Tommie said:
Framför allt skulle jag vilja se ett rikgtigt bra alkemi system(jag gillar det äldre, dock kan det förfinas)
Jag skulle vilja se ett helt omarbetat alkemisystem faktiskt. Det gamla systemet är en god ide, men tyvärr finns det för lite om det för att det ska gå att greppa utan att läsa igenom boken från pärm till pärm ett par gånger. Jag skulle också gärna vilja att de gjorde recepten lite mer balanserade. Jag ser hellre att material ges egenskaper som man sedan kan kombinera.
samt demonologi faktist(och mer ingående om demoniska aggregat), skulle inte vara helt fel med en dubbelbok dvs en om "ljus" magi och en om "mörk" fast samma bok, (tänkte lite på exalted)
Jag skulle gärna se att man skippade just detta med ont och gott. Det är skönt med ett system där magi inte är ont eller gott utan bara är en kraft som man sedan kan använda till olika medel.
Däremot behöver demonologi utvecklas. Jag har skrivit mina
egna regler för åkallning och demoner, men dessa regler är väldigt cinematiska och byggda för att dra ner demoner på mundana, vilket inte känns rikitgt som demoner i Eon.
Jag gillar konceptet med kroppslösa daimotropiska väsen som slukar själar på andeplanet. Det gör dem till naturliga motståndare till just schamaner.
Jag spelar oftast magiker och jag gillar faktist systemet med Improviserad magi och effekter, det e coolt så jag tycker man borde satsa på o ha någonting i stil av det förra faktist.
Men Direkt svar jag skulle vilja se mer Demonologi och Primitiv magi(så som exempelvis shamanism)
Här håller jag helhjärtat med!
Ett problem vi har haft i våra kampanjer är just det där med improviserad magi. Det är helt enkelt -bättre- än formaliserad magi enligt alla mina spelare (och lite enligt mig själv) till den milda grad att jag har bannat det tills vidare eftersom jag gärna ser att forskning och dyl. är en del av en magikers sysslor. Det fungerar utmärkt i den kampanjen jag leder nu, men en av spelarna ska röra sig mer mot improvisation efter att storyn utvecklat sig lite.
Jag skulle vilja se att de gjorde reglerna för formalisering smidigare och framför allt inte lika förbaskat kostbart som för improviserad magi. Dumheterna med att man inte kan förändra avstånd och liknande måste dock bort från improviserad magi.
Primitiv magi, schamanism och så, behöver verkligen en egen nisch. Det finns väldigt lite bakgrundsfluff till just schamanism, vilket är väldigt synd då det är väldigt häftigt och något jag gärna använder i mina kampanjer.
(På ett sidospår skulle jag vilja att religion gav passiva effekter medan magi ger aktiva effekter. En präst av Daak t.ex. borde få någon form av skydd mot magi, medan en präst av guden [han-som-gillar-mat] får lättare att laga mat eller något. det ger en skön kontrast emot magi som kan få alla effekterna, men som måste "slå på dem")