Nekromanti Mystiskt "old school tappat" deckarscenario

solvebring

Superhero
Hallå!
Jag har kort kikat på lite scenarion som går under kategorier som "Skräck", "Mysterie" osv. Det har jag bland annat då gjort på Runan.
Coolt... Jag gillar ju sådana böcker. Eller ja, jag dizzar och svär över det mesta av sådana böcker, men de få jag gillar av dem anser jag som riktigt jävla bra. Gillar förresten klassiskt stuk som Agatha Christie i de fallen, och ratar "skräp" som Mankell och sådant. Det finns alltför många lönnfeta whiskey-snutar vad det kommer till svensk kriminalare, och de saknar stil. Gillar nog inte det moderna. Tycker allting är det samma, som Mankell, Läckberg och sådana där. Jag gillar alltså brittiska myskriminalre. Morden i Midsummer är bra grejer enligt mig. Så...
Jag har dock aldrig lirat något sådant, nja inte som jag kunnat uppfatta som sådant i alla fall. Jag har heller aldrig skapat något sådant. Jag vill dock skapa något sådant och spelleda något sådant. Najs tänkte alltså jag och satte igång.
Detta är vad jag fått ihop (inte korrat):

Bakgrund
1962 flyttade den då tjugoåriga Anna-Carin Bodén till det lilla värmländska samhället Granskoga, till ett hus hon ärvt av sin favoritmoster Inga Rehn. Moster Inga hade dock själv aldrig bott i Granskoga under sin levnad, då kåken egentligen tillhört Ingas man, Roland, som varit mäklare under sin levnad, och som aldrig hade lyckats sälja den gamla kåken i Värmland före sin relativt tidiga död, vållad av en bilolycka.

1963, efter att ha bott i Granskoga ett år, inledde Anna-Carin Bodén ett förhållande med en viss Holger Ackegård. De träffades på så vis att Holger, som var Anna-Carins närmsta granne - då de båda bodde i utkanten av Granskoga - hjälpte henne med en del småjobb som på den tiden ansågs olämpliga för en ung kvinna. Detta var alltifrån att ordna nya stuprännor till att klippa gräset. Det var ett enkelt förhållande men också ett mycket diskret. Diskret i allra högsta grad, då de bestämde sig för att försöka hålla det hemligt, eftersom de båda ansåg att byn hade nog mycket att skvallra om som det var ändå. Holger trodde dessutom att hans rykte skulle ta törn om Granskoga fick nys om att han umgicks med den ”lättfotade utbölingen”. Anna-Carin var nämligen inte vidare populär i bygden, även om hon varit ibland dem ett år, under vilket hon knappast gjort något väsen av sig. Ingen kände henne direkt, eller hade ens pratat om mer än vädret med henne. Ändå fick hon mottaga onda blickar var gång hon visade sig ute. Tur var dock att Anna-Carin var en stark person som hellre skrattade åt det än att ta åt sig och låta sig såras. Faktum var att hon roade av den inskränkta befolkningens galna upptåg. Byns kvinnor var nämligen väldigt avundsjuka på den unga Anna-Carins skönhet, och dessutom kunde någon som var från Stockholm aldrig bli betrodd, enligt dem. Stockholmare var ju inte att lita på. Lössläppta vildar som förstörde idyllen, det var vad de var. Det visste minsann varenda värmlänning, och det speciellt invånarna i Granskoga.

Nå, både Holger och Anna-Carin försökte vara så diskreta som möjligt med att de kände varandra så väl som de gjorde. Allt som tiden gick blev dock Holger alltmer intensiv. Tillslut var han så ofta hos Anna-Carin att hon började känna sig kvävd. Hon var nämligen den typen av människa som aldrig riktigt vill släppa in någon annan till sitt allra innersta. Anna-Carin trivdes med ett särboförhållande då hon kunde ta sig tid för sig själv ibland och få vara ifred om hon önskade. Det behövdes ibland i hennes fall, fast så är det väl egentligen med de flesta människor. Alla behöver sitt personliga utrymme bekräftat då och då. Det existerade dock inte för Holger Ackegård. Snart skulle hon upptäcka att det inte heller fanns någon mening med att försöka protestera. Holger fick nämligen utbrott vid dessa tillfällen och frågade ut henne ifall hon hade någon annan. Anna-Carin blev praktiskt taget förhörd om vart steg hon tog när hon försökte få stunder för sig själv. Efter dessa gräl och förhör blev Holger också än mer intensiv, och Anna-Carin började ana oråd och var faktiskt rädd för honom. Under de stunder då de inte sågs – vilket var det mesta av dagtiden – då risken var störst för att någon från byn skulle få syn på dem, spionerade han på henne med kikare från sitt köksfönster. Han kontrollerade när hon gick hemifrån och när hon återvände.

