Utan att ha några närmare kunskaper om vapnet skulle jag säga att det helt enkelt är ett privat - "civilt" - vapen, vare sig vad det har använts till eller vart det nu har varit med. Allting kring vapnet, dess stil, storlek och sådant pekar ju på att det är en "fickpistol".
Jag har svårt att se ett sådant vapen som del av militär utrustning. Kan hända att du har något befäl eller dylika i släkten som haft denna som sitt lilla "pocket gun" utöver sitt tjänstevapen? ... Eller, så har du helt enkelt en släkting som skaffade sig en pistol någon gång på 30-40-talet... Det var vanligare att folk hade vapen hemma på den tiden, trots allt.
/
solvebring som bara skriver utifrån vad han tycker känns och låter mest sannolikt.
Alltså:
Hur fasen fick vår släkt tag på den?
Köpt, fått? Vapen säljs ju internationellt och förövrigt är det ju inte ovanligt med Europa-resor, speciellt inte efter kriget eller under kriget, då som soldat.
Har den använts i första ww?
Mycket möjligt, fast som sagt,
jag tror inte att det varit del av officiell utrustning i så fall, utan att någon har tagit den med sig i så fall.
Hur vanligt var det förresten med revolvrar? Befäl bar/bär ofta pistoler, men revolvrar - vet något hur det var med det? ... Mig veterligen skulle det vara jänkarna i så fall. Trots allt fanns det ju lågt modernare pistoler som bör ha ansetts mer effektiva.
Hur gammal är den och vad är det för revolver?
I någon av de där länkarna ska det finnas årtal kring de olika stämplarna, så beroende på stilen på t.ex. ELG-stämpeln så bör du kunna då fram årtoenden i alla fall.
... Eller minns jag fel?