Ars Magica. Missförstå mig inte, settingen är underbar, spelidén jättekul. Men när två av mina spelare tog fram miniräknare då de skulle kasta sina besvärjelser tog jag beslutet i huvudet: aldrig mer.Vilka regler är det du mest känt att du måste ändra alternativt fått dig att lägga ner att spela det?
YIIIEKS! Men om du gillar det borde du ju bara moddat det?lasergreger said:Men när två av mina spelare tog fram miniräknare då de skulle kasta sina besvärjelser tog jag beslutet i huvudet: aldrig mer.
Samtliga, hittills.Niklas73 said:Vilka spel har du köpt som du känt - det här håller inte, det är för mycket fel på ditten, datten dutten?
Subtraktion överhuvudtaget. Motståndstabeller och liknande ineffektiva lösningar. När det är för många regler. När det är regler som inte passar in i hur jag utifrån flufftexter och bilder föreställer mig spela spelet, eller spelleda det.Niklas73 said:Vilka regler är det du mest känt att du måste ändra alternativt fått dig att lägga ner att spela det?
Det har nog aldrig hänt; inte riktigt så. Jag har förenklat en del regler här och var i de flesta spel jag spellett (vilket inte är så många trots åren som gått), fast mer omfattande har det egentligen aldrig varit. Man pillar lite här och där för att något inte riktigt stämmer med det man vill åstadkomma.Niklas73 said:Vilka spel har du köpt som du känt - det här håller inte, det är för mycket fel på ditten, datten dutten?
Vilka regler är det du mest känt att du måste ändra alternativt fått dig att lägga ner att spela det?
- Spel med för många tärningar. Jag tycker om att slå tärning - men Storytellers tärningspölar och Eons OB6:or får mig att må illa.Niklas73 said:Vilka spel har du köpt som du känt - det här håller inte, det är för mycket fel
DnD. Jag har spelat ADnD/DnD i över 25 år och jag tror inte att jag spelat det en enda gång omoddat - det SKA liksom spelas moddat.Niklas73 said:Vilka regler är det du mest känt att du måste ändra alternativt fått dig att lägga ner att spela det?
Jo det kan man ju tycka. Men rent ärligt så orkade jag inte, ars magica bygger ju väldigt mycket på sitt gedigna magisystem så det kändes som en allt för stor grej att modda om det till något enklare, men som funkar på samma sätt.Niklas73 said:YIIIEKS! Men om du gillar det borde du ju bara moddat det?
Jag förändrar alla spel som jag spelleder...Niklas73 said:Vilka regler är det du mest känt att du måste ändra alternativt fått dig att lägga ner att spela det?
Behövs några större ingrepp så förblir spelet ospelat. Jag har för mycket bra att välja på för att det ska vara värt att sitta och slita med att få någon annans spel att funka.Niklas73 said:Vilka spel har du köpt som du känt - det här håller inte, det är för mycket fel på ditten, datten dutten?
Vilka regler är det du mest känt att du måste ändra alternativt fått dig att lägga ner att spela det?
oooh, en tvillingsjäl.anth said:- Spel med för många tärningar. Jag tycker om att slå tärning - men Storytellers tärningspölar och Eons OB6:or får mig att må illa.Niklas73 said:Vilka spel har du köpt som du känt - det här håller inte, det är för mycket fel
Vampire. Älskar WoD-världen, VÄGRAR ta i Storytellersystemet ens med tång.
GURPS. Måste erkänna att för ett par år sedan höll jag på att bli skogstokig på det systemet, gammal dnD-spelare som man var fanns liksom bara d20 i sinnesvärlden - 3d6 kändes som en vederstygglighet - nu för tiden har jag vuxit upp och accepterar de flesta tärningar (utom tärningspölar och OB-tärningar).
Varför kändes det bättre? Nyfiken.DeBracy said:Det här är dock som det ser ut nu: för 2-3 år sen så kikade jag bland annat på om jag skulle ändra lite i Saga (kasta ut färdigheten Försvar, banta färdighetslistan, inför slag á la Pendragon), men efter ett tag kändes det bättre att bara låta det vara som skrivet.