Jag vart ute och inhandlade Mystik och Magi eftersom jag ska skriva ihop ett enormt äventyr för min spelgrupp till sommaren. Jag kommer antagligen även efter att ha spelat igenom den och reviderat den posta den för alla att ladda ner.
Men nu är det så att en liten detalj retar mig med M&M. Nämligen att de preparat som ska användas för alkemiska processer ska slås fram slumpmässigt (om man vill) vilket betyder att kostnaden för artefakter kommer skilja sig från spelgrupp til spelgrupp. Även om detta inte har mycket att göra med sommarens episka äventyr så är det irriterande. Är det rimligt att man ska använda ett kilo citroner i en grupp och drakblod i en annan? Skulle inte möjligtvis Neogames kunna slänga ihopa en rekomenderad lista över vilka preparat som ska användas till vilka alkemiska processer och vilken sorts preparat man ska använda vid elexir, t.ex. att man bör använda preparat från djurriket vid elexir för biotropiska besvärjelser o.s.v.?
Om det finns ngn sida med sådana riktlinjer redan så var goda att posta det i detta inlägget. Om det inte finns så får jag väl skapa någon sorts standardlista och posta den här för de som ha en sådan.
Exempel på en sådan lista:
Aspekt: Biotropi
Material: 74-100 på MM-14
Vid magnitud 1 och 2 bör material med kostnad över 100 silver ej användas.
Aspekt: Geotropi
Material: 1-46 på MM-14
Vid magnitud 1 och 2 bör material med kostnad över 100 silver ej användas.
Man kanske måste göra urvalet snävare eftersom det är inte så lätt att bestämma vad för material som är mottagligt för skototropi (mörker). Listan behöver nog också utökas. En svart opal hade nog varit ett bra val för skototropiska elexir eller kanske någon sorts växt som inte behöver solljus skulle duga. På samma sätt bör alla pneumotropiska elexir vara dunst-elexir (gas man inandas). Vad tycker ni? Kommentarer är välkomna.
Men nu är det så att en liten detalj retar mig med M&M. Nämligen att de preparat som ska användas för alkemiska processer ska slås fram slumpmässigt (om man vill) vilket betyder att kostnaden för artefakter kommer skilja sig från spelgrupp til spelgrupp. Även om detta inte har mycket att göra med sommarens episka äventyr så är det irriterande. Är det rimligt att man ska använda ett kilo citroner i en grupp och drakblod i en annan? Skulle inte möjligtvis Neogames kunna slänga ihopa en rekomenderad lista över vilka preparat som ska användas till vilka alkemiska processer och vilken sorts preparat man ska använda vid elexir, t.ex. att man bör använda preparat från djurriket vid elexir för biotropiska besvärjelser o.s.v.?
Om det finns ngn sida med sådana riktlinjer redan så var goda att posta det i detta inlägget. Om det inte finns så får jag väl skapa någon sorts standardlista och posta den här för de som ha en sådan.
Exempel på en sådan lista:
Aspekt: Biotropi
Material: 74-100 på MM-14
Vid magnitud 1 och 2 bör material med kostnad över 100 silver ej användas.
Aspekt: Geotropi
Material: 1-46 på MM-14
Vid magnitud 1 och 2 bör material med kostnad över 100 silver ej användas.
Man kanske måste göra urvalet snävare eftersom det är inte så lätt att bestämma vad för material som är mottagligt för skototropi (mörker). Listan behöver nog också utökas. En svart opal hade nog varit ett bra val för skototropiska elexir eller kanske någon sorts växt som inte behöver solljus skulle duga. På samma sätt bör alla pneumotropiska elexir vara dunst-elexir (gas man inandas). Vad tycker ni? Kommentarer är välkomna.