Nekromanti När blev du nervös senast?

Big Marco

Läskig
Jag blev nervös senast under väntan på ett försenat Lufthansa-plan på JFK-flygplatsen på New York, i söndags morse svensk tid. Jag och en kollega strosade som bäst från loungen till gate 18 och fick där reda på att flighten var försenad. Dock stod planet, en 747-400, inne vid gaten.

Nyfiken som jag är så kollade jag på planet och vad som skedde bland personalen ute, där planet verkade lastas med mat och väskor. "Delayed due to technical" var det enda som stod vid skyltarna (snygg engelska...).

Så ser jag det. Och nervositeten stiger markant. Vid infästningen där vingen når flygplanskroppen är ett hål! Det råder en febril aktivitet, folk nere vid planet, allt från väskskyfflare till besättningsmän till folk från Lufthansa är där och gestikulerar och tar foton med digitalkameror. Jag inser att då detta är sista kvällsflyget ut så kommer vi antagligen att bli fast en natt till, och i bästa fall missa vår connecting flight från Frankfurt till Landvetter.

Frustrationen stiger då ingen information ges, barn skriker, TV-apparater spyr ut sportresultat, luftkonditioneringen orkar inte med allt folk så det är varmt och fuktigt. Jag fortsätter att titta. Det kommer en bil med folk och en kille åker upp med en portabel hiss till hålet, som verkar vara stort som ett A3-ark eller så. Och vad gör han?!

Jo, han tar fram tejp och börjar tejpa! I flera lager tejpar han för hålet vid platsen där vingen sitter fast i flygplanskroppen! Efter ett par minuter är han klar och höjer segervisst näven och de övriga på plats tar bilder som om det hela vore en panda-födsel.

En stund senare får vi information om att vi kan gå ombord. Som varandes guld-medlem i Lufthansas Allians-program får jag gå ombord bland de första. Tankarna flyger - tejp? På 11k meters höjd, i minus 60 grader Celsius, under drygt åtta timmar. Men den rationella sidan säger att Lufthansa säkert inte skulle riskera något och att deras egen personal säkert skulle ha protesterat om det var riskfullt. Och vad vet jag om hur man snabbfixar hål i flygplan?

Lätt stärkt går jag förbi besättningsmän och markpersonal som står och diskuterar på tyska, men jag fattar att det är hålet som är ämnet för dagen. Ett par steg senare ser jag en kostymklädd man så trycker en mobiltelefon mot örat och irriterat säger, på engelska, "Ja, Herr Raymond är informerad, men det är inte en chans i hela helvetet att jag tänker godkänna det här! Jag vägrar att sätta min signatur på detta." Därefter inser snubben att det går passagerare förbi honom så han vänder sig om och börjar viska så resten av samtalet tonar bort.

Då blev jag nervös igen. Min kollega, som är världens coolaste kille, blev också nervös.

Väl i planet och inför starten meddelar kaptenen vad som har hänt, iaf vad de vill att folk skall tro ha hänt. Tydligen hade en av matlastbilarnas hissannordning slaget sönder en lampa på skrovet. Och det var det som skulle åtgärdas. Och det var ingen fara och han var tydlig med att poängtera att inga vitala strukturella delar på planet hade skadats.

Jag vet ju bara vad jag såg. Men å andra siden kom vi hem, och vi var bara 25 minuter sena.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Idag!

