Nekromanti Mytkrigen

God45

#PrayersForBahakan
Jag fick just en cool spelidé! :gremlaugh:

Okej, så man spelar monster och legender från Europeisk myt så som feer, vampyrer, varulvar, häxor, troll och demoner under kolonisationstiden. Sedan åker man med de Europeiska utforskarna och kolonisatörerna till ställen utanför Europa där de har andra myter och så mördar och erövrar man de andra mytologiska varelserna och stjäl deras... Magiska mojo eller något?

Tex man spelar en grupp Europeiska monster bestående av en vampyr, en tomtenisse och Påskharen som jobbar för en drake hemma i Europa. Sedan åker man till Kina med målet att hitta de kinesiska drakarna och sno deras makt till den Europeiska draken/döda de kinesiska drakarna.

Mellan uppdrag hänger man på en engelsk gentlemansklubb, dricker gin och tonic och skryter om sina äventyr.

Vad tror ni? :gremsmile:

Leon

Leo carcion
Coolt. Vad spelar man? Älva, redcap, korrigan, koschei, nymf, satyr?

God45

#PrayersForBahakan
Etepete said:
Coolt. Vad spelar man? Älva, redcap, korrigan, koschei, nymf, satyr?
Vad du vill :gremsmile: Men jag hade spelat en redcap. Alla ska dö och deras blod ska färga min luva! :gremlaugh:

God45

#PrayersForBahakan
Vi behöver viktiga setting detaljer för att kunna spela det här!

Gentlemana baren man hänger på heter The gentleman's Athenaeum och drivs av ingen mindre än gudinnan Atena själv. Atena håller uppe klassen på sitt etablissemang så medan förnöjelser så som spel och alkohol tillhandahålls så undanbedjes mindre sofistikerat bettende. Klubben har ingångar genom tunnlar under staden, portaler till närliggande dimensioner och så klart från gatan. Klubben släpper bara in medlemmar men skandalöst nog kan dessa tillhöra båda könen.

Det är också genom Athena som de mer äventyrliga medlemmarna av klubben sätts i kontakt med finansiärer och sponsorer av expeditioner. Så om lusten för äventyr är större än tillgången så är det bara att prata med henne och så styr hon dig i rätt riktning.

Andra intressanta personer som har klubben som ett andra hem är bland annat den italienska draken Thyrus som har stora intressen i den nya världen. Titania, feernas drottning som söker Gentle personer som kan hjälpa henne erövra den afrikanska ande världen och vampyren Carmilla som helt enkelt är uttråkad och vill att folk uppvaktar henne med skatter och historier från sina äventyr, i utbytte kan hon berätta om var det finns möjligheter att skaffa ännu fler skatter...

Jag har inte bestämt ett årtal för det här att utspela sig under än... Vad tycker ni?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Nutid tycker jag, då blir det lite charmigt att kriget mellan olika mytologier faktiskt handlar om att överleva... Det blir Highlander blandat med American Gods (Gaiman). Om man inte börjar kriga och erövra magisk mojo så dör helt enkelt mytologin ut.

Om du inte läst American Gods än så gör det direkt, det är rätt upp i Mytkrigens alley. Där får du bland annat möta en Efreet som är taxichaffis.

Sodivra

Champion
God45 said:
Jag har inte bestämt ett årtal för det här att utspela sig under än... Vad tycker ni?
1912 med ukroniska mytologiska väsen! När ett mytologiskt väsen dräps så försvinner det från människornas minnen, så 1912 finns det fortfarande en massa väsen i myterna som idag är döda och bortglömda, såsom den norska fallfaxen, de polska svampbarnen och den spanska gubben med nyckelknippan. Det mytiska krigen närmar sig, och frågan är vilka mytiska varelser som kommer finnas kvar i den här versionen av jorden när dammet lagt sig och kampanjen är slut.

God45

#PrayersForBahakan
BMOC said:
Nutid tycker jag, då blir det lite charmigt att kriget mellan olika mytologier faktiskt handlar om att överleva... Det blir Highlander blandat med American Gods (Gaiman). Om man inte börjar kriga och erövra magisk mojo så dör helt enkelt mytologin ut.

Om du inte läst American Gods än så gör det direkt, det är rätt upp i Mytkrigens alley. Där får du bland annat möta en Efreet som är taxichaffis.
Nja... Jag vill ha den där känslan som fanns under kolonialtiden av äventyr och gentlemanaskap och grejer. Jag vill inte ha med desperation i det här, det ska vara svindlande äventyr man väljer att åka på och inte något egentligt behov.

Dags att erkänna mörka hemligheter. Jag avskydde American Gods. Verkligen avskydde boken. Jag vet inte ens varför. Den var tråkig, riktigt tråkig. Alla gillar den men inte jag och jag har inte ens någon riktig anledning att inte gilla den.

Arvidos MC said:
God45 said:
1912 med ukroniska mytologiska väsen! När ett mytologiskt väsen dräps så försvinner det från människornas minnen, så 1912 finns det fortfarande en massa väsen i myterna som idag är döda och bortglömda, såsom den norska fallfaxen, de polska svampbarnen och den spanska gubben med nyckelknippan. Det mytiska världskriget/progromerna/jakterna närmar sig, och frågan är vilka mytiska varelser som kommer finnas kvar i den här versionen av jorden när dammet lagt sig och kampanjen är slut.
Men då förlorar jag känslan av att det är saker man känner till som slåss mot saker från andra mytologier som man kanske också känner till. Jag vill inte riktigt ha grejer som man inte känner igen då.

Leon

Leo carcion
Nej, jag hade inte krånglat till det. 1889, gentlemannaklubbar i Mayfair, ångkryssare och Royal Navy. Och europeiska kolonialälvor

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Bartendern på The Gentleman's Athenaeum är Dermot som är en leprechaun. På kvällarna förvandlas han dock till en Clurichaun och envisas med att lägga sig om det måhända skulle spelas ett part whist nånstans på klubben.

Leon

Leo carcion
The Gentleman's Athenaeum kanske inte är helt autentiskt. Dels är The Athenaeum Club i London en verklig, mycket viktig klubb som bl.a. Räknade Charles Darwin och Dickens bland sina medlemmar, dels har londonklubbar ofta enkla namn, typ White's, Brooke's, The Oriental Club.

Kanske om man kallar den The Other Athenaeum Club.

Eller The Pan Club för en guddom med mer mykänning än den väldigt människonära Atena?