Bilden jag använder är från Museum of the Rockies/Montana State University's utgrävning på "Egg Mountain" i västra Montana.
Jag är ganska säker på att den är tagen 2010. (Och i så fall från slutet av utgrävningen, eftersom jag köpte hatten då...)
Platsen där jag står, är ganska exakt den plats där vi 2012 (äntligen!) hittade ägg och bo-rester. Projektet är en uppföljning av de ursprungliga utgrävningarna här (1978 och framåt) som avslöjade bon bl.a. från den första dinosaurie som bevisligen tog hand om sina ungar (Maiasaura).
Ungefär där den står som har tagit fotot, hittade jag året efter (2011) resterna av ett primitivt pungdjur. (Om vilket
man kan läsa mer här.)
Det är bland tidiga däggdjur/pungdjur och ödlor av olika slag, som vi verkligen gjort många fynd. Innan de här tre åren fanns ett (1) fynd av skelett utöver enstaka tänder eller skallar. Numera finns det bortåt tio separata individer av däggdjur och sju, åtta ödlor. (Jag upptäckte minst två delvis artikulerade skelett av ödlor i somras.)
På den höjdsträckning som syns som ett ljust, grått streck bakom mitt hatt, hittades ben av en pterosaur (troligen en Quetzalcoatlus).