Regelsystem 2.0 och rollformulär
Nu är regelsystemet reviderat.
Färdigheter
Konflitresolution med mottot - Aldrig mer än ett tärningsslag för det du vill uppnå (strid undantaget). Varje färdighet kan användas på 3 olika sätt:
1. Praktiskt (utövande)
2. Teoretiskt (informationssamlande)
3. Socialt (kontaktnät och övertygande)
När spelarna skapar rollpersoner kan ett av dessa användningsområden vara mer relevant än de andra för det yrke som spelaren har valt, men än så länge har det inget regelstöd.
Skulle ni vilja att det hade det? Just nu kommer en vapensmed vara lika bra på att slåss som att smida svärd...
Akrobatik (Hoppa, klättra, jonglera...)
Bildning (Historia, lagkunskap, heraldik, läsa/skriva...)
Dramatik (Skådespel, musik, berättarkonst, dans...)
Läkekonst (Medicin, första hjälpen, kirurgi, anatomi...)
Lönndom (Gömma sig, förklädnad, dyrka lås, smyga, fickstöld...)
Magi [Magiskola] (Besvärjelse, ritual, alkemi...)
Sjövana (Navigation, simma, fiska, marinbiologi...)
Strid (Närstridsvapen, Avståndsvapen, fältslag, belägring...)
Vildmarkslära (Botanik, zoologi, jakt, överlevnad...)
Egenskaper
Innan ett färdighetsslag kan spelaren välja att spendera ett Egenskapspoäng. Om spelaren gör det och lyckas med sin färdighet kommer spelaren att få tillgodoräkna sig sitt Nuvarande Egenskapsvärde plus ett på Effekten [Effekten = Utfall + Nuvarande Egenskapsvärde + 1]. I gengäld måste spelaren beskriva hur rollpersonen lyckas/misslyckas med hjälp av Egenskapen.
Fysik (Smidighet, styrka, tålighet, uthållighet...)
Intellekt (Logiskt tänkande, kunnande, beräknande...)
Karisma (Utseende, utstrålning, ledarskap...)
Ett exempel på hur en spelare kan använda Egenskapspoäng:
Faunen Toledras Bock vill slåss mot träskmonstret. Innan båda slår för sin färdighet Strid deklarerar spelaren att hen vill spendera ett poäng Intellekt. Toledras Bock har 3 i Intellekt och antecknar att det bara finns två poäng kvar. Toledras Bock slår sedan 1T10 mot sitt Färdighetsvärde i Strid som är 5. Utfallet blir 4. Eftersom en poäng i Intellekt hade spenderats får Toledras lägga till sitt Nuvarande Egenskapsvärde +1 till Effekten. Effekten blir i detta fall 7 [Utfall 4 + Nuvarande Egenskapsvärde 2 + 1 = 7]. Spelaren får nu beskriva hur Toledras använder sitt Intellekt för att lura och förutse träskmonstrets attacker, eller på något annat sätt väva in Intellekt i beskrivningen.
Nästa gång Toledras vill använda sig av Intellekt kommer det bara generera i +2 på Effekten, och den tredje och sista gången kommer Effekten bara öka med +1. Om en spelare inte har något Egenskapspoäng kvar att spendera kan spelaren givetvis inte göra det, och således kan Toledras Bock bara använda sig av sitt Intellekt 3 gånger under ett spelmöte (såvida Toledras inte återfår Egenskapspoäng under äventyrets gång).
Att återfå Egenskapspoäng
Jag funderar på någon av dessa lösningar
1. Det går inte. Vid varje nytt spelmöte får spelarna tillbaka alla Egenskapspoäng.
2. Vid varje ordentlig dygnsvila återfås 1 eller alla Egenskapspoäng.
3. Varje gång en spelare väljer att misslyckas med en Färdighet återfås samtliga Egenskapspoäng för en specifik Egenskap. Egenskapen ska vävas in i beskrivningen och givetvis måste det misslyckade slaget få konsekvenser för spelaren.
4.
Någon av era lösningar.
Packning
Jag funderar på att ta bort pseudofärdigheten Packning helt. Eftersom det handlar om vad spelarna vill uppnå och inte vad de äger så räcker det med ett Färdighetsslag för att se om spelaren uppnår det hen vill. Om det sedan beror på att spelaren inte hade rätt utrustning eller om övertalningsförsöket misslyckades får spelaren och spelledaren beskriva själv. Vad vill du uppnå? Med hjälp av vad? Om spelaren vill uppnå någonting med hjälp av en specifik pryl får spelaren slå för relevant Färdighet. Lyckas slaget kan spelaren anteckna prylen och beskriva hur karaktären går tillväga.
Vad tycker ni om det här?
Rollformuläret
Tyck till!