Nekromanti Nä, det här är inte bra...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
... inte alls faktiskt.

Nu skriver jag ett sådant där tråkigt regelinlägg, som jag egentligen avskyr, men jag måste gnälla lite.

Expertreglerna till DoD6. Ja, jag har varit på dem tidigare och med all rätt - de är inte helt bra. Nu är det religionsfärdigheterna som jag skall trasha. Hur kan man göra något som är så urbota, onödigt krångligt? Jag tänker på reglerna för heliga krigare (Nidendomen/Gerbanis). Jag har läst färdighetsbeskrivningarna och religionskapitlet om och om igen och jag får inte rätsida på det.

Färdigheterna Religionsfärdigheter(bönekonst) och Teologi är ju helt identiska. De gör exakt samma sak!

Religionsfärdigheter(bönekonst) sid 71.

Ger rollpersonen kunskapen att frambringa kraften ur en maktbön. Den styr hur många maktböner man kan be och vilken effekt de har (enligt tabellen på samma sida).

Teologi sid. 82-83

De troendes och invigdas lära om gudomligheten och de gudomliga ting som kretsar kring tron. Ger en präst/helig krigare förmågan att be en maktbön. Ju högre FV, desto fler maktböner kan han be och desto kraftfullare effekt får de.

Och skillnaden är? Att Teologi även ger ett värde i "kunskap om (egen religion)". Tack så jävla mycket! Behövdes det två färdigheter för att täcka in exakt samma sak och för att ge ett värde i ytterligare en färdighet (som borde bakas in i Teologi för övrigt)? Nä, där har vi tre färdigheter som skulle kunna ersättas av en enda. Det jävligaste av alt är nästan att ingen av dessa färdigheter används när man väl skall be sin maktbön, nä då är det plötsligt grundegenskapen Spiritus som används. :gremconfused:

Nä, det är inte bra - inte bra alls faktiskt.

Jag har stört mig på expertreglerna tidigare, men nu är jag allvarligt talat riktigt trött på dem. Den här missen är inte den enda. De är onödigt komplicerade och fulla av korsberoenden mellan olika färdigheter. Det är svårt nog för spelledaren att hålla koll på alla faktorer. Hur skall spelarna göra det?

/Vulf - ser dock fram emot de reviderade grundreglerna som han tror kommer bli en höjdare!

Troberg

Sinister eater
De är onödigt komplicerade och fulla av korsberoenden mellan olika färdigheter.
Hör det inte till med korsberoenden i religiösa sammanhang?

Vitulv

De dåliga skämtens okrönte konung dyker upp [OT]

...och visar sin fula nuna.

Troberg, du skämtar som gamla människor kn***ar.

Just a reminder

/Vulf - som faktiskt skrattade åt trobergs skämt

Troberg

Sinister eater
Re: De dåliga skämtens okrönte konung dyker upp [OT]

Troberg, du skämtar som gamla människor kn***ar.
Nejdå, mycket oftare.

Vadå okrönt, förresten?

Just a reminder
Nope, det var min syrra som fick den genen.

Vulf - som faktiskt skrattade åt trobergs skämt
Har du en aning om hur patetisk det får dig att framstå? Heck, inte ens jag själv tycker att de är roliga!

Johan K

Gammal & dryg
Hemm...

Satt här & klurade lite.. & kanske kom på en liten husregel, eller iaf ett litet förslag på hur man kan göra.
Kan man inte på nått sätt göra som så att man t. ex tar religionsfärdigheter(bönekonst) & gör det till en allämän färdighet & därigenom kanske kan göra så att gemeneman kan använda den, dock till ett maxvärde i Fv. Tänkte att vissa personer är lite hobbypräster & därigeniom kan använda vissa enklare maktböner.
Teologi därimot används av präster/heliga krigare som vanligt, enligt beskrivningen.
Hur låter detta ??

/ Johan K, som gillar Vitulv´s julmössa !! :gremgrin:

Johan K

Gammal & dryg
Bwhahahahahaha !!

Hör det inte till med korsberoenden i religiösa sammanhang?
Arrghhhhh !!
Så jäklat torrt skämt !!! :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

/ Johan K, som gillar sådana här skämmt...

Helgonet

Veteran
Jag brukar skita i alla former av plusmodifikation p.g.a färdighetssläktskap, det fungerar som du säger uselt. När det gäller bönefärdigheterna så upptäckte jag först nu efter att ha läst ditt inlägg hur de är tänkta att fungera. Jag har kört så att bönekonst visar antalet böner du kan och teologi till vilken nivå du kan utöva dem, ett missförstånd som fungerar i.af.

Medn det borde nog bara vara en färdighet.

Vitulv

Husregel [ANT]

Tja, husregla kan man väl göra. Jag skulle nog snarare välja att stryka en av färdigheterna för at få tillbaka enkelheten i spelandet.

/Vulf

Johan K

Gammal & dryg
Mmmkay !

Ja, jo det förståss.
Kan du inte behålla Teologi & modda den lite.. Så får man ju den ganska generell.

Foggmock

Myrmidon
Sådär har jag också tolkat det, alltså att det är två olika mått på saker, och då gjorde jag ganska nyligen två rollpersoner med fokus på religion och samtliga tre som var närvarande tolkade det på samma sätt eftersom vi forskade i det för vi inte fattade först. Vart fan läste vi om Vitulv citerade boken?