Pust redan nu har jag en stark känsla av att det där spelet kommer att vara alldeles för detaljerat i sin världsbeskrivning för min smak.
Sjutton gudar och varenda en av dem är namngiven. Nu har han ju i och för sig rätt bestämda kopplingar mellan världen och varje gud, så det hade varit svårt att göra det generiskt.
Själv lutar jag åt i Ljungeld (okej, angående kopplingen till mitt andra inlägg i den här tråden, bara för att jag tycker en generisk titel är bra betyder inte att jag autmatiskt tycker att en ogenerisk titel är dålig, jag för väl hoppas på att skyltningen kring mitt rollspel blir tydlig
)att bara konstatera att det finns en hel drös med olika gudar, alla med sitt område, och ibland har samma område flera olika gudar beroende på olika aspekter. Sen ge en bunt exempel på vanliga gudar och några exempel på obskyra gudar. Tillräckligt för att SL och spelare ska kunna klara sig utan att hitta på eget, men lämna det tillräckligt öppet för att de som är intresserade och tillräckligt kreativa ska kunna stoppa in allt de vill utan att det krockar eller blir problem.
Det är den lösning jag föredrar på rollspel. När man fyller i alla detaljer så tycker jag att spelet blir tråkigt. Det blir för mycket att lära sig, för mycket text att läsa igenom och man blir för låst om man inte vill bryta mot grundmaterialet (vilket man förstås kan, men jag gillar det inte).