Nekromanti När är en rollperson "färdig"?

Bombu

Hero
Re: Yet again..

Det Där med bild är inte dummt.

Dummt däremot är att jag är ruskigt dålig att rita bilder, så mina bilder hjälper inte upp rollpersonens karaktär nämnvärt.

Det är spännande att se att så många är såpass osäkra/oeniga vad "klar" betyder.

Jag tror nog osäkra är bättre än oeniga föresten. Jag blev också osäker.

Speciellt det första spelmötet är ofta väldigt mycket en testomgång för karaktären, man vet liksom inte om ens koncept håller eller om det man tyckte var coolt och häftigt funkade.

Så jag brukar, (spelleder inte så väldans ofta) tänka att den första spelomgången är en karensperiod där man får ändra mycket på sin figur.

Det beror ju lite på om man tänkt sig en längre kampanj eller en kortare story, om kortare blir kanske karaktären färdig tidigare.

I medeltal tror jag 3 spelmöten stämmer ganska bra, efter det är ofta gubben klar.

Men det varierar ju väldans, häromsisten fick jag igång en gubbe på ett spelmöte, kändes det som iallafall, men man vet ju aldrig. Och tidigare har det tagit fler än 3 spelmöten för att få in en gubbe ordentligt.

Kan det bero på villket humör man är på?

Bombu

Tyr

Hero
När klassar ni en rollperson som färdig?
För mig så är en rollperson färdig när man har tillräcklig information för att kunna spela den. Dvs bakgrundshistoria, karaktärsdrag och spelvärden. När rollpersonen drar sig tillbaka eller dör så är den färdigspelad.

Skiljer det sig åt från spel till spel?
Nej, mina rollpersoner i D&D är lika detaljerade som dom i Kult. Däremot kan det förstås variera från kampaj till kampanj. Men det är inte rollspelsbundet.

Detaljerar ni så mycket som möjligt om rollpersonen innan ni sätter igång och spela med den, eller låter ni den växa fram efter hand?
Mycket detaljer, men oftast är jag för lat för att t ex rita upp ett femgenerationers släktträd för en rollperson (men det gör jag ibland). Ju fler detaljer desto bättre. Men det är ju alltid vissa aspekter av rollpersonen som växer fram under spelets gång, det är oundvikligt.

Leguwai

Veteran
Blir rollpersoner någonsin klara så är det väl efter det att de har dött... Lite mer lättvindigt så är det väl när allt omkring rollpersonen är klart, men man kan inte kalla en person färdig förrän man har en vettig bakgrund och karaktärsbeskrivning.

vandraren

Swordsman
Färdig att spela är en RP när den har alla nuffror, lite karaktär, lite utrustning. Resten kommer av sig självt. En RP är färdigspelad när den är überhjälte eller död. Eller bara tråkig och självdöd.