Nekromanti Mystisk revolver

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Re: Bilder

Cybot said:
Det är en Lefaucheux revolver, tillverkad mellan 1877 och 1893 i staden Liege (just den ELG markeringen användes inte efter 1893, och innan 1877 så skulle det ha varit en krona och inte en stjärna ovanför S:et, som man ser på m/1863 revolvrar). Troligtvis en 7mm.
Formen på hanen, pipa, riktmedel, avtryckare samt utseendet på skruvar och pins bekräftar.

P.S: Princip använde en FN 1910, kaliber .32 ACP. Dvs en pistol.
Då var min bedömning utan att ha sett vapnet jävlig nära.

Mukwa

Swashbuckler

Spider Jerusalem said:
Då var min bedömning utan att ha sett vapnet jävlig nära.
Ja, det var ruggigt bra gjort bara av att veta stämplarna!

Storuggla och cybot said:
FN 1910, kaliber .32 ACP
Haha, nära alltså :)

cybot said:
Det är en Lefaucheux revolver, tillverkad mellan 1877 och 1893 i staden Liege (just den ELG markeringen användes inte efter 1893, och innan 1877 så skulle det ha varit en krona och inte en stjärna ovanför S:et, som man ser på m/1863 revolvrar). Troligtvis en 7mm.
Formen på hanen, pipa, riktmedel, avtryckare samt utseendet på skruvar och pins bekräftar.
Tackar!

Nu prisfråga då. Vad tror ni pistolen är värd?

(Ni är ju fan underbara. Här postar man ett par stämplar och ni postar värsta utläggningarna om vad det kan vara, ni ser bilderna och identifierar allt rakt av. Stort tack från familjen!)

Cybot

Mest spelbar

Mukwa said:
Inte mycket. Den är i dåligt skick och Lefaucheux revolvrar (både från den tidsperioden och äldre) är i princip en av de vanligaste 1800-talsrevolvrarna samtidigt som den inte har någon kultstatus.

solvebring

Superhero
Arfert said:
Som puffran beskrivs är det sannolikt att den är tillverkad för privat bruk, och inte militärt. Militära revolvrar hade oftast en bygel kring avtryckaren, och den var inte utfällbar utan fast. Så den var nog för personligt skydd.
... BYGEL, BYGEL - ja, självklart! Ring...?! (... skrev jag) :gremcrazy:. Vad fan. Där kan man tala om hjärnsläpp. =)

Nåväl, jag drog samma slutsats jag också, det kändes mest sannolikt att det skulle vara ett civilt vapen och inget annat. Ett högst säreget litet vapen det där. =)

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler

Cybot said:
Mukwa said:
Inte mycket. Den är i dåligt skick och Lefaucheux revolvrar (både från den tidsperioden och äldre) är i princip en av de vanligaste 1800-talsrevolvrarna samtidigt som den inte har någon kultstatus.
Kollat runt lite och hade den varit i bra skick så hade du nog kunnat få 3-5000 för den med tur, dock som Cybot skriver så var den väldigt vanlig.

Mukwa

Swashbuckler
Kan du kolla ifall det finns något serie nummer på den. Skulle gissa på cylindern där du matar in patronerna.
De enda stämplarna som finns på cylindern är ELG (med stjärna) och S. Båda utvändigt. Sedan upptäckte jag nu att det finns även ett S (kan vara 5 också, lite rostigt, men troligtvis S) som bara syns om man kollar på cylindern genom det där locket. Alltså: en stämpel, S eller 5 (kanske kanske 8, men då har inte stämpeln bitit ordentligt) på den cylindersida som är närmast hanen (den där som spänns bakåt för att indikera allvar i coola actionfilmer :gremsmile: ) Med lite mer detektivarbete finns faktiskt en stämpel till på cylindern. Den stämpeln är på den sida som är närmast pipan. Det är ett S eller en 5:a, fast inringad. Här är jag dock mindre säker på att det faktiskt är ett S. Det kan nästan lika gärna vara en 6:a eller 9:a också.

Utöver cylinderstämplarna finns en stämpel på pipan: S med stjärna.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Mukwa said:
Kan du kolla ifall det finns något serie nummer på den. Skulle gissa på cylindern där du matar in patronerna.
De enda stämplarna som finns på cylindern är ELG (med stjärna) och S. Båda utvändigt. Sedan upptäckte jag nu att det finns även ett S (kan vara 5 också, lite rostigt, men troligtvis S) som bara syns om man kollar på cylindern genom det där locket. Alltså: en stämpel, S eller 5 (kanske kanske 8, men då har inte stämpeln bitit ordentligt) på den cylindersida som är närmast hanen (den där som spänns bakåt för att indikera allvar i coola actionfilmer :gremsmile: ) Med lite mer detektivarbete finns faktiskt en stämpel till på cylindern. Den stämpeln är på den sida som är närmast pipan. Det är ett S eller en 5:a, fast inringad. Här är jag dock mindre säker på att det faktiskt är ett S. Det kan nästan lika gärna vara en 6:a eller 9:a också.

Utöver cylinderstämplarna finns en stämpel på pipan: S med stjärna.
Tackar, då vet jag.

Mukwa

Swashbuckler
En ny stämpel har hittats. Det är DT, eller DI (i eller romersk etta), eller DF, eller DE. Bokstäverna sitter lite isär, kan vara åtskillda av en punkt. Bokstäverna kan vara inringad, eller inom parentes, så här = (D.T)

Den här stämpeln sitter under cylindern, ovanför spetsen på avtryckaren (i uppfällt läge), precis före skruvfästet till pipan.

Mukwa

Swashbuckler
Vad jag har mer att gå på.
Försöker hitta mer information om den.
Tycker sånt här är skit skoj.
Det tycker jag med :) Det är ännu roligare att det finns folk som kan det här och vill hjälpa till!