Nekromanti Mystisk revolver

Mukwa

Swashbuckler
Vi hittade en revolver med tre stämplar. den första har stämpeln `S`. Den andra stämpeln är 'S + stjärna (pentagram)' och den tredje är en stämpel som ser ut så här (med oval runt):

-E-
LG
[stjärna]

Utan bindesträck på E:et. Jag har försökt googla, men har bara mobil, och jag har gissat mig till att revolvern är belgisk.

Nån som vet nåt mer?

solvebring

Superhero
Finns massor med sidor på ELG-stämplade vapen, men jag kan inte finna mer än att det tyder på att vapnet är belgiskt. Verkar dock finnas en del referenser till en fransk vapensmed vid namn Lefaucheux - man talar om så kallade "Pinfire"-revolvrar. ... Utan att ha läst på allt för mycket verkar "Pinfire" hänvisa till avtryckaren som är en enkel stav utan vidare skydd - det vill säga att det inte finns någon "ring" bygel runt den.

Får se om man kan luska vidare.

/solvebring som om han inte varit pank lagt ett bud på vapnet. Antika vapen är rock n roll.

solvebring

Superhero
Kan inte hitta S:et med stjärnan som du beskriver, men här har du ett gäng belgiska vapenstämplar med förklaring.

Edit: Kan detta besvara ditt mystiska S? Eller detta?

Tycks som att nyckelordet i sammanhanget är "Proof marks" - det är vad dessa stämplar heter på engelska. Sök på det.

Och HÄR får du en hel sida om belgiska vapen... :gremsmile:

Mukwa

Swashbuckler
Din första Edit-länk har exakt samma ELG- och S-stämpel som vår revolver. den är ganska liten och trumman tycks inte gå att öppna, däremot finns nån lucka till trumman där man får ladda den. bild kanske kommer senare.

Mukwa

Swashbuckler
Min farfar säger att den använts i första ww. den har varit i släkten sedan åtminstone 1930-tal. Våra största frågor nu är:

Hur fasen fick vår släkt tag på den?
Har den använts i första ww?
Hur gammal är den och vad är det för revolver?

Ledsen Solve, släktklenod ;-)

Mukwa

Swashbuckler
Du har rätt ang. avtryckaren. det finns ingen ring runt, och avtruckaren är dessutom fällbar.

solvebring

Superhero
Utan att ha några närmare kunskaper om vapnet skulle jag säga att det helt enkelt är ett privat - "civilt" - vapen, vare sig vad det har använts till eller vart det nu har varit med. Allting kring vapnet, dess stil, storlek och sådant pekar ju på att det är en "fickpistol".

Jag har svårt att se ett sådant vapen som del av militär utrustning. Kan hända att du har något befäl eller dylika i släkten som haft denna som sitt lilla "pocket gun" utöver sitt tjänstevapen? ... Eller, så har du helt enkelt en släkting som skaffade sig en pistol någon gång på 30-40-talet... Det var vanligare att folk hade vapen hemma på den tiden, trots allt.

/solvebring som bara skriver utifrån vad han tycker känns och låter mest sannolikt.

Alltså:
Hur fasen fick vår släkt tag på den?
Köpt, fått? Vapen säljs ju internationellt och förövrigt är det ju inte ovanligt med Europa-resor, speciellt inte efter kriget eller under kriget, då som soldat.

Har den använts i första ww?
Mycket möjligt, fast som sagt, jag tror inte att det varit del av officiell utrustning i så fall, utan att någon har tagit den med sig i så fall.

Hur vanligt var det förresten med revolvrar? Befäl bar/bär ofta pistoler, men revolvrar - vet något hur det var med det? ... Mig veterligen skulle det vara jänkarna i så fall. Trots allt fanns det ju lågt modernare pistoler som bör ha ansetts mer effektiva.

Hur gammal är den och vad är det för revolver?
I någon av de där länkarna ska det finnas årtal kring de olika stämplarna, så beroende på stilen på t.ex. ELG-stämpeln så bör du kunna då fram årtoenden i alla fall.
... Eller minns jag fel?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Pinfire betyder att vapnet är av tidig bakladdningstyp och laddas med patroner med inbyggt slagstift som sticker ut på sidan.

Arfert

Facit
Som puffran beskrivs är det sannolikt att den är tillverkad för privat bruk, och inte militärt. Militära revolvrar hade oftast en bygel kring avtryckaren, och den var inte utfällbar utan fast. Så den var nog för personligt skydd.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Mukwa said:
Vi hittade en revolver med tre stämplar. den första har stämpeln `S`. Den andra stämpeln är 'S + stjärna (pentagram)' och den tredje är en stämpel som ser ut så här (med oval runt):

-E-
LG
[stjärna]

Utan bindesträck på E:et. Jag har försökt googla, men har bara mobil, och jag har gissat mig till att revolvern är belgisk.

Nån som vet nåt mer?
S och S + "Stjärna stämpeln" är kontroll märken och om jag förstår rätt så borde den vara kontrollerad runt 1877-1890
ELG hittar jag referencen "ELG on star in an oval: final acceptance post 1870-1898." dvs att den vart slutgiltigt godkänd av vapensmeden.

Den är med största sannolikhet belgisk och tillverkad i Liège runt 1870 och det är troligen en Lefaucheux.
Gissar att kalibern är runt .22

Arfert

Facit
Belgarna gjorde en uppsjö av snarlika revolvrar, av "bulldog-typ" och med infällbar avtryckare, och av olika fabrikat. Så utan bild är det omöjligt att avgöra exakt vad det är.

Mukwa

Swashbuckler
Bilder

Pistol i skala:

S + stjärna:

Uppfälld avtryckare, "laddningsskydd":

Uppfälld "laddningslucka":

ELG med stjärna:

Mukwa

Swashbuckler
Bilden Spider Jerusalem postade är typ identisk fast utan den där pinnen under pipan. Antar att den är till för att få ut hylsorna eller nåt. Den saknas alltså på vår pickadoll.

Mukwa

Swashbuckler
Min far hävdar bestämt att något palmevapen är det minsann inte, däremot tänker vi med bestämdhet hävda att den användes av Gavrilo Princip i Sarajevo :p

Cybot

Mest spelbar
Re: Bilder

Det är en Lefaucheux revolver, tillverkad mellan 1877 och 1893 i staden Liege (just den ELG markeringen användes inte efter 1893, och innan 1877 så skulle det ha varit en krona och inte en stjärna ovanför S:et, som man ser på m/1863 revolvrar). Troligtvis en 7mm.
Formen på hanen, pipa, riktmedel, avtryckare samt utseendet på skruvar och pins bekräftar.

P.S: Princip använde en FN 1910, kaliber .32 ACP. Dvs en pistol.

Storuggla

Champion
"Min far hävdar bestämt att något palmevapen är det minsann inte, däremot tänker vi med bestämdhet hävda att den användes av Gavrilo Princip i Sarajevo"

Fun fact, Ärkehertigen sköts faktiskt med ett belgiskt vapen. (FN M1910 för er nyfikna)

Storuggla, ingen låste in mungon