Trip like I do! (opolerat och långt)
YEARGH!
Död och återuppstånden, redo för lite skräcksnackande! (trodde ni skulle slippa
mig, eller hur? /images/icons/wink.gif)
<big>Kommentarer kring Framtidens Skräckrollspel</big>
- Av Mig.
"Jag tänkte mycket på det här i diskussionen om "mogenrollspel" på
rollspelsforumet"
- Shite! Missade en intressant debatt alltså. Mja, så intressant kan den ju inte ha
varit, för den låg ju på Rollspelsforumet och inte här! /images/icons/wink.gif
"Jag tror att nästa stora skräckrollspel kommer att ha en bredare
målgrupp än bara 'unga pojkar som har spelat äventyrsrollspel
tidigare'."
- Låt oss hoppas det. Litegrann knyter det väl in med "mogenhetsgraden" i rollspel
också. Det finns en lite nydanande atmosfär i rollspelskretsar (nåja, IMHO, iaf),
som kan bädda för att komma ifrån "äventyrsrollspel" och in till lite mer
artistiska lite mindre Diablo-aktiga rollspel (därigenom inte sagt att det
nödvändigtvis är fel, utan bara att det är "majoriteten" av spelens
centrum).
Om jag får gå ut på lite tunnare is, så skulle jag nästan vilja hävda att just
samma "locka-till-sig-gamla-tunnelbashare"-anda som legat över många skräckrollspel
(där det överanvända exemplet Kult kan få stå för ett mindre "påverkat"
spel; dvs, sannare till sitt eget koncept, eller inte-så-mycket-sellouts, om man
kan använda det uttrycket...) är just vad som har hindrat skräckrollspelen
att gå vidare. Då får vi de här "deckaräventyren" som Krille stundtals
snackat om, som faktiskt (ändrar ståndpunkt efter vad jag finner lämpligt /images/icons/wink.gif)
inte är "riktig" skräck (kan också debatteras till leda).
"Den nya rollspelaren ska inte behöva kämpa sig igenom en stor tegelsten
med regler för att kunna börja köra, utan man måste ha något enkelt och tilltalande
för att folk omedelbart ska kunna sätta sig in i konceptet."
- Här handlar det väl inte så mycket om skräckrollspelens framtid, som
rollspelens framtid i stort. Att hitta nya innovativa lösningar är ju all
framtids nyckel, och för rollspelen kan man väl då tycka att de mindre
regelbaserade systemens tid är kommen. Inte mig emot, men de har faktiskt varit "på
väg" en längre tid. Det skulle väl lika gärna kunna bli en intressant utveckling åt
motsatt håll; dvs, skräckrollspels framtid i regelbaserade system. Nyckelordet är i
vart fall förändring, åt ett BRETT perspektiv. Detta, för att de "framtida"
rollspelen gott kan ta en annan väg än de redan beprövade, och - IMHO - bör
göra just det, för att dra till sig nytt folk och intressera en bredare målgrupp,
vilket i sin tur skulle leda till att det fanns en mer "öppen" medvetenhet om
rollspel bland folk. Visst, många vet litegrann om vad rollspel är, och - numer -
att det inte bara spelas av satanistiska djävulskulter, utan av "vanligt"
folk också. Litegrann mer åt den generella förståelse för brädspel och teater, som
ändå finns (men som i de flesta fall är - trots allt - väldigt "fel", då de båda
grupperna är betydligt mer komplexa än Monopol och Shakespeare).
"'Nyfikna äventyrarna'-konceptet tilltalar barnet i oss som tycker att
"det okända" (=omvärlden) är hotfull, ogreppbar och skrämmande."
- Njae, det vet jag inte riktigt. Främst tror jag att det är populärt för att;
1, Det är nära tunnelbasharandan som man ville "attrahera" (för där fanns
spelarna).
2, Spelkonceptet är enkelt att förstå och behöver inget krångel. Dör en släkting
(inblandad i hemska kultaktiviteter, förståss) behövs inget vidare dravel; gör era
RP och åk till stugan, så vi kan köra igång!
3, Det är ett starkt inslag av "brädspel" i konceptet, som gör att det inte blir så
"rolligt", utan mer "speligt", vilket väldigt många tycker om (förgöra onda ting,
få häftiga magiska artefakter, bli universums härskare - eller nåt).
"Alla skräckrollspel idag är mig veterligen att betrakta som
gothrollspel."
- Njäe, hörredu. Det är ju bara om man sätter likhetstecken mellan skräckrollspel
och goth, för även om alla gothrollspel är skräckrollspel (nåja, debatterbart igen;
Vampire = Skräck, or not? Err.. svara inte, dom debatterna är bara jobbiga...), så
är inte alla skräckrollspel gothrollspel. Typ.
Back to square one, witout collecting £200: Vad är skräck?
För mig är Changeling och Little Fears lika mycket skräckrollspel som
Kult och Call of Chthulhu. Visst, jag sympatiserar med det
överanvända "stundande domedags-temat", men däri ligger ändå inte spelens problem
(ovilja att förändras), tycker jag. Det temat är på sätt och vis en del av
skräcken, för om saker och ting inte kan gå åt helvete, så är det svårt att få det
skrämmande; det går, men jag hänvisar ändå till min tes om att rollspelet
måste vara enkelt för att "gå hem" i dagens rollspelsklimat (och -
överhuvudtaget - för att få en bred publik).
Problemet är främst låsningen i rollspelskonventioner. Vi har snackat om
Kult, som försöker ta sig förbi det. Men hur kan vi definiera
"konventionerna", så att vi kan slippa dem? Några förslag?
