Något OT
Vad finns det för annan orsak att göra något som helst när man spelar rollspel annat än för att det är coolt/ roligt/ spännande/ eggande? Det ska väl vara precis det som är syftet med allt som händer?
Jag har själv aldrig upplevt att folk struntar i sina 5 poängare för att de kan samla XP på annat vis. I vår spelgrupp är det alltid så att när någon pingar en femma så står minst hälften av gruppen upp och bara "Wooooh!" Man har liksom nycklen- sätta stopp för Hachans framfart i undre världen, man har lyckats frama honom och nu kliver polisen in mitt framför ens ögon och fängslar honom- fem poäng- fy van!!! Och det är inte coolt för att "nu kan jag äntligen höja klättra till 2"
Det är ofta så att en spelare/ rollperson har trettio-fyrtio xp och kan köpa precis vad man vill men det spelar ingen som helst roll för lusten att samla XP- nycklar funkar för oss som ledstjärnor mot drama, mot inlevelse i karaktären och som mål- i fiktionen..
Känner liksom inte igen att man spelar rollspel för att få poäng och höja färdigheter... Om man inte kör typ brädspel, men det kanske handlar om spelstil?
För nycklarna fyller verkligen sin funktion för oss även när vi har en massa xp på hög...
Känns som om det är ngt i hela den här diskussionen som jag inte fattar/ inte håller med om...
Mekaniken i sig är ju liksom inte KUL, hur man än utformar den... den kan hjälpa storyn att gå mot KUL, men det är ju en helt annan sak...
Kanske fattar jag vad ni snackar om när jag läser om tråden ???
Kan inte låta bli att kommentera det här eftersom jag tänkt på det under dagen...men jag tycker att Solar System har andra problem. Dels är det så lätt att samla XP om man har 2-3 Keys som är relevanta att man aldrig behöver försöka slå an 5 poängare eller Buyoffs av annan orsak än att det är coolt.
Vad finns det för annan orsak att göra något som helst när man spelar rollspel annat än för att det är coolt/ roligt/ spännande/ eggande? Det ska väl vara precis det som är syftet med allt som händer?
Jag har själv aldrig upplevt att folk struntar i sina 5 poängare för att de kan samla XP på annat vis. I vår spelgrupp är det alltid så att när någon pingar en femma så står minst hälften av gruppen upp och bara "Wooooh!" Man har liksom nycklen- sätta stopp för Hachans framfart i undre världen, man har lyckats frama honom och nu kliver polisen in mitt framför ens ögon och fängslar honom- fem poäng- fy van!!! Och det är inte coolt för att "nu kan jag äntligen höja klättra till 2"
Det är ofta så att en spelare/ rollperson har trettio-fyrtio xp och kan köpa precis vad man vill men det spelar ingen som helst roll för lusten att samla XP- nycklar funkar för oss som ledstjärnor mot drama, mot inlevelse i karaktären och som mål- i fiktionen..
Känner liksom inte igen att man spelar rollspel för att få poäng och höja färdigheter... Om man inte kör typ brädspel, men det kanske handlar om spelstil?
För nycklarna fyller verkligen sin funktion för oss även när vi har en massa xp på hög...
Känns som om det är ngt i hela den här diskussionen som jag inte fattar/ inte håller med om...
Mekaniken i sig är ju liksom inte KUL, hur man än utformar den... den kan hjälpa storyn att gå mot KUL, men det är ju en helt annan sak...
Kanske fattar jag vad ni snackar om när jag läser om tråden ???