Nekromanti När allting bara faller...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det finns få saker som är såpass jobbiga som att sitta i ekonomisk knipa. När det dessutom delvis inte beror på en själv är det ännu värre.

Jag har ett hål i min ekonomi. Ett 7000:- stort hål, närmare bestämt. En (som det visade sig) mycket opålitlig "kamrat" till mig, numera utkastad, var min inneboende i ett antal månader - men lyckades på något vis aldrig få ihop till hyran. Skulden växte, och av någon anledning - blindhet, kanske - trodde jag hela tiden att den här månaden kommer han att skramla fram pengar till hyran plus kanske en del av skulden. Varje månad svor han dyrt och heligt att han skulle se till att fixa pengar, han "visste" att han skulle få pengar... och varje månad dök det upp någon bisarr anledning.

Ibland suger det att man är för godtrogen. Jag har ett 7000:- hål i min ekonomi. I dagsläget ligger jag efter med i princip alla räkningar, framförallt elräkningen där jag har tre räkningar a' dryga 2000:- stycket (där en är en sån där förbannad "avstämningsräkning" där de upplyser om att man använde mer el förra året än man beräknade).

Den här månaden fick jag lite drygt 5000:- från CSN. Jag får in 3700 från min mera pålitlige inneboende (som bott med mig sedan 2001). Jag har 15256 i utgifter, om jag betalar räkningar för studielitteratur, hyra, elräkningar, interneträkningar, TV-avgift etc etc. Stor del av kostnaden är förseningsavgifter och räkningar som legat kvar.

Jag kommer kanske att få tillbaks ett par tusen på skatten. Om det sker, kommer det likförbannat att ätas upp iom att soc då drar av dessa 2000. Jag har inte lyckats skaffa något sommarjobb ännu.

Vad fan gör man? Hur ska man kunna vara energisk, kreativ och överhuvudtaget en fungerande människa som klarar av vardagen med ett sånt här jävla moln över skallen?

krank

Det är inte ett alternativ för dig att låna pengar av föräldrar/målsmän?
Jag blir 26 i år, så någon "målsman" är det inte direkt tal om. Är redan skyldig mina föräldrar dryga tusen kronor, och de är mycket skeptiska till att låna ut mer pengar till mig.

Så tyvärr, det är inte ett alternativ. Inte i dagsläget, iaf.

Just nu sitter jag och söker ytterligare sommarjobb (trots att det ganska säkert är för sent), och innan helgen ska jag sticka ner till den lokala tidningen för att se om de behöver reklamsorterare eller utdelare. Jag griper efter halmstrån...

Dilandau

Myrmidon
Jadu, fan vet. Det är sjukt jobbigt när polare sviker. Speciellt om det är stålar inblandade.

Den tråkiga sanningen är dessutom att det inte finns några genvägar ut ekonomiska svårigheter. I alla fall inga lagliga sådana. Råkar man inte ha rika päron, vinna på lotto eller ärva av en okänd faster så är det bara fixa jobb som gäller.

Men det går att fixa jobb. Så länge man inte har några krav på att det ska vara "roligt" eller ha "hög status".

Sanjuro

Warrior
Jag blir 26 i år, så någon "målsman" är det inte direkt tal om.
Förlåt, jag menade inte så. Jag tänkte bara att en del människor har ju inte föräldrar - så jag ville inte stöta mig med dig om så var fallet. En helgardering helt enkelt. :gremsmile:

Själv har jag alltid haft mina föräldrar som en livlina. Jag är skyldig dem betydligt mer än tusen spänn. Antar att vissa är mer benägna att snylta på dem som satt en till livet.

Det finns ingen bra lösning på det här problemet, tror jag. Om du behöver pengar och inte får låna av någon relativt kravlös instans så återstår väl bara att antingen vinna på lotto eller att fixa ett jobb. Det är en jävla skitsits att befinna sig i.

G

Guest

Guest
Ta ett lån. Jag gjorde det. Bankerna skriker efter låntagare. Passa på att göra det så snabbt som möjligt, innan borgarhororna höjer räntan allt för mycket....

Fördel: Relativt låg ränta. Samla alla skulder på ett och samma ställe.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ni får gärna ge råd men undvik nedsättande öknamn!

