Nekromanti När blir en rollfigur för bra?

Burzmon

Veteran
Joined
21 Apr 2002
Messages
8
Location
Stockholm
När blir en rollfigur för bra? Vi har spelat en del med våra DoD6 roller och de har blivit legender och krigarna har tre attacker med 19, 17 12 m.m. Fyra st spöar en Logedrake.
En sak vi skulle kunna göra är att ta bort alla magier och spela utan sådant, men det vore lite tråkigt, jag som är magiker och "bara" har en stav att slåss med.

Vi har pensionerat dessa roller som ensamma tog över en borg och bosatte sig där. Nu när de flesta monster är slagna finns det inte många vi ge oss på förutom andra slp roller...
förhoppnings vis kommer dessa legender att få hoppa in i en del uppdrag för att hjälpa de nya oerfarna.

har ni någon annan ide om hur man kan fortsätta få utmaningar utan att börja om som en ny roll?
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Då det inte är roligt att spela med dem...

"har ni någon annan ide om hur man kan fortsätta få utmaningar utan att börja om som en ny roll?"

Kom inte och påstå att ni är de enda Legenderna i hela världen.
Om inte en Logedrake är tillräckligt kraftfull så kan man försöka med 10 st
Inte ens den mäktigaste rollperonen kan "hoppa" över ett 100 brett stup
Alla problem löses inte med muskler
Sjukdomar och gifter kan försämra även den mäktigaste
Kungens armé skall man inte reta upp, inte heller landets ärkemagiker
Är man mäktigt har man många fiender, inte ens en Legend kan stå emot 1000 bönder.
Ett arbalestlod i magen försör hela dagen (förutsatt att arbalest finns i 6:an, minns inte riktigt...)
Det är inte roligt att simma iklädd plåtrustning


Vissa av dessa idéer försör antagligen bara spelstämmningen, men det ansvarar jag inte för...
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Några idéer

”har ni någon annan ide om hur man kan fortsätta få utmaningar utan att börja om som en ny roll?”

Försök att variera utmaningarna så de inte bara handlar så mycket om att ha bättre på sin magi/stridsfärdigheter/annat än en motståndare. Istället ska utmaningen handla om att fundera ut listiga lösningar och fundera på om det verkligen är värt eventuella konsekvenser att använda all sin magi- och stridsförmåga.

Exempel 1: Rollpersonerna kommer till ett land där det är förbjudet med magi och där det finns skickliga häxjägare (jämbördiga prestationsmässigt med rollpersonerna) som har förmågor som gör att de märker när det läggs magi i närheten. Det blir då en utmaning att lösa vissa saker utan att använda magi, att göra avvägningar mellan när man "måste" använda magi och när det är bättre att göra en "icke-magisk" lösning för att slippa få häxjägarna efter sig.

Exempel 2: Rollpersonerna ska utföra ett antal uppdrag i en stad med stark ordningsmakt och hårda regler om vem som får vistas var i staden, utegångsförbud på nätterna m m. Staden får gärna styras av någon gammal fiende till rollpersonerna. Visst kan rollpersonerna köra "pang-på-taktiken", men det kommer medföra att stadens ordningsmakt kommer bli väldigt vaksamma vilket blir jobbigt. Kanske kommer personer som rollpersonerna vill ha tag på eller stjäla något från att ana oråd när de förstår att några mäktiga krigare finns i staden och därmed ge sig av, vilket medför att rollpersonerna inte får tag på det de vill ha. Utmaningen här blir alltså att göra allt smidigt, inte dräpa folk annat än i absoluta nödfall för att inte dra på sig uppmärksamhet, att ta reda på vilka kryphål det finns hos ordningsmakten.

Exempel 3: Säg att rollpersonerna blir kontaktade av en ung man som förälskat sig i en jämnårig dam. Hon verkar helt ointresserad av honom varför han vill att rollpersonerna ska hjälpa honom med att väcka hennes intresse för honom. Det finns alltså inte någon fiende som går att banka på med svärd eller magi (att sätta ett svärd mot halsen på damen ifråga för att tvinga henne att gifta sig med uppdragsgivaren är ju inte någon vidare lösning). Istället gäller det att försöka ta reda på vad hon är för någon och vad som skulle kunna göra henne intresserad och försöka ordna möten mellan henne och uppdragsgivaren. Kanske kan rollpersonerna organisera någon situation där uppdragsgivaren får möjlighet att framstå som hjälte i hennes ögon? Kan rollpersonerna försöka ta reda på om det finns något som hon behöver hjälp med och som uppdragsgivaren skulle kunna klara av att ordna? Finns det någon hemlig förklaring till att hon inte verkar intresserad av uppdragsgivaren?

Alltså, se till att utmaningen hamnar på ett annat plan än något som anknyter till vad rollpersonerna kan prestera rent färdighetsmässigt. Ett liknande scenario som det jag beskrev i exempel 3 har jag spellett med mycket lyckat resultat. Jag körde dock en mer komplex variant med en uppdragsgivare som var intresserad av sina äldre brors flickvän och vars far ville tvinga honom att gifta sig med en flicka som han inte var det minsta intresserad av. Rollpersonerna kunde ju inte gärna dräpa brodern eller pappan, och inte heller var det ju särskilt snällt om de skulle ha ihjäl tjejen som uppdragsgivaren skulle behöva gifta sig med, hon hade ju faktiskt inte gjort något ont. Och att få broderns flickvän intresserad av uppdragsgivaren var inte enkelt, brodern var ju charmig och hade viss status, medan uppdragsgivaren var blyg och rätt vek. Spelarna fick verkligen sitta och tänka och var mycket nöjda när de lyckades fixa sin uppgift. Rollpersonernas prestationsförmåga blev av mycket underordnad betydelse. De enda tärningsslag som gjordes var en besvärjelse som användes och sen slog de några slag för Finna dolda ting när de letade igenom huset där den tilltänkta hustrun bodde.

Tänk på att vara ganska tydlig med att visa för spelarna var utmaningen i äventyret ligger så att de inte av gammal vana tror att det är skickligheten inom magi och strid som är viktig. Rapportera gärna om hur du lyckas! /images/icons/smile.gif

Arcana
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
När blir en rollfigur för bra?

Då han/hon/det har dödat alla gudar, demonfurstar och förintat Kaos och är ensam härskare i multiversum.

har ni någon annan ide om hur man kan fortsätta få utmaningar utan att börja om som en ny roll?

Jo...det första man skall göra är att ändra lite på äventyrens inriktning, mer från "slå ihjäl" till "fundera och lära sig att man inte ska kika under drottningens kjol" men eftersom detta är redan sagt så ska jag hoppa till nästa nivå.

Då sin egen hemvärd börjar kännas tråkig och känslan "jaha, där är en till 38 meter hög, slemmig och hoppade varelse med stora horn"-känslan börjar bli för stark är det dags att ta sig till multiversum. Där stöter man på helt nya utmaningar som man kanske inte riktigt är förberedd på ("vad menar du med att det inte finns någon fast mark i hela världen?"). Efter det kanske gudarna får upp ögonen för de stora hjältarna som vandrar runt och har tråkit. Gudar behöver duktiga hjältar till att vara spelbrickor i deras stora spel.

Låt fantasin flöda...
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Problemet

..är att multiversum inte existerar i DoD6. Okej, man kan säkert återskapa det där, men isåfall behöver man nog tillgång till DoD4:ans "KAOS väktare".
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Ge rollpersonerna andra utmaningar än att döda. Intriger, fiendskap, konstiga meddelanden och underliga saker som inte nödvändigtvis måste/kan lösas med våld.
Naturligtvis är strider en av de roligare sakerna ibland, men när man är övermäktig och aldrig behöver fly, eller ens göra uppoffringar för att klara sej, blir det tråkigt.
Nej, sätt dom i situationer som kräver tänkande (nu skrev du inte om du var SL, men jag antar det) och planering. Gärna draman där du gör SLP:na till verkliga personer och inte bara siffror på ett papper. Låt rollpersonerna bli väldigt förtjusta i en som kanske bjudit dem på en krogrunda, eller logi eller nåt liknande, för att sedan låta dem upptäcka att han är en bov på något sätt. En snäll bov, ja, men fortfarande bov. Är han värd att mördas för det han gjort, eller ens tas tillfånga, han är ju ändå deras vän. Vad skulle konsekvenserna bli av detta? Är han mäktig, kan han spärra in RP i ett fängelse 500m under marken ifall de ens tänker på något sånt.
Moraliska dilemman med strider på udda ställen är roligare än: "Döda drake få skatt"-äventyr.

/Black Dwarf, säker på sin sak.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
När SL inte kan hantera den [NT]

/[color:448800]Han</font color=448800> som tycker att det då är pensioneringsdax
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
För att få en utmaning skulle ni ju kunna göra så dessa legender håller på med något fuffens så ni måste åka dit och "ta ett snack" med dem. Då får ni möta era egna super-power-über-gubbar...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
På tal om rollpersoner som är bra i strid och kobolderi vill jag minnas en spelare som gjorde en rollperson med reglerna i Hjältarnas Handbok som var odödlig utom mot magi kombinerat med osårbarhet mot magi. Det var inte så spännande. Jag låste in honom i en grotta och där kan han sitta tills han ruttnar (spelaren).
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
En karaktär blir aldrig för bra på att slåss......det är helt enkelt så att man börjar göra annat när karaktären har blivit så bra, som att intrigera i politik mm. Mäktiga varelser har mycket mer att stå i än mindre mäktiga, och därför kan det vara roligt att spela mäktiga varelser.........
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Men...

Risken är förstås att det hela urartar till en slags fantasyvariant på [det tecknade barnprogrammet där de sjöng fånga duvan, fånga duvan i titelsången] och motståndarna försöker hitta på de mest underliga och långsökta planer för att lura ner killen i en båt med borrade hål.

Nej, sådant vill jag som SL gärna slippa, även om jag gärna slänger ut liknande elände mot rollpersoner =) (Nekromorbus från Oraklets Fyra Ögon är en kär favorit som fortfarande gäckar rollpersonerna genom sitt Terminatorliknande beteende och genom att alltid dyka upp på de mest underliga platser.)
 

Aeüolén

Veteran
Joined
7 Oct 2001
Messages
38
Re: Då det inte är roligt att spela med dem...

Är man mäktigt har man många fiender, inte ens en Legend kan stå emot 1000 bönder.

En legendarisk magiker som bor i en borg tillsammans med ett gäng krigare kan nog det om han får lite tid på sig.
 

Burzmon

Veteran
Joined
21 Apr 2002
Messages
8
Location
Stockholm
vi brukar turas om att var SL. har inte varit det än så länge... har inte orkat skriva klart nått äventyr än... :gremfrown: lite lat...

har tänkt på att fixa fram något sådant, inget slå-sig-fram-äventyr utan lite mer tänka.... får hoppas det går vägen :)

tack för tipsen.
 

Burzmon

Veteran
Joined
21 Apr 2002
Messages
8
Location
Stockholm
Re: Då det inte är roligt att spela med dem...

jag har inte påstått att vi är de enda. men han som brukar spelleda oss har tröttnat lite och tycker att vi ska börja om och spela utan yn...
nu har det dundrat in med förslag och anvisningar.. kanske kan köra nån tvling, 100m meddly iförd full metalrustning...

får se vad det blir...
 

Burzmon

Veteran
Joined
21 Apr 2002
Messages
8
Location
Stockholm
Re: Då det inte är roligt att spela med dem...

jag har inte påstått att vi är de enda. men han som brukar spelleda oss har tröttnat lite och tycker att vi ska börja om och spela utan yn...
nu har det dundrat in med förslag och anvisningar.. kanske kan köra nån tvling, 100m meddly iförd full metalrustning...

får se vad det blir...

ett sista tilllägg. logedrakar är väl ganska sällsynta? eller? 10st på samma plats verkar ganska orealistiskt...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
tjaaa

Jag tycker att man ska ta bort en gubbe när det börjar att gå överstyr & man bara tramsar med gubben. För man kan ju alltid skaffa fram fiender som är både styggare & mer mäktig än själva spelaren.
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Det är då det är dags att plocka fram och damma av de gamla demonerna. Deras förmågor kan inte klassas som magi men inte heller som icke-magiska vapen. Alltså saker som demonisk eld, frätande blod, smärta och annat skoj fungerar utmärkt mot egouppblåsta hjältar /images/icons/devil.gif
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Jasså du menade de demonerna

"Det är då det är dags att plocka fram och damma av de gamla demonerna."

Jag trodde först du skulle säga de demoner som bor i skallen på vissa folk./images/icons/scream.gif
 
Top