Nekromanti Mytologi med mera.

King Kromm

Hero
Som den lumpare man är så saknar man ett liv helt och hållet.

Just därför hamna vi i en diskusion om var namnet Belos(svenska flottans nuvarande största fartyg inköpt ifrån brasilien och är ett undervattenräddningsfartyg). Vi fick gissningar på grekiska mytologin men jag vägrar tro på det, känns 'fel'.

Sen så kom vi också å prata på Diablo, Mephisto och Balil(tror jag den sista brodern i Diablo 2 heter.) och undrar givetvis exakt varifrån dessa namn är komna. Jag tycker själv att det är något bibliskt över det hela, men är långt ifrån säker.

Har vi någon upplyst själ som har koll på detta här?

Feliath

Swashbuckler
Upplyst schmupplyst...

...men vet gör jag. Belos är mycket riktigt grekiskt; Belos var i mytologin Poseidons son med Lydia. Diablo är det spanska ordet för djävul; Mephisto är en variant av Mefistofeles, ett annat namn på djävulen som har sitt ursprung i legenden om Faust (se ex. Goethe: Faust. Der Tragödie eller Marlowe: Doctor Faustus); och Baal, slutligen, är namnet på en semitisk gudom som kom att likställas med djävulen för att han konkurrerade med judarnas YHWH.

Så så ligger det till, gossar.

/Feliath - infernolog

Ymir

Liten kantbaron
Re: Och dessutom...

'Belos' är också grekiska för just den semitiska titeln 'Ba'al' (ung. 'herre'), som bland annat förknippades med flera gudar (däribland då den Baal du talar om). Det verkar egentligen inte ha funnits en gud med det namnet, utan det tycks snarare vara en titel guden bar. 'Melqart' tycks vara den du avser, eller 'Hadad'. Nåja. Lustigt sammanträffande, det här med Belos och Baal, hursomhelst.

- Ymir, påpekar

King Kromm

Hero
Man bugar och bockar!

Nåja. Lustigt sammanträffande, det här med Belos och Baal, hursomhelst.
Ja, kan ju inte direkt påstå att jag eller någon annan på min båt skulle kunna ha listat ut detta sammanträffande... Men tack för hjälpen iaf!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Mekanurg förtydligar det semitiska

Ba'al (dvs roten B-%-L, där procenttecknet representerar strupljudet ayin, vilket är okänt i indoeuropeiska språk) är ett urgammalt semitiskt ord som betyder herre, ägare. Det finns kvar i modern hebreiska i den prosaiska betydelsen "ägare till" ("aní ba'ál ha-mekhonít" = "jag [är] ägare till bilen").

Kuriöst att detta ord blev Belos på grekiska. En lika kuriös företeelse är att "aster", det latinska ordet för stjärna, kommer från det semtiska gudinnenamnet Ishtar, vars semtiska rot Sh-T'-R har grundbetydelsen "vakta". Hur detta gick till kan ingen lingvist förklara.

Melkart betyder ungefär "härskare" (roten är M-L-K).

Det verkar som om semitiska gudar hade rätt så opersonliga namn, eller så var de "riktiga" namnen så laddade med kraft att folk använde noaord om gudarna istället. Bland de förmuslimska araberna fanns den stora gudinna al-Lat, ett namn som bokstavligen betyder "gudinnan".