1964 föll det sig slutligen som så att Anna-Carin bröt upp med Holger. Detta var strax efter ett storgräl hemma i Anna-Carins kök, en dyster novemberafton. Det var då det hände. I ren desperation greppade Holger den tunga mässingsljusstaken på köksbordet och slog till. Anna-Carin var död redan innan hennes kropp slagit till golvet. I en onaturlig ställning låg hon på rygg med armarna utåt, med uppspärrade ögon och blod sipprande från det djupa jacket i huvudet. Holger förstod först inte vad som hade hänt, vad han egentligen ställt till med. När han ögonblicket senare insåg att han slagit ihjäl sin älskade Anna-Carin såg han till att handla kvickt. Underligt var att han handlade så smart som han gjorde, eftersom det hela egentligen skedde i ren panik. Han kunde inte ens minnas hela händelseförloppet förrän flera år senare, då det började komma tillbaka till honom i drömmarna.

Han rullade in henne i köksmattan, städade köket så noggrant som hysterin tillät, och släckte sedan ned hela huset. Därefter gick han raskt hem till sig, hämtade bilen – en svart Dodge Sierra av 1959 årsmodell – för att stuva in kroppen i stationsvagnens väldiga bagageutrymme. När han gjort detta bar det av upp mot de gamla silvergruvorna som inte varit i bruk sedan de sinat, 1937, där han dumpade stackars Anna-Carins kropp i ett av schakten. Han återvände sedan till huset, länsade större delen av hennes kläder vilka han i becksvarta mörkret, panikslagen och fumlande, gömde i en gammal matkällare i skogen där han lekt som barn.

Vad som hände efter det är ingenting så märkvärdigt som man kan tro utspelar sig efter en sådan tragisk mordhistoria. Holger blev något mer enstörig än han varit innan, vilket inte var någon värst skillnad då han mest ville vara för sig själv. Det var i alla fall den erfarenheten Granskoga alltid haft av honom. Anna-Carin var nog den enda människan som umgåtts med den vuxne Holger Ackegård och som kommit honom nära överhuvudtaget. Anna-Carins försvinnande upptäcktes inte förrän långt senare då grosshandlare Bo Hultgren i sinom tid lade märke till att hon slutat beställa hem varor från lanthandeln. Allteftersom tiden gick, under vilken några av byns käringar tjuvkikat i Anna-Carins tomma hus och kreativt skapat några saftiga rykten om henne försvinnande, fastslogs det att hon träffat och stuckit iväg med den rike amerikan som besökt pensionatet någon vecka innan det att grosshandlare Hultgren kom ihåg sig. Tyvärr är det ju så, att om man håller fast vid en lögn eller ett rykte nog länge blir det sanning…

Introduktion
Axel och Love Carlsten (rollpersonerna) är två bröder från storstaden som beslutat att ta en lugn semester tillsammans ute på landsbygden, där de tänkt få lite frisk luft, bada lite, öla och grilla. De har hyrt ett hus via en svenska vid namn Lovisa Bergstedt (Anna-Carins systerdotter som senare ärvde huset), som är bosatt i Frankrike. Axel och Love hittade hennes annons på Internet. Huset är beläget en bit utanför en liten by vid namn Granskoga i Värmland. Just som spelet skall ta vid sitter de båda bröderna i Axels Volvo 940, och de har cirka fem mil kvar till Granskoga.
Ja, där ser ni...
Vad i helsicke har jag tänkt sen då?
1. Jo, först när de kommer är allting lugnt och fint. De hämtar nyckeln på den lokala macken då mackägaren varit snäll och låtit sig förvalta denna åt Lovisa som själv bor i Frankrike. När de kommer till huset skall det vara inrett i blandade second hand möbler (ja, handmålade gamla pinnstolar i köket osv.) Allting skall verka fullt normalt till det att man råkar rycka i handtaget till en dörr på övervåningen. Den är nämligen låst, bommad. Vad finns bakom den då?
Jo, där bakom finns Anna-Carins sovrum besvarat i exakt det skick som man fann det vid hennes försvinnande. När Anna-Carins syster tog över huset, efter som Anna-Carin försvann spårlöst 1964 och polisen aldrig hittade henne då hennes familj anmälde henne som saknad, så lät systern huset stå som det var. Hon ville inte ändra något, då hon inte ville rubba minnet och hoppet om sin syster. När systerdottern Lovisa tog över huset, som hon idag hyr ut till sommargäster, lät hon en del av sin mors önskan bestå genom att bomma sovrummet som var det som innehöll mest av Anna-Carin.
... Ja, och om rollpersonerna ger sig in i rummet kan de finna 50- och 60-talsmöblemang, foton på Anna-Carin och hennes familj. Ja, ett rum där tiden stått stilla, och det enda som fattas är kläderna som funnits i de garderober vars dörrar står på vid gavel.

