Nekromanti Mystik, Magi och icke-existerade Alkemiska regler?

Ragathol

Veteran
Jag vart ute och inhandlade Mystik och Magi eftersom jag ska skriva ihop ett enormt äventyr för min spelgrupp till sommaren. Jag kommer antagligen även efter att ha spelat igenom den och reviderat den posta den för alla att ladda ner.

Men nu är det så att en liten detalj retar mig med M&M. Nämligen att de preparat som ska användas för alkemiska processer ska slås fram slumpmässigt (om man vill) vilket betyder att kostnaden för artefakter kommer skilja sig från spelgrupp til spelgrupp. Även om detta inte har mycket att göra med sommarens episka äventyr så är det irriterande. Är det rimligt att man ska använda ett kilo citroner i en grupp och drakblod i en annan? Skulle inte möjligtvis Neogames kunna slänga ihopa en rekomenderad lista över vilka preparat som ska användas till vilka alkemiska processer och vilken sorts preparat man ska använda vid elexir, t.ex. att man bör använda preparat från djurriket vid elexir för biotropiska besvärjelser o.s.v.?

Om det finns ngn sida med sådana riktlinjer redan så var goda att posta det i detta inlägget. Om det inte finns så får jag väl skapa någon sorts standardlista och posta den här för de som ha en sådan.

Exempel på en sådan lista:
Aspekt: Biotropi
Material: 74-100 på MM-14
Vid magnitud 1 och 2 bör material med kostnad över 100 silver ej användas.

Aspekt: Geotropi
Material: 1-46 på MM-14
Vid magnitud 1 och 2 bör material med kostnad över 100 silver ej användas.

Man kanske måste göra urvalet snävare eftersom det är inte så lätt att bestämma vad för material som är mottagligt för skototropi (mörker). Listan behöver nog också utökas. En svart opal hade nog varit ett bra val för skototropiska elexir eller kanske någon sorts växt som inte behöver solljus skulle duga. På samma sätt bör alla pneumotropiska elexir vara dunst-elexir (gas man inandas). Vad tycker ni? Kommentarer är välkomna.

Duddmannen

Hero
Bra idé

Det där var ju en finurlig och bra regelidé faktiskt. Jag tror att den förtjänar att utvecklas vidare. Jag ska själv börja se över Alkemin i Eon.

/Duddmannen

Krille

Super Moderator
"Är det rimligt att man ska använda ett kilo citroner i en grupp och drakblod i en annan?"

Ja. Det är ju två helt olika recept. Det är ju inte så att det är en kasse med aminosyror som ska bindas med tungmetaller och animaliska fettsyror, liksom.

"Skulle inte möjligtvis Neogames kunna slänga ihopa en rekomenderad lista över vilka preparat som ska användas till vilka alkemiska processer och vilken sorts preparat man ska använda vid elexir, t.ex. att man bör använda preparat från djurriket vid elexir för biotropiska besvärjelser o.s.v.?"

Förmodligen inte. Den listan skulle inte ta hänsyn till olika alkemisters egna erfarenheter. Vilket är poängen med ingredienstabellen - när man hittar eller skapar ett recept så kommer det skilja sig från andra recept, oavsett vad det receptet ska göra, eftersom olika alkemister har olika erfarenheter och idéer om alkemi.

Det finns ju förstås ingenting som hindrar att du bygger en sådan lista själv, men jag tror inte att Neogames kommer att ta sig tiden att göra det. De har andra saker att göra, exempelvis ge ut fler äventyr och moduler.

Ragathol

Veteran
Glömde ju min kommentar om artefakterna...

Så gör det när man inte är uppmärksam.

En sak som verkligen borde standardiseras är vilka preparat man ska använda när man ska t.ex. "Installera Aktivator".

Exempel:

Istallera Aktivator (1+)
Material:
Magnitud 1: Något
Mangitud 2: 2 av något + 2 av den för magnitud 1
o.s.v.

Någon annan än jag som saknar en sådan lista?

Ragathol

Veteran
Vad jag menar är att man bör begränsa vad som är rimligt att man lägger en besvärjelse på. Biotropiska aspekten har ju med livskraften i levande saker att göra och därför är det, enligt mig, orimligt att brygga ett elexir som t.ex. Helande Elexir (2) med besvärjelsen Helande Handen (2) på sig genom att använda en metall eller en mineral som inte har / har haft denna livskraft.

