1. Det första rollspelet jag spelade var DragonQuest. Året var 1982 och jag var tretton år. Detta följdes av det då nysläppta Drakar och demoner och efter det var det bara gasen i botten.
2. Efter att ha introducerats till rollspel så spelade jag mer eller mindre på varje ledig stund hela åttiotalet ut. Det som kördes mest, förutom ovan nämnda DoD, var Star Frontiers, James Bond, Western, Call of Cthulhu, AD&D och Stormbringer. Utöver det spelade vi ett stort antal andra spel en eller två gånger.
När åttiotalet blev nittiotal så blev det betydligt glesare mellan gångerna. Jag och mina spelkompisar gjorde militärtjänst, började plugga på andra orter, skaffade jobb och dylikt. Innan hade jag spelat med i stort sett samma personer hela tiden. Några kom och gick men i stort sett var det samma fem-sex personer under hela perioden. Så när annat dök upp så blev rollspelandet lidande. Vi spelade fortfarande då och då och dessutom så träffade jag lite nya människor att spela med men på det hela taget så blev det mer sporadiskt. Det var ingen sk "rollspelsdöd" för egen del, som längst hade jag kanske ett uppehåll i mitt spelande på ett år eller så, men det hade mycket lite av regelbundenhet i sig. Jag höll fortfarande på mycket med rollspel men andelen faktiskt spelande minskade istället till förmån för köpande, läsande och skrivande av rollspel.
Detta höll i sig hela nittiotalet ut. Den stora vändpunkten kom faktiskt när jag hittade hit och reggade mig på rollspel.nu. Förutom att jag fick min fix tillfredställd digitalt så träffade jag även ett stort antal människor som jag faktiskt kort därefter började spela med. De som utgör min spelpool idag är en blandning av min åttiotalsgrupp, några av de jag lärde känna på nittiotalet samt wrnu-folk. I skrivande stund är jag med i två olika spelgrupper som spelar CoC och Svärdets sång.