Det började med att syrran ville börja lajv,a hur hon hade fått nys om lajv vet jag inte, men jag tror att det var nån artikel med nån 13-årig boffrare i Kamratposten eller nåt, och hur som helst så fick hon höra att vår granne var lajvare.
Hon stämde träff nån dag, kom över, fick höra en massa om lajv och var helt salig, kom illbaka, berättade allt och även jag blev intresserad. Nästföljande dag var vi tillbaka, båda två den här gången, även jag var såld. Om jag inte missminner mig var förresten två av Elsas kompisar och deras respektive systrar där också. Hur som helst, så bestämde vi att vi skulle åka på Enhörningens 'Land i Fara', och vi gick hem lyckliga och nyfrälsta.
Sen kom vi tillbaka flera gånger för att planera, sy och umgås. Nån gång när vi hade lite tråkigt plockade hon fram Eon och förklarade lite vad rollspel var. (Fan, nu får jag värsta nostalgi-ont-i-magen när jag tänker på hur ballt rollspel var, hur exotiskt och coolt, vilken känsla det gav... Nu är det helt normalt, jag har alla Eonmoduler och vet allt om allt, inget speciellt med det liksom. Det är lite synd...) Vi gjorde gubbar, vill minnas att min var en blond, hjältemodig riddare med skinande rustning,,,
Nån månad senare hade jag och syrran köpt Eon, och bläddrade saliga igenon upplagan. Fantastiskt var det... O, jag minns det så väl. Vi gjorde gubbe på gubbe, fattade noll av reglerna, lärde oss mer och mer, upptäckte coola saker, dreglade över töntgänget med exempelpersonerna och hur coola det var, planerade att spela och gjorde en till gubbe.
Det var tider det... Fast tja, det dröjde typ ett halvår innan vi spelade. Det slutade i katastrof, fast var ändå kul på nåt sätt. Alla tre närvarande var helt nya första-gångare, jag hade prestationsångest och äventyret var rälsning så det skrek om det. Men hur som helst... Det var ändå rätt ballt. Och några månader senare drog jag igång en solokampanj med syrran, men hon tröttnade efter fyra spelomgångar. Det var synd... Nu tycker hon att jag är jättenördig, fan vad ägigt det var när båda dreglade över rollspel och hon tyckte det var tokballt hon med.
Stora genombrottet kom när jag upptäckte i nåt förord hemsidan neogames.se, och gick in på den. Tidigare satt jag aldrig vid datorn... Efter någon månads dreglande, och igenomläsande av allt material minst sju gånger, så hittade jag länksidan, och plöjde igenom. Jag kom efterhand till rollspel.nu, blev medlem, kom i kontakt med min spelgrupp och fick mina ögon öppnade för rollspelssverige. Det var då som jag började lira rollspel egentligen, kan man säga. Sen har det flutit på...
-Hjalle, rich rach filibombombom.