Baron Marak

Swordsman
Faktiskt så är det inte helt snedvridet att använda en metall för att binda eller kanalisera livsmagi/biotropi.
Kristaller har liksom magnetiska mineraler haft viss helande verkan på individer, även här på vår egen jord. Att det ska fungera på Mundana anser jag inte så otroligt.
Själv så anser jag tabellen för ingredienser vara fullt tillräckligt bra. Jag har inte stött på några riktigt konstiga och/eller kostsamma recept. Det brukar jämna ut sig i slutändan riktigt bra.

Ragathol

Veteran
Jag köper inte att kristaller hela människor, jag kan däremot köpa att folk som tror att det hjälper har fått hjälp av det (Se placeboeffekt). Vad jag finner irriterande är att allt ifrån citroner till drakblod kan användas till vilken alkemisk process som helst som om att det inte spelar någon roll. Man kan ju teoretiskt göra ALLT med citroner enbart... Och det är lite för surt för min smak. :gremsmile:

Jag vill och kommer antagligen att dela upp det så att man inte kan använda vad som helst till vilken process som helst...

Helmgast
Vår världs alkemister

Som tidigare nämnts på andra forum så knåpar jag ihop en liten skrift om alkemi i skolan. Där har jag fått lära mig att alkemisten Paracelsus (grundare av iatrokemin, medicinsk alkemi) var den förste (jaja) att bota folk med ickeorganiskt material (syfilis botades med hjälp av kvicksilver (!)).

Hur som helst. Historiens alkemister betraktade HELA världen som levande, växter, människor, metaller, allt var besjälat och levande. Alltså, inga tydliga gränser mellan organiskt och ickeorganiskt.

Dessutom så är Mundana en annan värld. Låt pest botas av utspädd vitriololja med peppar. Visst.

[Info] (Teorin om metallers själar blev till flogistonteorin som förkastades av Scheele och Lavoisier mot slutet av 1700-talet, då de upptäckte syret. Så föddes kemin ur alkemin (typ...))[/Info]

Ragathol

Veteran
Re: Vår världs alkemister

Jag pratar inte om hur metaller och liknande kan påverka människokroppen. Jag pratar om hur besvärjelser ska kunna fästa sig till olika material och i Mundana. Biotropiska besvärjelser (mitt favoritexempel) bör endast kunna fästas till levande saker som svampar, färsk blod och liknande. Det är i alla fall så jag vill ha det. Vi får se hur det blir med det...

Nej, nu ska jag iväg och fira en kompis födelsedag. Ha det så bra!

Krille

Super Moderator
"Jag köper inte att kristaller hela människor, jag kan däremot köpa att folk som tror att det hjälper har fått hjälp av det (Se placeboeffekt)."

Nu tänker du tjugohundratalsparadigm och jordiska naturlagar. Folk tänker inte enligt tjugohundratalsparadigm på Mundana, och drakar, alver et cetera skiter högaktningsfullt i jordiska naturlagar.

Helmgast
Re: Vår världs alkemister

Jag pratar inte om hur metaller och liknande kan påverka människokroppen. Jag pratar om hur besvärjelser ska kunna fästa sig till olika material och i Mundana. Biotropiska besvärjelser (mitt favoritexempel) bör endast kunna fästas till levande saker som svampar, färsk blod och liknande. Det är i alla fall så jag vill ha det. Vi får se hur det blir med det...
Nu plockade du russinen ur kakan.

Teorierna gick att guldets själ var synonymt med den upplystes själ (den som visste hur naturen var konstruerad). De trodde att guld hade en läkande effekt, då guldet var besjälad med den bästa av själar. Alltså 'en levande sak' vilket var det du vill eftersträva.

Mouja

Hero
Re: Glömde ju min kommentar om artefakterna...

Husregel från mitt håll:
Vill du t.ex installera en aktivator som aktiveras då någon rör vid artefakten. Slå på slumptabellen och ta några seriösa val. Om magikern sedan skall installera en likadant aktivator av samma magnitud, har han redan vilka objekt han skall röra ned i såsen.

cernael

Warrior
Angående olika recept...(OT)

Är det rimligt att man ska använda ett kilo citroner i en grupp och drakblod i en annan?
Jämför med ritualen för att framkalla Döden i Terry Pratchetts Discworldböcker; det skulle kanske kunna räcka med tre centiliter musblod och fyra små trästickor...

