inte inläggsförfattaren, inte resten som har konstruktiva saker att komma med. Att nedvärdera någon är aldrig rätt. Aldrig.

Visst finns det admins. Admins är dock i regel högst subjektiva i sina bedömningar och är allt för ofta allt för omogna för att sköta ämbetet.

Hmm. Ja. Våra moddisar är grymt omogna och jag avskyr varje sekund jag spenderar på detta forum på grund av deras existens. Slut sarkasm. Skärp dig. Att uppehålla en stämning som alla trivs i är inte att vara omogen.

I likhet med de flesta forum så har ju givetvis även detta sitt regelverk. Ett regelverk som jag utifrån tristes valt att ej ögna igenom men jag kan föreställa mig vad som där sägs.

Jag tycker du ska läsa dem å det snaraste om du ämnar stanna kvar här. Du är nämligen på väg åt samma håll som Kameli.

Oavsett om kamelis inlägg är emot dessa regler eller ej så tycker jag det är svagt att tysta honom då han av högst begripliga skäl väljer att i så granna ordalag uttrycka sin åsikt.

Det är inte svagt att tysta honom. rollspel.nu är inte ett forum för fritt uttryckande av åsikter, det är ingen rättighet och det är inget ställe man kan hålla låda på utan reprimand. Och nej, återigen, det är inte begripligt att han uttrycker sina åsikter om dåliga rollspelare istället för att ge (bra) kritik på Domesticados idé. Jag förstår det inte alls. Inlägget på Eonforumet som heter 'Har du inget att säga, svara inte' passar perfekt här.

Men om en individ känner att det kokar över så är det inte rätt väg att be denne vara tyst.

Jo. Kan man inte hålla sig till reglerna som är en förutsättning för att få vara här så ska man tystas. Abrupt.

Den rätta vägen som varje sann diplomat i detta läge söker är inte att med maktutövande kväva denna stämma utan att genom sannsad debatt försöka komma till insikt om problematikens natur genom att disskutera problemen.

rollspel.nu är inte intresserade av diplomati. de kommer att med maktutövande kväva hans stämma om han inte godkänner deras makt över hans möjligheter att uttrycka sig här, och om han inte följer varken regler eller vanlig sund nätetikett så ska han bort. med huvet före.

Den som inte kan ta ett påhopp på internet borde i min mening värdera om sig själv. Ett påhopp på internet betyder trots allt väldigt lite.

Så vi ska tillåta personpåhopp här för att de inte betyder så mycket? Ska man utgå från angriparens eller den angripnes synpunkt? Tänk om Domesticado har varit mobbad för att vara barnslig genom hela sin skolgång(högst hypotetiskt scenario, jag har ingen information alls om saken.), och nu kommer en översittartyp och berättar för honom igen att han inte är värd något, tror du inte han blir ledsen? man blir sårad även om någon hävdar att han inte menade vad han sa eller att han bara skojade.

Som jag sade tidigare att förneka en röst att uttrycka sig för att man ogillar det man hör är inte den rätta vägen.

Jo. Internet är kanske uttrycksfrihetens högborg, men rollspel.nu är det inte, och det är ingen nyhet för någon. Att åberopa demokratiska värderingar på ett internetforum är bara fånigt. Om alla skulle sköta sig skulle moddisarna inte behövas. Nu kan inte alla sköta sig och således behövs ett sätt att eliminera trubbelmakarna för att resterande forumiter ska få en trevlig forumupplevelse. majoritetens behov och vilja går före individens självhävdelsebehov.

Just på detta forum och i detta sammanhang gör det ju inte särskillt mycket, men det är helt klart facism på lekmanna nivå som här har ägt rum.

Sverige har i lag förbjudit misshandel. Är staten fascist när den efterlever sina regler och låser in folk som bryter mot den lagen? med bakgrund av den lilla metaforen så tycker jag verkligen inte att rollspel.nu's redaktion är fascistisk för att den efterlever sina egna regler.

Tjakalen

Veteran
Re: Varför tar ni illa upp av en annan persons lycka?

Hej igen!

Eftersom jag råkade posta fel så är det väl lika att fortsätta här för enkelhetenskull.

Det kameli skrev var visserligen plumpet i många avseenden och förmodligen skrivet i stundens hetta, men är det verkligen motiverat att tysta denna ungeman som så ivrigt brinner för sin hobbys utövande? Personligen så anser jag att kamelis inlägg bidrar till att lugna dem av oss som oroar sig över söderfallet som äger rum här.

