Nekromanti när blir en idee genomskinlig?

neowyn

Swordsman
Jag har en vision i mitt huvud :gremcrazy:
Det är en kampanj som sträcker sig över flera år och som skall ge många speltillfällen.
Grunden är historien om Graal och jag vill blanda in riddare av runda bordet så väl som robin Hood och Ivanhoe, men nu kommer frågan.
Hur långt kan jag driva detta utan att de blir allt för genomskinligt för spelarna?
Dessutom, spelar det någon roll om de gissar mina insperations källor?

Johan K

Gammal & dryg
Dessutom, spelar det någon roll om de gissar mina insperations källor?
Nej, jag skulle iaf inte lida något större om min SL hade införskaffat inspiration ifrån t. ex Robin Hood & liknande sagor. Så för mi ndel så spelar det mindre roll vart man hittar sin inspiration ifrån.

Hur långt kan jag driva detta utan att de blir allt för genomskinligt för spelarna?
Man kanske in skall göra le grande jätterippoff, om man säger så. Men gör man det snyggt så tror jag at man kan driva det ganska långt utan att den synns för mycket.

Balderk

Swashbuckler
Eller så kör du den förebyggande metoden: Säg till dina spelare var din inspiration kommer ifrån! Varför inte? I min grupp kör vi mycket på spelarinflytande, SL ( Bastion ) försöker alltid få in oss i beslutsfattandet. Nu har vi börjat spela en kampanj som förhoppningsvis kommer att spelas länge. Han ha tagit inspirationen från arabisk och persisk kultur. Vi tar ingen skada av att veta det.

Då är väl de historier du tar inspiration av jävligt välkända i och för sig. Därför tror jag spelarna kommer att lista ut det ganska snabbt. I alla fall om du lyckas med att förmedla känslan i dessa historier bra. Du får nog försöka ändra en hel del. Spela kanske inte i de stora engelska lövskogarna....

/Balderk, önsklar alla ett Gott Nytt År!

Johan K

Gammal & dryg
Sant

Säg till dina spelare var din inspiration kommer ifrån! Varför inte?
Exakt, varför inte...
Har väll inte direkt tänkt på det på det sättet, men varför inte. Det kan/bör väll funka minst lika bra.
Allt beror på hur man gör det presenterardet hela.

Anyway, nu skall jag återgå till polarna & snygga till sig innan nyår.
Så återigen, Gott nytt År på er !

Balderk

Swashbuckler
Re: Sant

Som spelare kan man ju bli inspirerad själv också om man får reda på var inspirationen kommer ifrån innan man börjat spela. Så var det nu för mig, jag blev hur peppad som helst på introduktionen av världen och idén till kampanjen. Det har jag haft nytta av nu när vi kommit igång med spelandet. Det är inte bara spelledaren som behöver inspiration, spelare behöver det också.

/Balderk, som kanske egentligen borde ha skrivit direkt till neowyn