Jepp, senast idag. Jag var nämligen ute och seglade för första gången. Vi for aldrig ut på öppet hav men det var en del rätt fina vågor och mycket vind inne bland fjärdarna också. När båten låg som mest lutad så var väl vattnet ganska precis i linje med relingen (och nån våg slog nästan över)... då blev jag lite nervig. Men, när man väl sitter där har man ju inte direkt valet att kliva ur så det var bara att ha tillit till David (min "chef" under sommaren, en något eccentrisk musikvetare från England som jobbar som kantor och samordnare för vägkyrkan, där jag då är guide). I slutändan är det värsta som hände mig att jag fick rödbetssallad på jeansen så... det var ju inte mycket att gny om. Jag hade jättetrevligt! :gremsmile:

Eksem

Champion
Idag fick jag värsta nojjan när en polisbil kom rullande medan vi satt i Humlan och rökte. Men de åkte bara förbi.

krank

Går ondskans ärenden
Jag blir alltid nervös innan jag ska spelleda. Jag är nämligen helt övertygad själv om att jag är en kass spelledare, som de andra bara spelar med för att de vill vara snälla.

Idag lät jag en SLP hålla tal. Det hade inte varit något problem, om inte Tezcatlipoca, den gamle aztecguden, skulle nämnas fyra-fem gånger... Det är tänkt att guden ifråga ska ha en halvviktig roll i resten av äventyret...

...så självklart blev det, åtminstone tre av gångerna, "tecat.. tezcatipo... tax... ehrm, tez-cat-li-poca"...

Men spelarna hävdar att de gillade talet, så jag vet inte. Jag tyckte bara att det tog udden av det hela.

Big Marco

Läskig
Ah, gamle Tez, den clownen. Vi har helt enkelt blivt experter på honom eftersom en av våra Scions har honom som en snäll, godhjärtad och rättvis far.

Ett tips, skriv ned det fonetiska, det är oftast lättare: teskatlipoːka

G

Guest

Guest
Fy helvete jävla skit!

Jag som ska flyga till Rom om en vecka och hellre äter cancer än flyger och läser detta!

Bra att du kom hem iaf :)

Feliath

Swashbuckler
Det där är ju inte rätt for shit, Kapten Expert

För det första är L:et i tl-gruppen en tonlös alveolar lateral frikativa, inte en tonande lateral approximant, och för det andra är jag nästan säker på att i:et är halvlångt. In short, du har bommat på två av tre ställen där det faktiskt är någon skillnad mellan att använda fonetisk skift och Det Vanliga Jävla Alfabetet.
[teskatɬi'po: ka] bör alltså vara närmare, men den där apostrofen är en stand-in för tecknet för halvlång vokal, inte, som det rätteligen är, en ejektivmarkering.

Tyvärr är ljudet [ɬ] både rätt krångligt att lära sig, särskilt som ordkomponent (as opposed to fristående, alltså) och dels svårt att ge skriftliga instruktioner för.

/Feliath — Nahuatl for the win

Marcus J

Hero
Senast jag var riktigt nervös var förrförra måndagen (29 juli tror jag datumet blir). Jag ringde till SGS Studentbostäder för att försöka få en sista minuten lägenhet.

Detta är alltså var det kom till efter att jag hade stått i kö sen i början på oktober ifjol, ett telefon samtal för att desperat försöka få någonstans att bo inför höstens studier. Visst hade jag kanske sökt lite dumt tidigare, men nog ska det gå att ordna en lägenhet när man ändå har så pass kötid? Vad vet jag, det är väl kanske väldigt många som hade fattat att man behövde ställa sig i kö innan jag gjorde det.

Jag var som mest nervös när tjejen i luren berättade att vi var tre som ringt på den här lägenheten samtidigt... men att jag fick den.

/Marcus flyttar till Göteborg på Torsdag

Sodivra

Champion
Var det Kjellmansgatan? >_<

Isåfall är de dåliga nyheterna att du kanske tog den jag ville ha!

Men de goda nyheterna är att jag ska försöka se till att vi blir grannar. :gremwink:

krank

Går ondskans ärenden
Re: Det där är ju inte rätt for shit, Kapten Exper

För det första är L:et i tl-gruppen en tonlös alveolar lateral frikativa, inte en tonande lateral approximant, och för det andra är jag nästan säker på att i:et är halvlångt. In short, du har bommat på två av tre ställen där det faktiskt är någon skillnad mellan att använda fonetisk skift och Det Vanliga Jävla Alfabetet.
[teskatɬi'po: ka] bör alltså vara närmare, men den där apostrofen är en stand-in för tecknet för halvlång vokal, inte, som det rätteligen är, en ejektivmarkering.

