Dokumentet upphittat vid senaste tillskottet i statyträdgården, första året efter ykraggen, nionde månaden efter den långa natten.
Min resa i det hedniska Utveda har fört mig till den nygrundade staden Edjehem som tycks mig vara en källa till mer kätteri än vanligt. Det första som slår mig är rykte jag får höra längst vägen om att staden skulle vara byggd av så avskyvärda ting som gorgoner och drakar och hemsökt av alver, nymfer, djurmän och andra lortiga väsen.
Detta märks det förvisso inte mycket av på vägen till staden som tvärtom är mycket väl efterhållet med regelbundet utplacerade vaktstugor och tullposter.
Staden i sig är oroväckande välbyggd; helt i sten, högt belägen på en kulle. Det är oroväckande hur väl planerad den tycks vara för ett effektivt försvar och det är min åsikt att ett anfall bör göras innan de hinner befästa den på riktigt, ty när det växt sig större kommer den bli ett svårforcerat hinder. I synnerhet som en promenad bland de höga stenhusen avslöjar att det finns en egen källa i staden, som enligt vissa av de mer pratsamma byborna har frammanats av en vattennyfm, tydligen en av medlemmarna i detta hån mot allt riktigt och hälsosamt, som kallas "gröna rådet". Oförklarligt stolt fortsätter dessa kättare att skryta om hur de har ett helt rum som på magisk väg ständigt hålls kallt, ännu ett brott mot naturen som sägs ha frammanats av en missfärgad björnman. En mycket oroväckande sanning då det skulle möjliggöra för dem att förvara mycken mat under längre tid och göra dem mycket svåra att svälta ut under en belägring. Jag vill med denna rapport understryka av vilken vikt det är att omgående krossa detta begynnande hot innan det blir oss övermäktigt!
Resan upp till den gröna dalen där detta vedervärdiga råd sägs hålla till är relativt enkel tills dess att det är dags att träda in i själva dalen och vägen plötsligt spärras av en nästan fem meter bred å som tycks hemsökas av onaturliga strömmar och virvlar. Även om ån i sig inte verkar utgöra ett oöverstigligt hinder så kan jag inte låta bli att tänka på att den lätt skulle kunna kompleteras med en enkel träpallisad till ett mycket effektivt försvar. Bara ytterligare en anledning till att man inte bör vänta med att krossa dessa uppkomlingar...
Niramiska spioner tycks vara en fara vi behöver se upp med i framtiden, i synnerhet om de försöker uppvigla sina herrar till en kampanj emot oss - Kelendriel