Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,060
... inte alls faktiskt.
Nu skriver jag ett sådant där tråkigt regelinlägg, som jag egentligen avskyr, men jag måste gnälla lite.
Expertreglerna till DoD6. Ja, jag har varit på dem tidigare och med all rätt - de är inte helt bra. Nu är det religionsfärdigheterna som jag skall trasha. Hur kan man göra något som är så urbota, onödigt krångligt? Jag tänker på reglerna för heliga krigare (Nidendomen/Gerbanis). Jag har läst färdighetsbeskrivningarna och religionskapitlet om och om igen och jag får inte rätsida på det.
Färdigheterna Religionsfärdigheter(bönekonst) och Teologi är ju helt identiska. De gör exakt samma sak!
Religionsfärdigheter(bönekonst) sid 71.
Ger rollpersonen kunskapen att frambringa kraften ur en maktbön. Den styr hur många maktböner man kan be och vilken effekt de har (enligt tabellen på samma sida).
Teologi sid. 82-83
De troendes och invigdas lära om gudomligheten och de gudomliga ting som kretsar kring tron. Ger en präst/helig krigare förmågan att be en maktbön. Ju högre FV, desto fler maktböner kan han be och desto kraftfullare effekt får de.
Och skillnaden är? Att Teologi även ger ett värde i "kunskap om (egen religion)". Tack så jävla mycket! Behövdes det två färdigheter för att täcka in exakt samma sak och för att ge ett värde i ytterligare en färdighet (som borde bakas in i Teologi för övrigt)? Nä, där har vi tre färdigheter som skulle kunna ersättas av en enda. Det jävligaste av alt är nästan att ingen av dessa färdigheter används när man väl skall be sin maktbön, nä då är det plötsligt grundegenskapen Spiritus som används.
Nä, det är inte bra - inte bra alls faktiskt.
Jag har stört mig på expertreglerna tidigare, men nu är jag allvarligt talat riktigt trött på dem. Den här missen är inte den enda. De är onödigt komplicerade och fulla av korsberoenden mellan olika färdigheter. Det är svårt nog för spelledaren att hålla koll på alla faktorer. Hur skall spelarna göra det?
/Vulf - ser dock fram emot de reviderade grundreglerna som han tror kommer bli en höjdare!
Nu skriver jag ett sådant där tråkigt regelinlägg, som jag egentligen avskyr, men jag måste gnälla lite.
Expertreglerna till DoD6. Ja, jag har varit på dem tidigare och med all rätt - de är inte helt bra. Nu är det religionsfärdigheterna som jag skall trasha. Hur kan man göra något som är så urbota, onödigt krångligt? Jag tänker på reglerna för heliga krigare (Nidendomen/Gerbanis). Jag har läst färdighetsbeskrivningarna och religionskapitlet om och om igen och jag får inte rätsida på det.
Färdigheterna Religionsfärdigheter(bönekonst) och Teologi är ju helt identiska. De gör exakt samma sak!
Religionsfärdigheter(bönekonst) sid 71.
Ger rollpersonen kunskapen att frambringa kraften ur en maktbön. Den styr hur många maktböner man kan be och vilken effekt de har (enligt tabellen på samma sida).
Teologi sid. 82-83
De troendes och invigdas lära om gudomligheten och de gudomliga ting som kretsar kring tron. Ger en präst/helig krigare förmågan att be en maktbön. Ju högre FV, desto fler maktböner kan han be och desto kraftfullare effekt får de.
Och skillnaden är? Att Teologi även ger ett värde i "kunskap om (egen religion)". Tack så jävla mycket! Behövdes det två färdigheter för att täcka in exakt samma sak och för att ge ett värde i ytterligare en färdighet (som borde bakas in i Teologi för övrigt)? Nä, där har vi tre färdigheter som skulle kunna ersättas av en enda. Det jävligaste av alt är nästan att ingen av dessa färdigheter används när man väl skall be sin maktbön, nä då är det plötsligt grundegenskapen Spiritus som används.
Nä, det är inte bra - inte bra alls faktiskt.
Jag har stört mig på expertreglerna tidigare, men nu är jag allvarligt talat riktigt trött på dem. Den här missen är inte den enda. De är onödigt komplicerade och fulla av korsberoenden mellan olika färdigheter. Det är svårt nog för spelledaren att hålla koll på alla faktorer. Hur skall spelarna göra det?
/Vulf - ser dock fram emot de reviderade grundreglerna som han tror kommer bli en höjdare!