När blev dvärgar så standardiserade?

Jag håller med om att dvärgar ofta blir standardiserad i rollspel på grund av nisch protection och av tradition. Den spännande frågan för min del är hur kan man göra dvärgar mer varierade och spännande och fortfarande få dem att känns som dvärgar.

Quadrante

Grisbonde
Kan fortfarande sakna väsendet, men förstår att man vill ha något konkret. Med det kommer oftast att det ska ha en viss förutsägbarhet, ett utseende och beteende att förvänta sig. Allt som avviker från ens mall kategoriseras som något annat.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag håller med om att dvärgar ofta blir standardiserad i rollspel på grund av nisch protection och av tradition. Den spännande frågan för min del är hur kan man göra dvärgar mer varierade och spännande och fortfarande få dem att känns som dvärgar.
Det bekymmer som finns är det som @Sinisa_ tog upp, att dvärgar har mindre "bandbredd" än många andra folkslag – västen känns så att säga trängre än den gör för alver eller så.

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Det bekymmer som finns är det som @Sinisa_ tog upp, att dvärgar har mindre "bandbredd" än många andra folkslag – västen känns så att säga trängre än den gör för alver eller så.
Jag tänker ofta på en sak Grant Morrison säger om att arbeta med etablerade karaktärer. I hans fall, eftersom han skriver serier, handlade det ofta om olika superhjältar; Morrison har ju skrivit legendariska årgångar av X-men, Stålis och Batman, till exempel.

Han säger att man aldrig ska försöka "göra sin egen grej" med en arketyp utan att först gå tillbaka till den ursprungliga version som verkligen fungerade och förstå VAD det var som fungerade. Ur minnet menar han ungefär att man kan skriva en supermörk och gritty Batman, för det som fick folk att älska Batman en gång i tiden, och som gjorde att serietidningen överlevde, var just något tragiskt och kusligt och verklighetsnära i hans gestalt -- hans föräldrar är döda, han klär ut sig till en fladdermus, han saknar superkrafter. Motsatsen är Stålmannen, vars kärna inte alls är mörk och realistisk, utan ljus och förtrollande och hoppfull -- han är ju inte en hämnare eller plågad hjälte, utan en sorts frälsargestalt.

Så när det kommer till dvärgar är kanske frågan vad det är som faktiskt funkar i den ursprungliga, rätt trånga arketypen. VARFÖR känns det så viktigt att de har skägg? Vad fyller skägget för funktion? Om skägget var estetiskt skulle det väl inte ha hängt med i alla år, utan det måste tala till något i vårt, jamen vårt kollektiva undermedvetna, nästan. En lite skäggig man som bor under jorden. Man kommer att tänka på Samson vars styrka satt i hans långa hår, men det känns lite... sökt, gör det inte det? "Dvärgars styrka sitter i deras skägg". Det är något med skäggen som alltid blir lite töntigt. "En dvärg skulle hellre dö än att raka av sig sitt skägg." Jaså? Varför det? Skägg växer ju ut igen? Om jag skulle skriva om dvärgar skulle jag låta dem förhålla sig till sina skägg ungefär så som många judar och muslimer (och sikher osv) gör: det traditionella och pålitliga är ha ett rejält skägg, eftersom de stora dvärgiska patriarkerna och hjältarna alla hade skägg, och eftersom det till och med finns religiösa påbud om att en dvärg bör ha ett skägg, för att hedra dvärgprofeten så-och-så som med sina bara händer raserade det alviska fängelset där han och hans stam hölls fångna. Men jag skulle också låta seden ha försunnit i många dvärgiska kulturer, så att det finns dvärgnationer där alla lika gärna kan ha en stor slokmustasch eller flätade polisonger eller något annat -- kanske därför att alvkungen i deras rike en gång i det avlägsna förflutna förbjöd dem att ha helskägg -- och de dvärgar som lever bland andra folk skulle nog ofta raka sig helt utan att det väckte mer än en misstänksam grymtning bland deras fränder.

Det viktiga för dvärgar kanske är det där att de lever i mörkret under jorden och är krumma och små och liksom traditionellt "fula", men att de samtidigt älskar skönhet, och kan framställa de allra vackraste tingen i universum. Hos Tolkien, och kanske hos många av hans efterföljare, blir det där väl tydligast i den dvärgiska girigheten, som lätt blir just parodisk -- "where's me gold" -- men om jag skulle försöka återuppfinna dvärgar skulle jag grubbla länge och djupt på vad jag skulle göra av det där med hantverkandet och samladet på guld. Kanske kan man låta dvärgarnas ursprung som en sorts älvfolk lysa igenom lite mer än vad som är vanligt? Jag skulle vilja att "default-settingen" av hela grejen med guld och smide var något ljust och hoppfullt och liksom eteriskt, snarare än tragiskt och bundet till materien. Jag menar, finns det inte något fint, också, i människors längtan efter smycken och skönhet och glimrande ädelstenar och vackra hantverk? Något som har att göra med gåvor och minne och fest, med att vilja vara vackra för varandra, att förädlas och förvandlas? Kanske dvärgarna inte dyrkar en "smed-gud" eller "berg-gud", utan Skönheten. Kanske de sysslar med någon sorts alkemi, där de tror sig vara förbannade med förkrympta, hårda kroppar som dock en dag ska förvandlas och bli mer traditionellt vackra, och kanske till och med okroppsliga, som änglar? Eller så kanske de är gnostiker som anser sig välsignade med att vara fula och fördrivna till underjorden, därför att det gör det lättare att se sanningen: att världen är fallen och förbannad och eländig? Det kanske är därför det alltid skär sig mellan dem och alverna: alverna som är så vackra, och som lever uppe i ljuset, är i dvärgarnas ögon förblindade av materien, av världen -- jag vet inte. Min känsla är helt enkelt att dvärgar i traditionell fantasy bara tycker om guld och vackra smycken för att de vill sälja dem till andra folkslag och bli rika, eller kanske för att lägga dem på hög och ruva på dem som en sorts von-Anka-typer, och att de på sin höjd kanske tillverkar bostäder av guld om de själva vill njuta av sin rikedom och hantverksskicklighet, och det verkar så... märkligt och platt. Som om alla dvärgar är en sorts Uday Husseinfigurer som vill ha toalettstolar av guld. Och hela historien med öl och lättkränkthet och stolthet och så vidare fyller ju bara på det där ytterligare.

Dvärgarna kanske inte ska förstås som buttra och urstarka smeder, utan just som tillverkare av fullständigt bländande och förtrollande skönhet? Jag är medveten om att det inte finns en motsättning mellan att vara en urstark smed och någon som tillverkar vackra ting, men jag tänker här på den evigt undflyende känslan; jag skulle på något sätt vilja ha dvärgar som har konstnärssjälar snarare än själar som köpmän, och jag skulle vilja att det var mer uttalat och förstått också av andra, snarare än att det var en brasklapp i världsbeskrivningen (dvs inte att "många upplever dvärgar som folkskygga och ilskna, men i själva verket döljer deras hätska humör ofta" etc); dvärgars butterhet ska inte vara, eller ens upplevas som, en sur enstörings butterhet, utan en drömmares eller poets melankoli och kärlek till ensamhet, nätter, gamla maosoleum och ruiner; och deras styrka är inte en packad sportfånes styrka, och inte heller en packad sportfånes fantasi om en skotsk krigares styrka, utan styrkan hos... jag vet inte. Ett bankvalv som rymmer Mona Lisa, höll jag på att skriva, vad det nu skulle kunna betyda.

Jag gillar verkligen tanken på att de har någon sorts gnostisk religion.

Jag minns att det i Chronopia fanns något som hette "dvärgisk advokat", och att det lilla ordparet liksom fick min tonårshjärna att explodera, därför att jag fattade något om världsbygge.

Jaja. Till saken hör nog att jag aldrig har spelat dvärg, eller skrivit om dvärgar, eller tyckt särskilt mycket om dem, eller fattat grejen med dem. Ville mest dela med mig av det där som Morrison sa om Batman.

Last edited:

lupmet

Swordsman
Det viktiga för dvärgar kanske är det där att de lever i mörkret under jorden
Mike Bourke skrev 2018 en artikel om att dvärgar är survivalister, de har gått under jorden för att överleva apokalypsen: Survivors Of The Underdark: A New Dwarven Paradigm. Det finns säkert andra som tänkt och funderat på hur de skall återuppfinna dvärgarna men den här stötte jag på när det begav sig.

Quadrante

Grisbonde
En dvärgs utseende beror på mineralerna i den berggrunden de är sprungna ur. En dvärg dör aldrig helt, utan återgår bara till jord, och återuppstår den stunden de behövs igen.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Så när det kommer till dvärgar är kanske frågan vad det är som faktiskt funkar i den ursprungliga, rätt trånga arketypen. VARFÖR känns det så viktigt att de har skägg? Vad fyller skägget för funktion? Om skägget var estetiskt skulle det väl inte ha hängt med i alla år, utan det måste tala till något i vårt, jamen vårt kollektiva undermedvetna, nästan. En lite skäggig man som bor under jorden. Man kommer att tänka på Samson vars styrka satt i hans långa hår, men det känns lite... sökt, gör det inte det? "Dvärgars styrka sitter i deras skägg". Det är något med skäggen som alltid blir lite töntigt. "En dvärg skulle hellre dö än att raka av sig sitt skägg." Jaså? Varför det? Skägg växer ju ut igen? Om jag skulle skriva om dvärgar skulle jag låta dem förhålla sig till sina skägg ungefär så som många judar och muslimer (och sikher osv) gör: det traditionella och pålitliga är ha ett rejält skägg, eftersom de stora dvärgiska patriarkerna och hjältarna alla hade skägg, och eftersom det till och med finns religiösa påbud om att en dvärg bör ha ett skägg, för att hedra dvärgprofeten så-och-så som med sina bara händer raserade det alviska fängelset där han och hans stam hölls fångna. Men jag skulle också låta seden ha försunnit i många dvärgiska kulturer, så att det finns dvärgnationer där alla lika gärna kan ha en stor slokmustasch eller flätade polisonger eller något annat -- kanske därför att alvkungen i deras rike en gång i det avlägsna förflutna förbjöd dem att ha helskägg -- och de dvärgar som lever bland andra folk skulle nog ofta raka sig helt utan att det väckte mer än en misstänksam grymtning bland deras fränder.
När jag funderat på det här till Eon, vars gamla dvärgbok ju har en väldigt traditionell dvärgabild, har jag tänkt på "skägg" som en term för ett kulturellt ideal – att ha "skägg" är att inte ge sina känslor till känna, bete sig värdigt, upprätthålla sin personliga heder, och så vidare. Ordet har så att säga blivit associerat med så pass många positiva egenskaper att den faktiska fysiska hårväxten blivit väldigt laddad. Bland de värsta termerna på dvärgiska är "ansiktshår" – det antyder liksom att någon uppvisat så lite skägg i sitt beteende att hens rent fysiska skägg måste benämnas med en alternativ term. Mer kosmopolitiskt sinade dvärgar är också medvetna om att medlemmar av andra folk kan uppvisa ett skäggmässigt beteende utan att ha faktiska skägg, men för dvärgar, som ju ändå har möjligheten att odla dem, skulle det framstå som ett provokativt avståndstagande att raka av det (däremot accepteras många olika varianter, inte bara helskägg).

Quadrante

Grisbonde
… ”Dessa väsen ter sig för en så som man lärt sig, som man är förmågen att förstå. Ofta på sätt som förväntas, som man lärt sig att dessa ska se ut.” … ”Traditionen säger att de lever under jorden, eftersom det är därifrån de stiger upp. Småväxta, håriga, grova och krokiga som rötter, hårda som sten. Ögon som djupa sjöar, men med en juvels glittrande glans”.

Last edited:

erikt

Hero
Det känns som att standard-dvärgar i fantasy kommit att representera en överdriven form av maskulinitet. De är biffiga, odrägliga, öldrickande, lättstötta, stolta, har dåligt bordsskick, våldsamma och givetvis är de också skäggiga.
Vilken fantasy hittar du de där dvärgarna i? Så här på rak arm kan jag inte komma på något verk med dvärgar där de matchar den beskrivningen.

Brödbane

Kristallkrönikör
Det känns som att standard-dvärgar i fantasy kommit att representera en överdriven form av maskulinitet. De är biffiga, odrägliga, öldrickande, lättstötta, stolta, har dåligt bordsskick, våldsamma och givetvis är de också skäggiga.

Det är fantasyns MC-gäng.
Ja, precis som att alver har blivit en överdriven form av femininitet. De är slanka, fridfulla, smidiga, sjungande, dansande och eleganta, samt långhåriga och fagra.

Alverna är ju fantasyns balettensembler.

Det gör ju också att de båda grupperna lätt hamnar i dikotomi med varandra. Ett sätt man vet att något känns dvärgiskt är att det inte känns alviskt och tvärtom. (Är medveten om att det inte är en fullständig och vattentät teori, men när det gäller just standardfantasy så känns det ändå som den har lite traction).

Troberg

Sinister eater
Ska man prata om dvärgar som inte följer standardfantasymallen, så måste man ju nämna Slaine, av Pat Mills. De är typ tvärtemot Tolkiendvärgarna i allt, förutom längd.

Theo

Hero
Jag tog och slog upp avsnittet om dvärgar i mitt slitna och lätt vattenskadade gamla ex av The Book of Weird av Barbara Ninde Byfield, en fascinerande liten bok som först kom ut i slutet av 60-talet under titeln The Glass Harmonica och som är lite av en doldis-influens på tidiga rollspel: den är i princip en sorts lättsam proto-TVTropes för sagor, tidig fantasy och schmedeltidsromantik men skriven som en sorts diegetisk uppslagsbok. Den verkar ha varit en inspirationskälla både för AD&D (ocreddad) och Runequest. (Mer om boken kan man läsa t ex här, här och här.)

The Book of Weird said:
Som synes ligger den här framställningen rätt nära Tolkiens (edit: notera att den använder hans böjning, "Dwarves" snarare än det standardengelska "Dwarfs") men verkar också referera till folksagor, mytologi och antagligen Wagner. Osynlighetshättorna är ju en grej som också återkommer i Lloyd Alexanders Prydain-svit (där dvärgar definitivt är en undergruppering av 'the Fair Folk').

Last edited:

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Vilken fantasy hittar du de där dvärgarna i? Så här på rak arm kan jag inte komma på något verk med dvärgar där de matchar den beskrivningen.
Peter Jacksons Gimli kvalar väl in på de flesta punkterna?

JohanL

Champion
Han säger att man aldrig ska försöka "göra sin egen grej" med en arketyp utan att först gå tillbaka till den ursprungliga version som verkligen fungerade och förstå VAD det var som fungerade.
Robin D. Laws tar gärna upp Northrop Frye, som skiljde på den dramatiska hjälten och den ikoniske hjälten. Den dramatiska hjälten är någon som, säg, Hamlet, som genomgår en dramaturgisk förändring, med en början, en mitt, och ett slut där han är annorlunda efteråt. Men den ikoniske hjälten är något helt annat. Den ikoniske hjälten är redan "färdig". Utmaningarna den kanoniska hjälten utsätts för är det som skulle få honom att sluta vara sig själv, och när han lyckas handlar det om att han är ännu mer sig själv. The Joker vill få Batman att döda (honom själv om inte annat), vilket vore att få Batman att inte vara Batman, och han blir mer Batman varje gång han motstår detta. En Batman som dödar hör hemma i Elseworlds, och är något dåligt.

Laws menar att misstaget mycket superhjältefiktion, särskilt i Hollywood, gör, är att inte begripa detta. Det är därför man så maniskt fokuserat på en Origin Story, när detta ofta inte behövs (se hur Spider-Man: Homecoming undviker detta, som ett ovanligt undantag).

Man är så inkörda på den dramatiske hjälten att man inte begriper alternativen. Men som Grant Morrison gör med första sidan i All-Star Superman, är det något som han begriper. Man ska göra sin take, men denna måste fundamentalt vara i linje med vem den ikoniske hjälten är, för annars har man redan hamnat fel.
1740863312618.png

Last edited:

Lukas

Mannen i Gult
En sak av Tolkiens dvärgar jag skulle vilja se utvecklas är att de gör leksaker, instrument och fantastiska gåvor.
Jag skulle tycka det var spännande att göra tolkningen att dvärgarna har en jättestark kultur runt att ge gåvor och göra andra glada.
Dr älskar att ge leksaker till barn för de blir så glada.

Att gå ifrån hela "girighet" grejen och göra så att dvärgarna samlar på värdesaker så att de kan ge bort dem.

Bara för skojs skull så testade jag att ge ChatGPT prompten "Sammanfatta i 15-20 meningar hur rasen dvärgar brukar framställas i de vanligaste fantasy rollspelen." och fick följande svar (jag har lagt till fetstilen):

"Dvärgar i fantasyrollspel beskrivs ofta som kortväxta, kraftiga och långlivade varelser med en stark koppling till sten, berg och smide. De är kända för sin hantverksskicklighet, särskilt inom smide av vapen, rustningar och magiska föremål. Deras riken är ofta underjordiska och byggda i massiva bergskedjor, där de gräver ut imponerande hallar och tunnlar. Tradition, ära och familjeband är centrala i dvärgarnas kultur, och de har ofta en stark lojalitet till sin klan.

De framställs ofta som envisa, misstänksamma mot främlingar och långsamma att förlåta oförrätter, särskilt när det gäller alver, som de ofta har en lång historia av konflikt eller rivalitet med. Trots detta är de pålitliga och hängivna allierade när deras förtroende väl vunnits. De har en förkärlek för alkohol, särskilt öl och mjöd, och drickande ses ofta som en viktig del av deras sociala samvaro.

Dvärgar har ofta en militant tradition och utgör några av de främsta krigarna i fantasyvärldar. De föredrar tunga rustningar och strid med yxor eller hammare, och deras disciplin gör dem till fruktade fiender på slagfältet. Magi är mindre vanligt bland dvärgar, men de som utövar den tenderar att ha en mer jordnära och runbaserad approach snarare än klassisk trollkonst.

Många rollspel framhäver dvärgarnas relation till gudar och förfäder, där dyrkan ofta kretsar kring smideskonst, sten och krigföring. Deras namn och språk är ofta gutturala och kantiga, speglande deras robusta natur. Dvärgar har en lång historia av att försvara sina hem mot yttre hot, särskilt orcher, gobliner och andra underjordiska varelser som illvättar eller drow.

Trots sin konservativa och traditionsbundna natur har dvärgar ibland individer som bryter sig loss för att söka äventyr, skatter eller hämnd, vilket gör dem till populära rollspelskaraktärer. Deras personlighet beskrivs ofta som bister men hjärtlig, och deras humor är grov men vänlig. Dvärgar representerar i många fantasyvärldar en kombination av styrka, envishet och lojalitet, vilket gör dem till en av de mest ikoniska raserna i genren."

Stämmer väl ändå rätt bra på det jag skrev? ChatGPT är bara lite mer diplomatisk i ordvalet än vad jag är :)

Sedan kan jag tillägga att Dvärgar är de goda MC gängen, dvs de som ändå har hjärtat på rätt ställe. Orcherna är de onda MC gängen.

guldfink

Hero

Det är fantasyns MC-gäng.
Jag håller helt med om att de stereotypa dvärgarna har många maskulina drag, men min bild är nog att de drar åt motsatt håll än MC-gäng. Jag är inte särskilt påläst, men MC-kulturen bygger väl på något slags frihetsideal och att ständigt vara ”on the road”? Jag tänker att dvärgarna tvärtom helst vill stänga in sig i sina gruvor och att det enda som får dem att resa och upptäcka världen är när gruvorna har förlorats (eller möjligen hotas att förloras). Förlorade gruvor är väl för övrigt det som dvärgarnas bitterhet ofta har sin grund i?

Jag ser snarare (civila, de militanta är så klart ointressanta) dvärgar som maskulina på det sättet att de, om vi ska jämföra med vår tid och värld, älskar sina mancaves. Inget fel med det - de är (liksom hoberna) hemkära nördar/hobbyister som gillar att glömma världen utanför för att istället leta ädelstenar, brygga öl, bygga lyktor, montera klockverk, hemmasnickra, renovera hifi, rita isometriska kartor, läsa sagor och skriva nya. Självklart blir de ledsna och arga när de blir fråntagna allt det mysiga av någon seg drake.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Min jämförelse:

Dvärgar är skäggiga och gör sitt bästa för att skägget ska se välvårdat ut. De har stålar. De klär sig dyrt, men vill samtidigt odla en image av att vara händiga. De är urbana. De uppskattar gott hantverksöl.

Dvärgar är hipsters.