2. Sedan har jag tänkt att de i öppna spisen skall hitta resterna av en brunnen dagbok (Anna-Carins som Holger bränt upp en tid senare då han fann den) med endast en halv, sotig sida kvar som berättar som den man hon är rädd för, som hon planerar att bryta upp med, men hur hon fruktar hans temperament osv. I dagboken benämns han, Holer Ackegård, hela tiden som HA.
Därav kommer flera personer att passa in på detta. Jag har tänkt att presentera några äldre män i Granskoga med initialerna H. A. Fast också kanske även lägga in andra förvillande detaljer och prylar som kan relateras till bokstäverna H och A.

De skall också få kontakt med Holger som fortfarande bor kvar i grannhuset. Som pensionär lommar han runt på promenader och verkar allmänt pratglad med rollpersonerna, men ensam och konstig i övrigt.

Om man tar sig in i en spricka i berget vid gruvorna, där man kanske lätt kan hamna av misstag, av olycka eller av nyfikenhet - who knows - kan man hitta ett kranium, kanske några fler skelettdelar och två silverörhängen.
Då rollpersonerna gjort denna upptäckt skall de råka ut för anonyma hot, otäcka besök om natten, ofta känna sig iakttagna osv osv.

Man skulle också kunna, hur nu fan det skall gå till, hitta matkällaren i skogen, där några malätna gamla resväskor finns, innehållande gamla 50- och 60-talskläder. Anna-Carins kläder alltså.

Ja... Så har jag inte hunnit med så mycket mer. Det jag söker är alltså tips.
Ja, alla tankar, idéer, frågor, länkar, ledtrådar och sådant ni kan komma på, så in med det bara. Behöver bolla rejält med detta. Dessutom vill jag ha in Holgers gamla Dodge någonstans; hjulspår eller något på underliga platser. :gremlaugh:
Shoot Shoot!

P. S. Ja, jag har tänkt att använda två fasta rollpersoner, bröderna Axel och Love. Detta för att jag vill ha en kärna som gör att de känner varandra väl och verkligen kan prata med varandra och arbeta tillsammans på en bra nivå för ett sådant mysterium. Men, jag skall också skapa några lösa rollpersoner som går att sätta in om man är fler spelare, som kompisar och flickvänner och dylikt som är med på semestern om det nu behövs. D. S.

solvebring

Superhero
Well, well...
Har lyste verkligen entusiasmen upp med sin frånvaro.
Så, okej, ni kanske inte orkar läsa hela min story, och ni kanske inte heller finner lantligt hållna mysdeckare så underhållande.

Nå, skit i överstående inlägg då och ställ er istället frågan:
Om rollpersonerna inte är poliser eller privatdetaktiver, vad har de då för drivkraft i en deckare, även förutsatt att de inte känner offret?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Om rollpersonerna inte är poliser eller privatdetaktiver, vad har de då för drivkraft i en deckare, även förutsatt att de inte känner offret?
De kan ju, till exempel, vara inblandade släktledes. Arvhärvor är ju en klassiker här. Typ "X ärver Y, såtillvida det inte visar sig att X togs av daga av en mörkhyad man, för då tillfaller hela arvet fröken K"...

solvebring

Superhero
Nils, du är en ängel.
Själv har jag låst mig, nästan panikartat ("Damn, jag sitter fast, måste vidare! ARGH! Kom igen nu!"), och inte sett möjligheterna överhuvudtaget. Pinsamt, eftersom det egentligen bara var att tänka film. Jag brukar dock lyckas med detta, solvebringsyndromet, att låsa mig totalt och blindfolda mig själv när en liten knut dyker upp på tråden kring skrivandet av mer främmande teman. Ja, jag antar att du gjort - tänkt film alltså - eftersom flertalet filmer dyker upp i skallen på mig när du presenterar de olika förslagen.

Förresten, dina förslag är ändå många och varierande. Brukar du pyssla mycket med mysterie- snut- deckarrollspelande eller?

solvebring

Superhero
Mycket intressant tanke krank. Rentav en klassiker inom deckarromanerna, dock är jäkligt svårskriven klassiker. I alla fall vad jag skulle tro när det gäller rollspelande. Inte för att själva storyn är svår, men personerna, näten av släktband, avslöjanden och vilseledande fakta. Alla dessa personer också, mycket personstöpande kommer det bli. Men det är väl egentligen det som är intressantast, men ack så förbaskat tidskrävande arbete. Det är dock intressant som tusan, som sagt. Kanske kunde sikta på det som det andra deckarscenariot om det här första vill gå vägen.

solvebring

Superhero
Ärligt talat så tänker jag väldigt sällan film, jag är ju en sån där gammal fan, min familj skaffade inte video förs jag var 17 basst. Visst man hade sett film och hyrt movebox redan tidigare men rollspel började jag med i 9 års ålder så tankemessigt står jag alltid närmare det formatet.
Aha, där ser man. Lyckost dig säger väl jag i så fall då. :gremlaugh:

Nästan alla mina äventyr går ut på problem hantering, resurs administration eller mysterier lösning. Strid intresserar mig inte som SL.
Aha, vad trevligt. Vad för slags rollspel är det du brukar lira då?