Det du skriver om att jag skulle kunna låta bli att bry mig är visserligen en möjlighet, men i det här fallet så har jag uppenbarligen valt att engagera mitt sinne i frågan och skulle då leva i förnekelse om jag försökte att inte bry mig. Dessutom så finns det faror i att låta sig själv pacifieras i allt för stor skala även om just detta knappast är något skräck exempel. Den uppmaning du här kommer med i kombination med ditt avslut som ber mig ändra min retoriska standard tar jag som ett försök att uppmuntra mig att vara tyst. Det tycker jag är lite synd då denna plats faktiskt är helgad åt just dialogen.

Sedan var det det här om admins och om att jag är subjektiv. För det första så påstod jag aldrig att jag själv skulle passa som admin. Jag är möjligen något för mycket av en Djingis Khan i mitt tänkande för att fungera fullt ut i en sådan position. För det andra så hör det till saken att jag faktiskt inte är någon administratör på bygget och sålunda har en utökad position att dömma skribenterna än om jag skulle varit det då jag är befriad från sådant ansvar.

En person som likställer ett påhopp på internet med ett påhopp IRL ska komma ihåg just det faktum att personer som sitter bakom datorer och ej riskerar något kommer att vara betydligt ärligare och färgstarka i sina ordval. Deras åsikter kommer inte att vara dessto mindre sanna för att de håller tyst. Att lära sig bemöta dräpande kritik är något som alla kommer att att utsättas för förr eller senare. Jag tycker att det är bättre att man är rak och ärlig än att man tasar runt som en het katt kring gröten.

Detta för oss in på din slutkläm om hur jag beskyller facismen lite klichée artat sådär. Kort sagt, ja, jag ser hellre att Kameli kommer till tals än att han tystas. Jag tycker att hans inlägg är en frisk fläkt i debatten då de påvisar ett djupt engagemang för rollspelandet och i granna ordalag beskriver hans opinioner kring detta.

Och sist men inte minst så är min retorik frukten av år utav bruk av det svenska språket och sålunda inget jag kommer att bespara dig annat än mot betalning.

Tjakalen

Veteran

De missar du gör i din farmföring här är för det första där du otrevligt ber mig "hålla käften" Vart efter du kort senare säger "Att nedvärdera någon är aldrig rätt. Aldrig." Är inte detta i sig en paradox? Kopplingen i att ni nedvärderar kameli och även mig då ni inte respekterar våra initiativ att hävda vår ståndpunkt som skiljer sig från er verkar ni ju välja att blunda för. Denna form av hyckleri borde du i alla fall se till att själv vara medveten om. Hur du därefter agerar utifrån det är din ensak.

Att rollspel.nu är inte ett forum för fritt uttryckande av åsikter står ju klart efter detta. Det är en plats för reglerade opinioner där man bevisligen inte får tycka att någons alster är ren och skär idioti.

"rollspel.nu är inte intresserade av diplomati. de kommer att med maktutövande kväva hans stämma om han inte godkänner deras makt över hans möjligheter att uttrycka sig här, och om han inte följer varken regler eller vanlig sund nätetikett så ska han bort. med huvet före."

Detta är utalad Facism hur du än vrider och vänder på det. Om ni medvetet söker strunta i diplomati och genast gå till maktutövande och kontroll så håller ni på med föraktfulla metoder. Jag hoppas att detta inte är någon officiell ståndpunkt.

"Sverige har i lag förbjudit misshandel. Är staten fascist när den efterlever sina regler och låser in folk som bryter mot den lagen? med bakgrund av den lilla metaforen så tycker jag verkligen inte att rollspel.nu's redaktion är fascistisk för att den efterlever sina egna regler"

Om reglerna är facistiska, så är det facistiskt att följa dem. Detta faktum står glasklart och borde i synnerhet väga tungt hos rollspelare som i det fria sverige jagats med blåslampa i media och av organisationer som sökt utöva kontroll över denna sysselsättning.

Precious

Veteran

Hej!

Mitt namn är Linda och jag är ny här på forumet.

Nu när jag har presenterat mig och ögnat igenom denna forums tråd så har jag några saker att förtälja.

1. "Jag och min polare tackar och bugar för alla svar vi får, bra som dåliga..."

Han ber alltså om ett svar, inte om kritik, han förkunna dessutom att han inte bryr sig om det är ett bra eller ett dåligt svar. Jag klassificierar den numerade bannade medlemmens svar som dåligt, men enligt personen som startade tråden så hade han inget emot sådana, och inte nog med det, han tackar och bugar för det svaret.