Alltså; vad är det som gör att skräckrollspel (och andra rollspel) låser sig i
idéstadiet, för att anpassas till konventionerna?
Följdfråga; vilka är konventionerna?
Jag kan, tillexempel, tänka mig att det sitter några filurer och klurar på
TLUK (Nya tidens skräckrollspel™), kommer på världens coolaste idéer och
allt, men bläddrar sen i Eon, DoD och D&D och kommer på att -
fan, det måste väl ändå in ett par rejäla tärningshögar och stats och
monsterbeskrivningar och magiska föremål och magi med skolor och grader och... så
vidare. Initialidén går förlorad i ett virrvarr av influenser från andra rollspel.
Varför? "För att det är så™"
Fan heller; framtidens skräckrollspel kan väl ta och säga att det är SI! (Ni! Ni!)
Kan det vara så att nyckeln till de nya rollspelen är viljan till förändring
och att fullfölja det egna konceptet?
"Jag skulle vilja ha ett skräckrollspel för beatpoeter, surrealister,
expressionister och världsfrånvända cyniker."
- Med viss relevans. Recept för Eget Rollspel™ (av §eraphim).
Man tager en rejäl dos Dalí, tillsätter grovhackade bitar R.A Wilson, P.J. Carroll
och Phil Hine, med Jason Pollocks teknik. Låt vispa hårt i 10min tillsammans med
Crowley. Mal försiktigt ner Nietzsche och låt jäsa. Smaksätt med W.S. Burroughs,
Tim Powers, Umeberto Eco, aningens Clive Barker och (tidig) King, medan du inandas
Jeff Noon och torkar svetten med J.C. Oates. Servera med blandad Lynch och
Aronofsky, Ninth Gate, Dark City, Fight Club, Seven, Hannibal, Fallen, Dead Man och
diverse opolerade europeiska seriemördarfilmer. Som brevidläsning kan tillämpas
James Ellroy, med Lao-Tse som efterrätt.
"Det handlar inte om att ha alkohol med sig på äventyren"
- Dammit! /images/icons/crazy.gif
"Att låta ett rollspel bygga på något annat än det uppenbara; ha kul,
skaffa xp eller skrämma spelarna. Precis som en bra komiker inte bara får publiken
att skratta utan kan öppna deras ögon, så måste skräckrollspelen sluta nöja sig med
att halvskrämma sina spelare med töntig spökmusik i bakgrunden och äckliga
beskrivningar av monster. Skräckrollspelen måste ta för sig och våga sig på dessa
experiment. Vad händer om man rollspelar berusad?
/.../ Blah, blah. /images/icons/wink.gif /.../
Hur långt kan jag undvika ett kristet symbolspråk med flammor, mörker och ormar
m.m. för att beskriva ondska och andra infernaliska ting utan att spelarna slutar
begripa vad jag pratar om? Osv osv. Jag vill inte spela tillrättalagda
skräckrollspel! Jag väntar på ett verk som ställer allt på sin ända."
- Amen, brother! (Rising has a Dream!)
Dock vill jag invända/kommentera lite. Det du pratar om - till min förståelse - är
ju i huvudsak en förändring i hur man spelar; inte främst vad man
spelar. I det kan jag hålla med dig. Det får gärna bli öppningar för att spela mer
rollbaserat och utveckla den delen av rollspel som jag sett minst varianter av
(regler aplenty, men karaktär? - Nej.), men att förändra skräckrollspelen, i dess
grundvalar, är ett annat korståg.
Länkade? - Ja, otvetydligen. Låt oss säga som så; det ena bäddar för det andra. En
förändring i spelstilen hos "skräckrollspelande" (kul att klassificera folk, eller
hur?) leder till en förändring hos skräckrollspelen, och vise versa - vilket är vad
jag tror att du är ute efter! (Har jag rätt?)
Om jag inte har rätt, så tycker jag att du gapar efter väl mycket. Det finns ett
gränsland där saker görs bättre i böcker, film, teater, lajv eller rollspel. Du
prickar - i min bok - av ett ställe i den dimmiga mittgränsen. Jättefritt!
Jättestrukturerat! Djupt! Underhållande! Allt och Inget på samma gång. Och den som
talar om Tao får inget sagt.
Poäng: Min tolkning av din vilja (ifall antagande 1, ovan, inte är korrekt) är att
den är för allmängripande och vill "allt", men faller platt i avsaknaden av ramar.
Visst är jag för Kaos, men bara under förutsättningen att jag kan anta att Kaoset
är Kaos. Inte Taoistiskt, alltså, utan obegränsade möjligheter i ett ramverk som
gör det användbart (!).
Nåja.
Till sist en ljusglimt i mörkret: var just inne på Lokal Spelbutique™ och fick syn
på Nobilis av Hogshead Publishing (tidigare känt för Warhammer Fantasy
RolePlay och SLA Industries). Bläddrade i fem minuter och insåg att jag
var fast. Härket är ju tamefan värt att köpa bara för formatet och stilrenheten!
Jag återkommer när jag satt mig in mer i spelvärldens helhet, men överskådligt så
ser det ut att båda riktigt gott; grundat på stämningen i Sandman, med
möjligheter för Skräck-på-annat-vis™ (relevant) och Ut-med-regelhelvetet (delvis
relevant). Titta på det om ni får chansen!
Ojdå, kom visst av mig lite i min vision om Det Skräckrollspel Jag Vill Se. Får ta
det i en annan tråd.
*harkel*
...och för övrigt anser jag att d20 borde förstöras.
{ [color:red]§</font color=red> e r a p h i m }, som har varit borta länge nu. Mitt prosaiska sinne är rostat och @440-skivan har repor. /images/icons/tongue.gif