Nekromanti Mythic Game Master Emulator?

Mutanten

Hero
Jag har sökt här på forumet och i det gamla forumet men har inte hittat någon tråd om Word Mills spelledaremulator Mythic Game Master Emulator. Vad har ni som har läst eller spelat med MGME för åsikter om Mythic Game Master Emulator?

Mutanten

Hero
Är det verkligen ingen här på forumet som har erfarenhet av Mythic Game Master Emulator? Har ni missat detta bidrag till rollspelshobbyn?

.113

Swashbuckler
Jag måste erkänna att jag aldrig hört talats om det förrän nu, kollade in länken där och såg ju smått intressant ut ändå, blev nyfiken att kolla upp det iaf, om inte annat så bara för att få veta mer om vad det är.

Mutanten

Hero
Den kostar inte många kronor som pdf. Jag tycker MGME är välskriven, pedagogisk och enkel att ta till sig. Den är värd sitt pris som pdf tycker jag även om den inte är på mer än säg 50 sidor. Själva spelledaremulatorn är bara ett ark. Övriga innehållet är en beskrivning av hur arket/emulatorn är tänkt att användas i spel. Den går att använda för att skapa äventyr, som spelledarhjälpmedel eller för att ersätta spelledaren helt.

Jag har testat den lite och visst det är inte samma sak som att spela rollspel med en spelledare men jag tycker faktiskt att den "funkar" precis som så många andra som har testat den påstår. En uppenbar nackdel är att emulatorn ställer större krav på att skapa äventyret under resans gång med frågor som bara kan besvaras med ett ja eller ett nej. En fördel är att det knappt krävs några förberedelser alls inför ett äventyr och att spelarna blir mer delaktiga i äventyrets utveckling. Att spela ett äventyr med Myhic GME är långt ifrån att spela ett rälsat äventyr. Äventyret skapas ju samtidigt som man spelar baserat på spelarnas/spelledarens frågor!

Jag planerar att använda MGME som spelledarhjälpmedel tillsammans med en fiskdamm för relativt förberedelsefritt rollspelande.

Genesis

Ni dés ni maître
Vi spelade med den en gång. Funkade väl helt okej, fast jag vet inte om jag tycker att den erbjuder så mycket över att helt enkelt spela utan spelledare. Mest en plojgrej som är kul att testa; inget jag skulle vilja köra med ofta.

Mutanten

Hero
Genesis;n91193 said:
Vi spelade med den en gång. Funkade väl helt okej, fast jag vet inte om jag tycker att den erbjuder så mycket över att helt enkelt spela utan spelledare. Mest en plojgrej som är kul att testa; inget jag skulle vilja köra med ofta.
Spelledaremulatorn tillför ju ett accelerationsmoment till handlingen som man kanske missar om man bara spelar utan spelledare? Kaosfaktorn är ju en viktig del av emulatorn eftersom den styr sannolikheten för att saker ska inträffa under äventyrets gång. Även "interrupt scene" och "alternate scene" misstänker jag är svåra att få till spontant om man bara spelar utan spelledare. De här sakerna är grundläggande komponenter i Mythic GME.

Tycker du inte att sakerna jag räknar upp tillför något utöver vad man får om man bara spelar utan spelledare?