Jag ser därmed inget fog för att dela ut en ban.

Administratören har i det här fallet varit och stoppat näsan i blöt och förstört hela tråden, för om nu ingen lyckats upptäcka det så handlar den inte längre om vad trådens grundare vill att den ska göra.

Slutligen så skulle jag vilja bistå trådens grundare med min åsikt.

Du verkar lida av dålig fantasi då du måste hämta inspiration och totalt kopiera flera olika teman, och personligen tycker jag att eran äventyrsidé inte är helt störd.. men..

power rangers!?!

Jag tror att extremt få rollspelare över 10 år skulle vilja spela ett sådant äventyr eller ha något annat än en nedvärderande syn på det, så du gör helt fel i att fråga efter tips här. Men vad vet jag, rollspelscommunityn är ju inte direkt känd för att vara normal.

~* Alla över 10 år som tycker att det är en cool idé döms härmed till att lägga handen på en sedan tio minuter påslagen platta, och ett medlemsskap i power ranger fanclub.

Zire

Swashbuckler

Jag gillar inte Power Rangers. Men det gör uppenbarligen Desticado (han vill åtminstone låna idéer därifrån), och därför svarar jag inte på hans inlägg, eftersom jag har så svårt att tillföra någonting till hans idé.
Jag börjar inte anmärka på hans åsikter, eftersom det inte hjälper honom eller någon annan på det här forumet. Och jag kan tipsa andra om att inte göra det heller, för det verkar fungera ganska bra.

"Det är en plats för reglerade opinioner där man bevisligen inte får tycka att någons alster är ren och skär idioti."
Tycka får man. Men uttrycka är nått annat.

"Detta är utalad Facism hur du än vrider och vänder på det. Om ni medvetet söker strunta i diplomati och genast gå till maktutövande och kontroll så håller ni på med föraktfulla metoder. Jag hoppas att detta inte är någon officiell ståndpunkt"
Med tanken på hur toleranta moderatorerna har varit med Kameli (fram till nyss) tycker jag det visar på att de är diplomatiska.

- Zire, jag hoppas dock att Kameli får det bra i främlingslegionen och återkommer till forumet i framtiden

Precious

Veteran

En lite notis.

Sköldsurfningen var osmaklig, men desvärre så är den fullt igenomförbar och borde inte klagas dessmer på.

Minimoni

Homelander
Re: Dånande bifall! [ANT]

Ta en titt på vad som skrivits dessförinnan och inse hur motiverat det var.
Två dåliga saker blir ju knappast en bra sak... Eller? Självklart kan vi forumister stå och hälla oskrädesord över varandra men det lär ju inte leda till något konstruktivt.

Tzimisce

Grendel

Warrior

jag hoppas dock att Kameli får det bra i främlingslegionen och återkommer till forumet i framtiden
Tja, några år där kanske skulle ge lite perspektiv och vanligt hederligt hyfs.

Tjakalen

Veteran
Re: Dånande bifall! [ANT]

Likväl motiverat. Den där mannen har ovanligt ohälsosamma åsikter om sambandet mellan brott & straff. Man måste även vara konsekvent. Tror att just det här handlar om en man som är något av en nihilist.

Tjakalen

Veteran

Eller också hade det gett kunskap i vapenhantering och stridsföring i sällskap av mången kriminellt belastade element. Det här var ett mycket småaktigt och dumt inlägg om syftet var att slå vakt om "hederligt hyfs". Detta om något är enbart att hålla varandra om ryggen och inte komma med det minsta konstruktiva på någon front.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Lagbrott

För att vara student i Juridik i juridikens högborg Uppsala så verkar du ha en anmärkningsvärt dålig vana att läsa och applicera kontextens lagar och regler på fallstudier.

Du säger:
"Jag ser därmed inget fog för att dela ut en ban."

Med hänvisning till att trådstartaren accepterade dåliga svar. Detta är på inget vis relevant för huruvida en någonting så allvarligt som en utelåsning ska dömas.

Jag skulle rekommendera dig att kika i reglerna så kommer du kvickt med din vana av lagar att inse att det definitivt finns fog för en utelåsning då det föranligger culpa från Kamelis sida.

/Naug

Grendel

Warrior
Tihi! du e' då för go'! :D

Skaffa dig nåt viktigt att slåss för . Världen behöver fler människor som kämpar med envishet för allas bästa, och du min vän visar verkligen på envishet och driftighet.
Men snälla du, drick mindre kaffe och tagga ner innan du slår igång datorn. *gäspar och går orakad och jävlig för att sätta på kaffe*