När är man färsking , etablerad , gammal i game:t ?

Dr_Dängrot

Myrmidon
En tanke uppstod efter att läst tråden om hur gammal man är.

När är man färsking respektive etablerad och gammal i game:t inom hobbyn?

För mig så

Färsking är man Om man började spela med ligans produkter alltså man började spela runt 2012 nån gång eller om man kom igång med mutant år noll Så 2014

Etablerad är man om man man började spela på första halvan av 90-talet/sent 80-tal

Gammal i game:t då har man varit med ifrån start i rollspelssverige .

Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Denna tanke uppstod av att någon kommenterade om att så unga ni är .

Med mina snart 40 år och 29 år i hobbyn så känner jag mig varken ung som person eller ung(ny) inom hobbyn .

McKatla

Utan titel
Har spelat sedan första halvan av 80-talet, så gammal i gamet antar jag. Har aldrig lagt ner, även om spelfrekvensen skiftat genom åren (från flera gånger i veckan till lite drygt en gång i månaden – ser fram mot att den ökar igen efter pension!).

Last edited:

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag skulle säga att en nog är färsking när en fortfarande är helt hajpad över sin första rollperson och har den som sin enda referenspunkt när en tänker på eller pratar om rollspel.

När en spelat några äventyr och har tillräckligt med koll på rollspel för att veta att det finns fler än ens första spel där ute och att de inte alla är uppbyggda på samma sätt så är en nybörjare.

När en för första gången blir frustrerad över sitt favoritspel och får för sig att lösningen är att skriva ett nytt spel så är en erfaren.

Efter det är det bara en glidande skala mot "sett allt, testat allt, vet allt". Fast en kommer fortfarande alltid vara frustrerad över sitt favoritspel och få för sig att lösningen är att skriva ett nytt spel.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag har spelat rollspel i 23 år nu. Någonstans från år 10 till år 15 gick jag från att tycka det skulle vara småjobbigt att spela med totala nybörjare till att tycka att det är helt fantastiskt roligt. Jag vet inte om det bara har med mig och mina erfarenheter att göra eller om det också är en slags mognad inom mitt hobbyutövande.

Vet inte om jag skulle kalla mig själv "gammal i gemet" ärligt talat. Enda gången jag funderar på min erfarenhet och kunskap är när jag får såna här frågor :D Jag minns att jag en gång såg upp till alla de där som spelat i hur många år som helst och tyckte att de var så coola och kunde så mycket. Nu när jag är där själv känner jag inte alls att jag är värd någon vördnad av det slaget. Det coolaste som finns är ju de som nyss börjat och vill testa olika saker och ger sig in i det med liv och lust. De är mina idoler.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Jag skulle säga att det har med lite annat att göra. Snarare att man har en hyfsat komplett helhetsbild av hobbyn. Både vad gäller designteori, spelskapare, spel och liknande.
Intressant tanke hur tänker du kring insyn i designteori , dom flesta har ju kanske inte insyn i designteori tänker jag . Dom flesta som spelar rollspel har ju troligtvis insyn i vilka som är spelskapare i Sverige , olika spel och genres men designteori tror jag inte någon av dom som jag mött utanför forumet är insatta i . Hell jag är inte insatt i det själv ens med den premissen att jag är inte spelskapare jag är spelkonsument , andra skapar och jag spelar deras produkter vilket jag tror är den generella inställningen bland gemene rollspelare .

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Bra och svår fråga. Jag minns att jag började känna att spelgruppen har mer av
”veteraner” när vi inte tog allt som stod i böckerna för lag. När vi lyckades se vilka regler som inte funkade och lyckades kontstruera egna. När vi började göra egna avancerade äventyr och kampanjer.