Ni får tycka vad ni vill om era politiska motståndare men vi föredrar att ni är schyssta och skippar påhittiga epitet. Inget mer "borgarhora" alltså.

krank

Men det går att fixa jobb.
Vart bor du? =)

I Hudiksvall finns i stort sett enbart jobb som antingen kräver massor med erfarenhet eller bil - och jag har ingetdera. Det är t.om svårt att få jobb inom äldrevården eller städbranschen. Ungdomsarbetslösheten är sjukt hög.

Om man dessutom ska fortsätta plugga till hösten igen är det liksom bara sommarjobb som är öppna - och de, kan jag avslöja, behöver man ha sökt nångång i oktober om man ska ha nån chans alls, verkar det som.

krank

Du får börja sälja av dina rollspelsböcker...
Skulle kanske ge typ en tusenlapp - max. Har inte så många. Alla jag inte spelar brukar jag vara tvungen att sälja av ändå...

MrG

Swashbuckler
Ta ett lån. Jag gjorde det. Bankerna skriker efter låntagare.
Jag skulle nog varna för det, för många leder sånt till skuldfällor och mer problem. De som skriker efter låntagare är oftast nu för tiden inte de traditionella bankerna utan de nya lånebyråren (som inte bryr sig om att göra realistiska kollar av återbetalningsmöjlgiheter). Många verkar hamna i problem för längre tid just tack vare det och kronis är inte kul att ha på strupen.

Snarare jaga jobb för fullt, toködmjukt och till valfritt pris, kanske kolla om man ska ta ett sabbatsår från pluggandet för att komma ifatt med ekonomin, eller se om man kan ta vägen nånstans och säsongsarbeta?

-Gunnar (med kontakter på bank och inom socialen som beklagat sig över alla oseriösa utlåningsvarianter)

magoo

Hero
Om du sitter i en sån tråkig knipa nu så behöver du pengar nu och inte om en månad när en eventuell lön kommer. Alltså måste du låna av dina föräldrar eller annan släkting, men låna på ett seriöst sätt med verklig avsikt att betala tillbaka inom kort tid. Om du tex får jobb som tidningsutdelare så kan du låna tills lönen kommer, eller göra en avbetalningsplan, det tror jag dina föräldrar går med på. Anledningen till att de är misstänksamma att låna ut är förmodligen att du inte sköter återbetalningen (jag kan ha fel).

Sen är det bra att faktiskt se över sin ekonomi ordentligt på lång sikt och det kan kommunens ekonomiska rådgivare göra. Bättre att vara lite tråkigt strukturerad nu än att sota för det i evigheter, för skulder har en tendens att föröka sig som bakterier.

Jag har själv levt på väldigt lite pengar och det går utmärkt men man måste vara realistisk och ha järnkoll på varenda spänn. Här är några av mina bästa spartips från mina år med enbart studiemedel (och då talar jag inte om något lyxigt studielån) och sommarjobb:

* När pengar kommer in - betala hyra i förväg och sätt in pengar på MedMera- eller ICA-kort så har du bostad och mat. Allt annat är lyx.

* När mycket pengar kommer in - gåva, extralön, lottovinst - betala flera hyror och sätt in för flera månader på mat-kort.

* Inga ekonomiska band med snyltande kompisar - det finns många sätt att vara en bra kompis utan att de får parasitera på en.

*Bo ihop med en vettig, seriös person som tar halva hyran.

*Inga inköp före mat och bostad är betalda - i bostad ingår även el. Du har allt vad du behöver och mer därtill redan. Behöver du nåt annat - låna sakerna av din snyltande kompis.

* Var den som söker sommarjobb i oktober. Planera som fan - en nedlagd planeringstimme = -100 ångesttimmar.

* Jobb som ger snabba pengar finns! Nu är det ju sommar, men till hösten kan man göra flera tusen på bärplockning, alldeles gratis förutom hårt kroppsarbete. Runt Hudik finns det säkert gott om både blåbär och lingon och kantareller, bara att hämta in och få kontanter i handen! Jag begriper inte varför inte fler än thailändare och polacker gräver guld i skogarna, mina släktingar drar in runt 10 000 på någon höstvecka.

Urrk vad tråkigt det låter men det finns inga genvägar till rikedom och välfärd förutom för de få som turar. Det som absolut aldrig funkar är att gå omkring och deppa och vänta på att det löser sig. Ingen kommer att knacka på med ett kuvert med pengar och sociala är inget långsiktigt alternativ.