Tyvärr är ljudet [ɬ] både rätt krångligt att lära sig, särskilt som ordkomponent (as opposed to fristående, alltså) och dels svårt att ge skriftliga instruktioner för.

/Feliath — Nahuatl for the win
I mitt fall spelar det dock mindre roll - vi snackar pulpig Hellboy här, vilket innebär att 90% av alla utlänningar talar bruten engelska även med varandra (utom möjligtvis tyskar, som ibland blandar in tyska), samt att saker och ting uttalas ungefär så som de amerikanska skådespelarna som spelar rollerna tänker sig att namnen ska uttalas... =)

ripperdoc

Myrmidon
Jag var förbannat nervös när jag på morgonen inför körprovet i MC insåg att:
a) Man måste ha ryggskydd
b) Senaste reg-bevis måste tas med (och det befann sig på sommarstugan)

och när jag fått fatt i ett gammal reg-bevis insåg jag:
c) Att min fars cykel på 653 kubik inte uppfyller kravet på 700 kubik vid uppkörning - trots att den med god marginal är en tung MC - det jag ska ta kort för.

Visst, det är bara att förbanna sin egen dumhet att inte noggrannt läsa det finstilta tidigare, därefter förbanna Vägverkets idiotiskt petiga regler och sedan boka om provet till 6 veckor senare. SURT.

Sodivra

Champion
Jag låste in nycklarna hem i tvättstugan i förrgår, och där stod jag på gården som ett jäkla mähä. Mjukisbyxor och ingen telefon, nycklar eller plånbok. :gremtongue:

Som tur var så var ytterdörren öppen, och efter lite slumpmässig dörrknackning så var en granne hemma (som råkat ut för samma sak)

Men ett tag där undrade jag ångestfyllt vad jag skulle göra egentligen.

Idag kanske jag måste kicka en gammal vän ur spelgruppens jättekampanj. Han kan stå på sig och även vara jäkligt defensiv, så det känns nervigt.

Hjalle

Swashbuckler
Senast jag var riktigt nervös var när jag var på väg hem efter att ha varit bortrest ett tag. Det hela berodde på gymnasieintagning. Jag hade kommit in på skolan jag sökt in till, men på detta hade jag också jobbat som en idiot hela sommaren för att fixa in en av mina bästa kompisar. Nämnda kompis betyg var inte de bästa, och hon låg på reservplats. Om hon inte skulle komma in skulle hon skita i gymnasiet. Och då skulle det verkligen vara kört för hennes del. Det skulle bli knark. Bokstavligen. Mitt jobb i det hela var att vara enträgen om att hon har "synnerligen sociala skäl" att få en plats trots sina dåliga betyg. Jag och mamma var våldsamt ihärdiga och gjorde väldigt klart för de som skötte intagningen att den här tjejen är för evigt förlorad om hon inte kommer in (mamma jobbar på skolan, det underlättade en del). Intagningen för reserverna skedde den andra augusti, och jag kom hem den femte. Innan dess hade jag ingen möjlighet att nå mamma för att höra hur det hade gått.
Så det var senaste gången jag var riktigt nervös - när jag satt i bilen och närmade mig hemma, och oroade mig för att min kompis inte hade kommit in. Just då kändes det verkligen som att det gällde livet. Det är rätt klurigt att förklara närmre, för man måste känna tjejen i fråga - hon har rätt seriösa problem (och är ibland också skitjobbig)...

Men hon kom in! Hurra! (Och hon låg nederst på reservlistan, fick jag veta)
-Hjalle, ingen plötslig nervositet kanske, men en elak mage.

Johan K

Gammal & dryg
Vet inte om jag ska kalla det nervositet eller spänning. Eller kanske det är en blanning av de bägge. Hursomhelslt, så är jag lite nervig & spänd onför höst-terminens start. Vi kommer att få en helny elevskara att jobba med. Så,samtidgt som det är kul & spännande på alal sätt & vis så är det även lite nerivgt...

Annars så vart man lite lätt nervig ifrån det att man åkte ifrån årets upplaga av GothCon. Tåget fick för sig att inte funka efter 3 minueters färd... Skulle av nån anleding byta några gågner för att komma hem. Så det var nervösa timmar innamn man kom till det sista bytet i Nässjö & insåga tt allt var lungt. Tåget väntade på oss. Få åxå tacka Fogge för trevligt sällskap !!

Marcus J

Hero
Re: Var det Kjellmansgatan? >_<

Nej, det är på Hisingen.

(Blendas Gata närmare bestämt)

/Marcus håller på att packa ner sitt stuff som ska upp imorgon

Troberg

Sinister eater
c) Att min fars cykel på 653 kubik inte uppfyller kravet på 700 kubik vid uppkörning - trots att den med god marginal är en tung MC - det jag ska ta kort för.
Tre tänkbara lösningar:

1. Snacka med uppkörningskontrollanten och förklara läget. De är oftast inte rövhål och skulle inte gnälla för en sådan detalj.

2. Snacka med de andra som ska köra upp och hör om du kan få låna en hoj, eventuellt mot en rimlig avgift. Motorcyklister brukar vara trevliga och hjälpsamma, speciellt mot andra motorcyklister, så det är ett rimligt antagande att blivande motorcyklister delar denna egenskap.

3. Hästhuvud i sängen hos kontrollanten.

Alla trevligare än att behöva vänta sex veckor.

magoo

Hero
Jag blev nervös senast när jag såg vilka som skulle vara med på ett möte som jag ska på på fredag. En massa VDar och chefer och så lilla jag, ett plankton i näringskedjan.

Jag hoppas kunna spela ut ungdomskortet fastän jag fyller 35 i höst och lyckas jag inte med det får jag köra med ett tips från en arbetskamrat - att hacka som tusan på controllern som är den ende i övrigt som inte är hög chef :gremlaugh:

Fast lite smickrad är jag ändå över att vara kallad till mötet, och jag tycker att min VD är bra som skickar en sakkunnig istället för att åka själv.

Det ska bli kul att se om gubbarna har humor eller om de är så tråkiga och viktigpettriga som titlarna antyder. Fördomar? Vem? Jag?

ripperdoc

Myrmidon
Det är lite sent nu :gremsmile: Och jag ringde till en trafikskola för att hyra hoj - men med 4 timmar kvar till uppkörning var det minst sagt tajt. Dessutom ville jag inte punga ut pengar på att hyra en hoj jag aldrig suttit på någon timme innan uppkörning. Mest blev jag bara trött på att som har med MC att göra ganska omgående. Jag ringde VV och kollade förstås - de sade bara "inga som helst undantag görs", typ.

Det var synd att jag inte kollade upp det längre innan, men nu är det som det är och uppkörning i september gäller.

Troberg

Sinister eater
Jag ringde VV och kollade förstås - de sade bara "inga som helst undantag görs", typ.
Självklart säger de så, hade du däremot talat med kontrollanten på plats vid uppkörningen så hade det kanske varit annorlunda.

Lycka till med uppkörningen i alla fall!

ripperdoc

Myrmidon
Det är inte den uppfattningen jag har fått - när det gäller MC kör de på fälla hellre än fria. Kanske 1 -2 av 8-10 uppkörande får kortet - de letar aktivt efter mindre saker att kugga folk på, eftersom det finns önskemål om att göra vad man kan för att minska mängden unga som kör ihjäl sig med MC. Misstänjer jag..