Mogger

Hipsteranka
Intressant tanke hur tänker du kring insyn i designteori , dom flesta har ju kanske inte insyn i designteori tänker jag . Dom flesta som spelar rollspel har ju troligtvis insyn i vilka som är spelskapare i Sverige , olika spel och genres men designteori tror jag inte någon av dom som jag mött utanför forumet är insatta i . Hell jag är inte insatt i det själv ens med den premissen att jag är inte spelskapare jag är spelkonsument , andra skapar och jag spelar deras produkter vilket jag tror är den generella inställningen bland gemene rollspelare .
Så är det ju. Jag lägger ingen värdering här. Det är inte på något sätt bättre att ha lagt tid på spelteori än annat. Men det är ju lite som att diskutera historia. Det är kul och intressant. Men sedan kan man även börja problematisera källor etc. Det är också kul och intressant. Och då är man inte längre någon färsking. De är inte bättre människor.

För mig handlar det enbart om kunskap/insikt. Jag gillar alla människor (som är normalt trevliga) och jag gillar kunskap. Jag gillar inte kunniga trevliga människor mer. Men jag erkänner deras "nivå".

Alltså, om vi snackar rollspelslevlar så kommer vi till slut in på sånt här.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Så är det ju. Jag lägger ingen värdering här. Det är inte på något sätt bättre att ha lagt tid på spelteori än annat. Men det är ju lite som att diskutera historia. Det är kul och intressant. Men sedan kan man även börja problematisera källor etc. Det är också kul och intressant. Och då är man inte längre någon färsking. De är inte bättre människor.

För mig handlar det enbart om kunskap/insikt. Jag gillar alla människor (som är normalt trevliga) och jag gillar kunskap. Jag gillar inte kunniga trevliga människor mer. Men jag erkänner deras "nivå".

Alltså, om vi snackar rollspelslevlar så kommer vi till slut in på sånt här.
jag mätte nog mer över en tidsaxel än teoretisk kunskapsnivå , om du var med och startade upp scenen i Sverige och fortfarande är aktiv idag så är du veteran baserat på den tid du spenderat i hobbyn

rent teoretiskt så kan ju en person som började spela rollspel förra året läsa sig från A till Ö när det kommer till rollspelsteori på nått år och vet då mer än mig som har 29 år i game:t men som aldrig intresserat sig för rollspelsteori och skall man då utgå ifrån teoretiskt kunskap som en grund för var man placeras på den imaginärt skalan så är ju hen mer veteran än mig .

Mogger

Hipsteranka
jag mätte nog mer över en tidsaxel än teoretisk kunskapsnivå , om du var med och startade upp scenen i Sverige och fortfarande är aktiv idag så är du veteran baserat på den tid du spenderat i hobbyn

rent teoretiskt så kan ju en person som började spela rollspel förra året läsa sig från A till Ö när det kommer till rollspelsteori på nått år och vet då mer än mig som har 29 år i game:t men som aldrig intresserat sig för rollspelsteori och skall man då utgå ifrån teoretiskt kunskap som en grund för var man placeras på den imaginärt skalan så är ju hen mer veteran än mig .
Tänkte nog lite blandat. Att det kunde vara en grej att mäta utöver faktiska år i hobbyn. Just eftersom rätt många började med DoD -94 sedan spelade tills alla flyttade och tog upp det igen när alla flyttade hem. Nu spelar de fortfarande DoD, och har varit verksamma i 30 år. Inget negativt alls. Men är man veteran då?

Som sagt, jag lägger ingen värdering alls vid detta utan resonerar bara lite fritt. Karantän-skrivande. Nått måste jag ju göra... :)

Dr_Dängrot

Myrmidon
Tänkte nog lite blandat. Att det kunde vara en grej att mäta utöver faktiska år i hobbyn. Just eftersom rätt många började med DoD -94 sedan spelade tills alla flyttade och tog upp det igen när alla flyttade hem. Nu spelar de fortfarande DoD, och har varit verksamma i 30 år. Inget negativt alls. Men är man veteran då?

Som sagt, jag lägger ingen värdering alls vid detta utan resonerar bara lite fritt. Karantän-skrivande. Nått måste jag ju göra... :)
Det är samma här , jag bara reflekterar och raljerar 😊

ceruleanfive

Bläckfisk
Tänkte nog lite blandat. Att det kunde vara en grej att mäta utöver faktiska år i hobbyn.
Yes, blandat är grejen – praktik är minst lika avgörande som teori. Och praktiken får gärna vara varierad och reflekterande, snarare än slentrian.

Om det nu är någon slags generell insiktsnivå man ska se till – i övrigt, så länge man har roligt (och ens medspelare också har det) spelar man rätt.

McKatla

Utan titel
Här blandas lite olika sätt att tänka på ett sätt som påminner om resonemang som förs på andra håll, närmare bestämt i arbetslivet. "Gammal i gamet" och "färsking" kan så klart avse faktisk tid. Men precis som det i arbetslivet finns de som gjort samma sak länge utan att egentligen utvecklas eller vara särskilt bra på det de gör, kan det då finnas de som gällande rollspel är gamla i gamet, men som är ganska begränsade som rollspelare såväl vad gäller erfarenhet, reflektion etc.

"Sist in, först ut" är en princip som används i arbetslivet. Men precis som den principen – som bara tar hänsyn till tid – är omdebatterad just för att tid i sig inte ger bred kompetens etc, så kan en resonera på liknande sätt gällande rollspel. Och då kommer vi lika lite som arbetsmarknadens parter att kunna enas om vad som är "rätt" mått. Oklarheten beror på att rubriken rymmer två helt olika frågeställningar:
- Hur länge har du spelat rollspel?
- Hur bred och djupgående erfarenhet har du av rollspel?

Vissa har en lång karriär, men utan utveckling, andra en kort karriär med brant utvecklingskurva. De flesta hamnar någonstans däremellan; med åren spelar en fler spel än det en började med, funderar lite över rollpelandets förutsättningar, testar lite nya grejer ibland etc. Börjar kanske spelleda eller fnurra med egna regler, världar och äventyr.

EDIT: kanske att ett koordinatsystem med de bägge frågeställningarna jag tar upp ovan är en fruktbar metod att ta sig an trådstartarens fråga?

Last edited:

anth

Vetefan
Om vi ska förhålla oss till de tre termerna: färsking, etablerad, gammal.

- Man börjar som färsking.

- Etablerad blir man när man börjar spela flera olika rollspel:
När man kan åka på konvent, sätta sig ner vid vilket spelbord som helst och inte ha några problem med reglerna.
En person som började spela Eon 1996 och inte spelat något annat än Eon är fortfarande en färsking i mina ögon.

- Gammal är man om man spelat längre än jag (och jag började i mitten på 1980-talet).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag är en färskning när jag får ny inspiration av det andra gör som jag aldrig skulle gjort själv och genast vill testa.

Jag är en etablerad rollspelare när jag beskriver min hobby för andra och berättar att jag delar den med så många andra och att jag gjort så sen jag var 13 år.

Jag är en gammal rollspelare när jag hör de som är 15 år yngre än mig beskriva sig som "gamla". :D

Och så känner jag mig gammal när jag inser att jag och Dante spelat tillsammans i snart 40 år.

PhilArt

Patafysike Doktor
En tanke uppstod efter att läst tråden om hur gammal man är.

När är man färsking respektive etablerad och gammal i game:t inom hobbyn?

För mig så

Färsking är man Om man började spela med ligans produkter alltså man började spela runt 2012 nån gång eller om man kom igång med mutant år noll Så 2014

Etablerad är man om man man började spela på första halvan av 90-talet/sent 80-tal

Gammal i game:t då har man varit med ifrån start i rollspelssverige .
Vad är de som började spela i spannet 1996-2010?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Vad är de som började spela i spannet 1996-2010?
Jadu bra fråga jag hade totalt missat det tidsspannet totalt men här i tråden spekulerar och raljerar jag bara helt fritt och folk är fria att ha sina egna definitioner , vart anser du själv att dom bör kvala in ?.

Har man spelat rollspel sen år 2010 alltså att man spelat i 12 år och om jag skall ligga i linje med tidigare tankar så borde man om jag jämför med min egen tid i hobbyn som är mer än den dubbla vara färsking.

Började man spela 1996 Så har man 26 år i hobbyn och borde sålunda vara etablerad

Sedan har vi 1997-2009 till kvar att definiera då 🤔