/Cernael san

Krille

Super Moderator
Re: Angående olika recept...(OT)

"Jämför med ritualen för att framkalla Döden i Terry Pratchetts Discworldböcker; det skulle kanske kunna räcka med tre centiliter musblod och fyra små trästickor..."

...och ett färskt hönsägg.

carmon

Veteran
Men du måste ju betänka att alkemisterna har sina egna ideer om hur allt skall vara. De vill vara banbrytande och hitta på revolutionerande upptäckter som vilken forskare som helst. Vore det då inte lämpligt att kunna brygga ett elexir på diamantstoff och en potatis.
Då kan du visa detta för folk som står och undrar hur han gjorde. P.S ta bara en titt på den kemiska formeln för vatten. H2O eller hur? vad är då detta?
2 väte (brandfarligt)
1 syre (essentiellt när du vill starta en brasa), vad händer när dessa båda brandvänliga ämnen förenas och läggs på en brasa ?
Den släcks, ingen brasa kvar, teoretiskt sett skulle det blivit en stor explosion och en jädra knall. Men det hände bara inte, varför? Ingen aning

GrottrolletNaug

Swashbuckler
komocka och gråsten

Tja, min SL har bestämt att populäraste receptet för att kongelera pyrotropiska kongelat innehåller svavel som (huvud)preparat.
Man kan sitta och hålla på jockla fram och tillbaka med recepten för att få dom mer eller mindre överensstämmande med vad man försöker göra för process.

Personligen tycker jag att det är ganska charmigt att det är helt slumpat vilka preparat som ingår i ett recept. Det innebär att om man sitter på ett recept med på tok för dyra preparat, så får alkemisten sitta och pröva sig fram nya recept i labbet med förhoppningen om att kanske hitta ett nytt billigare recept som kan göra samma sak.

T.ex. om det gängse kongeleringsreceptet i Asharien har preparaten Ebenholts (90 silver), Kvicksilver (130 silver) samt kork (90 silver). Alla ganska dyra preparat, och framställning av ett sådant kongelat skulle kosta 3 x (90 + 130 + 90) = 3 x 310 = 930 silver ej inräknat dom eventuella assistenternas löner. Detta recept är riktigt dyrt.
Men däremot så går det ett rykte om att det sitter någon gniden magiker i Caserion som lyckats hitta ett recept som kongelerar filament på 2 delar komocka och en stor gråsten! :gremshocked: Detta kan man bygga ett helt äventyr på :gremsmile:

Sedan får man ju gärna tänka på att ett preparat kanske får ett användningsområde om man använder sig av en alkemisk reaktion [frivillig regel] och får et helt annat användningsområde med en annan alkemisk reaktion. Därför så bör man använda sig av dom alkemiska reaktionerna. För då finns det helt plötsligt 100 x 100 = 10.000 olika sätt att förbereda 1 preparat. Ska man sedan göra något av andra magnituden, så finns 10.000 x 10.000 olika sätt att välja och förbereda 2 preparat, osv...
Alltså får man en otrolig massa potentiella recept.

/Naug, tycker om när alkemistar experimenterar med bisarra preparat.

Drakvrede

Swordsman
Ehh?

Kristaller har liksom magnetiska mineraler haft viss helande verkan på individer, även här på vår egen jord.
Låter mest som New Age-trams, skulle jag tro... :gremwink:
Och eftersom Mundana & Eon är så "realistiskt" och "konsekvent", hör ingenting sådant hemma där.
Vet hut!!!
:gremwink:

carmon

Veteran
Re: Ehh?

Men det är väl en gren från folkmedicin. "Lägg en sten under sängen så drar den till sig allt det onda" eller "Lägg ett mynt under sängstolpen för att skydda det nyfödda barnet emot ondska", kristaller och mineraler kan mycket väl användas i mundana, om man kan nyttja medicinalväxter så kan man väl använda bergskristall.

Drakvrede

Swordsman
Re: Ehh?

Men det är väl en gren från folkmedicin. "Lägg en sten under sängen så drar den till sig allt det onda" eller "Lägg ett mynt under sängstolpen för att skydda det nyfödda barnet emot ondska", kristaller och mineraler kan mycket väl användas i mundana, om man kan nyttja medicinalväxter så kan man väl använda bergskristall.
Hmm... Jag tror minsann att min herre missade avsikten med mitt inlägg. Nåja, whatever... :gremwink: