Nekromanti När en spelare inte dyker upp...

Honken

Hero
Jag är själv med i 2 spelgrupper, en lokal grupp och en som är baserad i grannstaden.

I den lokala gruppen är 3 vi spelare och en SL vi spelade. VI brukade spela 1 gång i veckan, men då det förändrats i arbetstider så har vi inte kunnat spela lika ofta. Skulle någon spelare på kort varsel falla bort så har vi spelat brädspel eller liknande istället.

I gruppen baserad i grannstaden så spelar vi mest över Fantasy Grounds, men tanken är att vi ska spela så mycket som möjligt där vi alla sitter runt samma bord. I den gruppen är vi 4 spelare 1 SL, och vi har sagt att vi spelar även om vi bara är 3 spelare. Oftast är det samma spelare som faller av, och den karaktären får styras av en av de när varnde spelarena. Den blir ju ofta lite mindre aktiv, men det brukar ofta funka. Så länge man inte hängt några handlingstrådar på vederbörande så är det egentligen inga problem.

Med vuxenlivets alla åtanganden och ansvar så får det bli som det blir. Jag tycker det är viktigare med kontinuitet än att alla ska vara där. Att delvis spela över "nätet" förenklar det hela.

/H

JJoghans

Regelknackare
Ja, det är vansinnigt svårt att schemalägga tider för spel och freda dem. Plötsligt har någons ungar fått ändrade träningstider och så är det kört för den personen i flera månader om man inte gör om schemaläggningen. Kom igen småbarnsföräldrar - rollspelen är ju tänkta att rädda ungarna från idrotten! :wink:

Jag har 6 spelare i min grupp, men i snitt är vi 3 när vi kör. Jag har sagt att om jag bara får 2 spelare så kör jag, men det kan ju bli lite knepigt när det drar ihop sig till en viktig konfrontation...

erikt

Hero
Ett alltför vanligt problem som tyvärr inte har några bra lösningar, bara mer eller mindre dåliga lösningar.
Varianten att den frånvarande spelarens RP blir väldigt passiv och mest bara "glider med" är väl generellt en av de mindre dåliga lösningarna, men precis som alla övriga lösningar så har den sina nackdelar.

Khan

Kondottiär
Det verkar som standardlösningen är att den frånvarande RP helt enkelt får vara passiv och i någon sorts fredad bubbla där "gör inget, ser inget" är grund. Antingen det eller spela något annat den kvällen.

Min spelgrupp brukar ytterst sällan ses ändå om vi inte ska spela rollspel - kommer det för få stannar folk hellre hemma.

Hur upplever ni som kör backup-spel att det funkar? Finns det risk att alternativet blir roligare än standardspelet?

2097

deleta mitt konto tack
Khan;n229803 said:
Hur upplever ni som kör backup-spel att det funkar? Finns det risk att alternativet blir roligare än standardspelet?
Ja när vi körde Princes of the Apocalypse blev det så; en spelare skulle vara borta över sommaren och frågade om vi kunde tänka oss att pausa kampanjen och då körde vi min hemmabryggda Glitchworld-setting istället och den var mkt roligare och när han kom tillbaka tvingade vi honom att hoppa in i den ist för att återuppta PotA.

Xyas

Swashbuckler
Det här är sällan ett problem, då vi nästan alltid antingen kör med varje speltillfälle som en egen episod (och då bara har ett avsnitt som fokuserar på de som är med) eller att rollpersonerna alltid är ifrån varandra och bara träffas då och då.

Khan

Kondottiär
Xyas;n229812 said:
Det här är sällan ett problem, då vi nästan alltid antingen kör med varje speltillfälle som en egen episod (och då bara har ett avsnitt som fokuserar på de som är med) eller att rollpersonerna alltid är ifrån varandra och bara träffas då och då.
Det är vår ambition också, men det är inte alltid det funkar. Spelarna kan ta en helt annan rutt än SL gissat, spendera tre timmar på något oväntat eller bara få otur med tärningarna. Det finns mängder med anledningar till att en tidsplan kan flyga ut genom fönstret. Ibland kan det till och med vara skoj att sluta på en cliffhanger, men sen saknas spelare nästa gång...

Hur gör ni de gånger det är ett problem?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag är ett stort fan av magsjukelösningen. Problemet är att mina spelare aldrig tycks acceptera den. Det blir alltid ett jäkla gnäll på dem att de ska använda sina läkekonster och sitta och vänta på att den sjuke skall bki frisk innan de går med på att göra något.

Så på sista tiden har jag mest kört dem som rätt passiva slper. Lyckligtvis har det mest varit de mest lättspelade rollpersonernas spelare som varit borta.

2097

deleta mitt konto tack
(Dumma hjärna som inte kan släppa tråden!)

Medan jag blev irriterad på dom som var så stränga med närvaron glömde jag att det ju finns olika spelstilar. En West Marches är mer som en orienteringsklubb folk får komma och gå som dom vill bara dom inte glömmer kompassen. Medan ett story game är mer som ett NWOBHM-tribute-band, om trummisen stannar hemma blir det inte så kul för dom andra.

Sen det här med magsjuka eller passiv SLP. Jag tycker det känns väldigt dissigt och förödmjukande och skulle inte vilja spela med en grupp som härjade så med min frånvarande RP. Har gjort slut med en kille över detta beteendet. Han var bra på alla andra sätt men om han låter Princess Crephalia, Toppler of Empires, Conquerer of Worlds ligga magsjuk utan att få slå ett poison saving throw, ja då är det dags att börja värma plattan för kaninkastrullen?. Ännu värre dom som använder min RP som nån sorts extra hench och kroppsköld mot några ynka kobolder. Det har jag dock aldrig råkat ut för.

JJoghans

Regelknackare
Rymdhamster;n229829 said:
Jag är ett stort fan av magsjukelösningen. Problemet är att mina spelare aldrig tycks acceptera den. Det blir alltid ett jäkla gnäll på dem att de ska använda sina läkekonster och sitta och vänta på att den sjuke skall bki frisk innan de går med på att göra något.
Vore jag du skulle jag ta ett allvarligt snack med dem om det där. De måste fås att inse att deras betéende är kontraproduktivt, och att du inte har lust att spela frånvarande spelares rollpersoner. Som SL har du nog med grejor att hålla reda på ändå, så det är varken rättvist mot dig eller de frånvarande spelarna.

2097

deleta mitt konto tack
När det gäller styrandet av stridande NPC:er på partyts sida så har jag lagt över det på partyt numera. Har gett dom ett speciellt rollformulär för alla deras henches o dyl där deras attacker och action econ står listad. Men, jag är alltid redo med ett "nej hon vägrar göra det" och liknande. En av deras SLP allies blev osams med dom i Curse of Strahd och dom dödade då hen.

Sapient

Swashbuckler
2097;n229852 said:
En av deras SLP allies blev osams med dom i Curse of Strahd och dom dödade då hen.
Sorry för OT för tråden, men kombinationen av "en av" och "dödade hen" borde ju leda till, ehm, rekryteringssvårigheter "med mera".

entomophobiac

Low Prep High Play
Vi har kört en strikt "om inte alla kan komma så gör vi något annat"-policy. Och därför är det nu tre-fyra kampanjer som gått hädan. :)

Önskar det fanns en bra lösning som inte bara kändes tafatt. Men på grund av att nästan allt man gör blir krystat brukar jag aktivt försöka undvika att spela när spelare saknas.

osrick

Veteran
Kanske para-topic eftersom det är på forum (PbP) som jag är SL, dvs inte i FTF-spel. Men även PbP kan kännas splittrat om en spelare uteblir för ofta. Därför har jag en husregel som alla får veta redan från start: att i denna värld/universum/miljö finns ett Syndrom som alla kan drabbas av, men största riskgruppen är de som är passiva och inaktiva. Det kan ta sig uttryck på alla möjliga oförutsägbara sätt (t ex katatoni, galenskap, bisarra talfel, alignment change, omvändelse, plötslig udda fobi etc) och om du uteblir från spelet lång tid kan det alltså hända att när du kommer tillbaka upptäcker du att din rollfigur under tiden gjort/råkat ut för mysko saker (och att de andra rollfigurerna reagerat därefter!). Jag NPC:ar alltså rollfiguren under tiden, kör en %-check/save för att se om den drabbas av Syndromet, och plockar isåf effekten från en slumptabell. Hittills har alla varit med på det, och accepterat ev. konsekvenser med glimten i ögat - de få gånger detta alls inträffat.

2097

deleta mitt konto tack
Sapient;n229854 said:
Sorry för OT för tråden, men kombinationen av "en av" och "dödade hen" borde ju leda till, ehm, rekryteringssvårigheter "med mera".
Ja visst blev det en riktig shitstorm mellan övriga SLP-rekryter och RP efter detta. Men det kommer inte ju ha några konsekvenser för deras nya RP i nästa kampanjvärld.

Xyas

Swashbuckler
Khan;n229827 said:
Det är vår ambition också, men det är inte alltid det funkar. Spelarna kan ta en helt annan rutt än SL gissat, spendera tre timmar på något oväntat eller bara få otur med tärningarna. Det finns mängder med anledningar till att en tidsplan kan flyga ut genom fönstret. Ibland kan det till och med vara skoj att sluta på en cliffhanger, men sen saknas spelare nästa gång...

Hur gör ni de gånger det är ett problem?
Då kapar vi ett bra ställe att pausa på, och en cliffhanger om det nu känns motiverat (det gör det sällan). Och saknas det en spelare nästa gång så hjälps vi åt med att förklara dennes frånvaro, med ett scen- och/eller tidsbyte om så behövs.

Sapient

Swashbuckler
2097;n229860 said:
Ja visst blev det en riktig shitstorm mellan övriga SLP-rekryter och RP efter detta.
"Djävla mördare!"
"Om båda parter tar ansvar för att föra en konstruktiv dialog är jag övertygad om att vi kommer att komma närmare varandra..."
"Det finns fan inget att snacka om, ni är kallblodigare mördare! Slavdrivare!"
"Jag tycker det här tonläget är allt annat än konstruktivt nu. Jag förstår att det finns upprörda känslor. Vi får ta på oss en del av ansvaret för det."
"En del av? EN DEL AV? Ni är ju för fan mördare!"
"Vi får se över våra rutiner och analysera om vi brustit i det här fallet. Jag tror det är viktigt att inte dra förhastade slutsatser i det här läget eller börja peka ut skyldiga."

Zire

Swashbuckler
Sapient;n229871 said:
"Djävla mördare!"
"Om båda parter tar ansvar för att föra en konstruktiv dialog är jag övertygad om att vi kommer att komma närmare varandra..."
"Det finns fan inget att snacka om, ni är kallblodigare mördare! Slavdrivare!"
"Jag tycker det här tonläget är allt annat än konstruktivt nu. Jag förstår att det finns upprörda känslor. Vi får ta på oss en del av ansvaret för det."
"En del av? EN DEL AV? Ni är ju för fan mördare!"
"Vi får se över våra rutiner och analysera om vi brustit i det här fallet. Jag tror det är viktigt att inte dra förhastade slutsatser i det här läget eller börja peka ut skyldiga."
"Hallå! Nu tycker jag att vi gemensamt i denna sal sjunger: We shall overcome!"