Krille

Super Moderator
Jag skulle nog varna för det, för många leder sånt till skuldfällor och mer problem.
Dert beror förstås lite på hur man gör det. Det går att klara sig ut ett tillfälligt pengabehov genom lån, men som det heter så är lån alltid en belastning på ekonomin för en tid framöver. Om banken är någorlunda seriös så kommer de också att kräva en handlingsplan för hur de ska få sina pengar tillbaka och gärna någon form av säkerhet.

Så ska man ta ett lån så bör man definitivt tänka igenom hur man ska genomföra återbetalningen, och då hjälper ju defintivt med ett jobb.

Min far, som jobbat inom fastighetsförvaltning, gav mig ett gott råd när det gällde inneboende: låt bli i första hand, och om du måste, se till att fortfarande vara den som kontraktet är skrivet på och upprätta ett andrahandskontrakt med den inneboende, där han betalar dig hälften av hyran, och du står för hela hyran till värden. Annars är risken stor att det går åt helvete om rumskompisen skiter i sin halva av hyran - med kontraktet i näven så kan du helt enkelt sticka fakturan i näven på honom, eller på kronofogden om han inte betalar.

G

Guest

Guest
Givetvis menar jag de "vanliga" bankerna. Jag menar också det att krank inte behöver ta ett stort lån, bara så att han kommer över ytan.

Personligen gör jag en vinst måndasvis av att "transformera" mina skulder till ett banklån. Nu kanske det inte är ett alternativ som passar alla. Men har man akuta pengarproblem så är jobb inte en direkt lösning, kanske på lång sikt, men inte ögonblickligen....

Men jag håller med dig i övriga påståenden....

Krille

Super Moderator
I Hudiksvall finns i stort sett enbart jobb som antingen kräver massor med erfarenhet eller bil - och jag har ingetdera.
Jag känner igen det där. Nyutexaminerad med minst tre års erfarenhet och b-körkort, det var rätt standard även för kodapor och hamburgervändare. Faen vet varför företagen sätter upp så löjliga krav. Det roligaste är förstås att de klagar på kompetenskris nu...

Min teori är helt enkelt att högt ställda krav antas vara ett filter för oseriösa ansökningar - som i sin tur kommer av att arbetslösa söker i princip alla jobb som de kan kvalificera sig för. Genom att kräva tre års erfarenhet, nyutexaminering och körkort så tänker man sig helt enkelt att det enbart är drivna personer som söker jobben. Alla andra avskräcks av de orimliga kraven, men de drivna ger fan i dem och söker ändå.

ro83rt

Swordsman
Du kan ringa runt och kolla om det inte går att dela upp skulderna. De flesta företag brukar inte vara helt omöjliga om du förklarar läget. På så sätt kan du slippa förseningasavgifterna.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Lite råd

Ring omedelbart till el- och teleföretagen och förklara ditt läge. Lägg alla kort på bordet. Diskutera senareläggning och avbetalningsplaner. Det är i deras intresse att pengarna kommer in -- om än försenade -- än att dra in inkasso och kronofogde. (Det sistnämnda leder ju till kringkostnader och extraarbete som ett företag vill slippa.)

Nästa steg är att avveckla de abonnemang och prenumerationer som du kan leva utan. Säg upp t ex dagstidning, kabel-teve och internet tills du har råd med dem igen.

Arfert

Facit
Re: Lite råd

Helt rätt... det är det enda rimliga att göra (jag vet, jag har suttit i skiten efter en konkurs, och förlorat bostadrätt, bil, sommarstuga och ändå haft sexsiffriga skulder.. som är avklarade nu, efter ett stålbad).

Och om du hamnar hos kronofogden (eller riskarar det), prata med dom. De är proffsiga och bra att ha att göra med.

krank

Det är nästa steg, ja. Sitter och författar ett brev till Fortum, som är den överlägset största posten i min krashande ekonomi. Hade det inte varit för tre elräkningar så hade dewt här sett ganska OK ut...

Jag har haft med dem att göra, och de är faktiskt ganska snälla. brukar dröja ett drygt halvår innan de på allvar börjar hota med inkasso eller kronofogd, och el har man under tiden.