Nekromanti När får ser vi det första app-rollspelet?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,187
Location
Ereb Altor
Först, jag pratar inte om spel som en PDF eller spel med inbyggd tärningsrullare eller nått sånt, utan om nästa generations rollspel.
--------------------------------------------------
Två av rollspelens största svagheter är att de spelas mer eller mindre i hemlighet och att de inte går att hitta i någon vettig butik. De är osynliga. Ok, de flesta rollspel är dessutom svåra eller tom obegripliga för en utomstående, men den här tråden handlar inte om speldesign på den nivån, för det är klart att det går att göra enkla och begripliga spel.

Så, säg att vi har en RPG-app i vår appstore, hur skulle den se ut? Hur kan rollspel vara interaktivt och samtidigt spelbart för 1000-tals människor? Jag tänker lite på Wordfeud. Alla spelar det, men bara två åt gången. Det är så klart rätt väg att gå. Inte som något MMORPG som World of Warcraft och allt vad de heter.

Så, säg att vi bjuder in ca 5 personer till ett spel. Vad händer sedan? Hur skulle er RPG-app se ut? Vad måste de innehålla för att fånga ert intresse?

Jag känner att det finns något här, precis bortom min räckvidd. Något jäkligt coolt.

Vad säger ni?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Hmmm, intressant det där... teoretiskt sätt skulle man kunna göra en voice over ip app där man rollspelar pratandes och där spelet finns på iphonen, det tar bort problemet med att man måste vara på samma plats i varje fall. Man skulle också kunna tänka sig att man använder filter på de olika rösterna för att få till stämmningsmässiga effekter...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,187
Location
Ereb Altor
Fast om jag sitter på tåget eller ett café eller nått vill jag inte sitta och ropa "jag hugger orchen!" in i telefonen. Interkationen måste för mig ske på annat sätt.

Jag skulle vilja kunna logga in lite då och då och göra mitt "drag" men inte sitta och spela i några timmar konstant.

Så hur behåller man interaktionen utan att den är omedelbar?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,187
Location
Ereb Altor
Mr_Si said:
skulle man inte kunna ha nån form av mejlrollspel då?
Nej, det måste vara en app. Det är ju ingen annan som vet om att du mejlar polarna. Då kan man lika gärna sitta i ett stängt rum (som vanligt) och spela. En krav är att spelet ska synas.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Måns said:
Fast om jag sitter på tåget eller ett café eller nått vill jag inte sitta och ropa "jag hugger orchen!" in i telefonen. Interkationen måste för mig ske på annat sätt.
Hmm, så du tänker så...

Jag kan tänka mig ett flertal lösningar, dock så ska det sägas att jag tror på faktisk interaktion för att det ska vara rollspel och inte ett dator-rpg :gremwink:

Mitt förslag är i såna fall att man spelar ett spel i stil med Vampire, där man kan konspirera i ensamhet alternativt Call of Cthulhu där man kan utforska i ensamhet. Eller med andra ord, i appen så "beger" man sig till en plats och intervjuar någon eller försöker övertyga någon om att göra något alt. utforskar. Därefter så svarar SL och man får göra nästa diskreta drag, varvid man får bort allt kringtjafs och när man faktiskt spelar så gör man det man måste tillsammans.

Vad tror du om den?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Strider sköts ju smidigt grafiskt. För en gångs skull blir strider på grids eller hexes något som underlättar rollspelandet snarare än avbryter det. Om spelvärlden är uppbyggd av en karta i olika nivåer så lämnar man ju aldrig grid/hex-stilen.

Rollspelandet skulle förstås inte bli riktigt samma sak. Mer likt d&d 4ed än vanliga rollspel. Möjligen kunde man standardisera kontakten med personer och platser till enklare symboler. Typ, klicka på symbolen för socialisera och sedan på en npc för att lära känna den. Man får upp lite olika info om npc:n beroende på hur an lyckades. Kanske lite bakgrundsinfo och nåt om vad den har för motivering eller så.

Standardisering innebär att man skulle kunna spela mer oförberett och låta spelet slumpa fram npcs och plot. Kanske kan man gå lite indie också och låta spelarna få inflytande på spelvärlden. Ungefär som när man använder kunskapsfärdigheter i FATE och får hitta på lite själv.

Faktum är att jag tror FATE kan vara rätt väg att gå på sätt och vis. Mycket av reglerna i FATE är just standardiseringar av sånt som alltid funnits i rollspel. Till exempel aspekter är ju nåt man spontant använt sig av långt innan till exempel när spelaren bestämmer att hans rollperson ska smyga i skuggorna som sl nämnde. Skillnaden var att man förr höftade till med en bonus, medan det i FATE kostar fate-poäng och ger +2 eller omslag. Samma sak med spelarinflytande, där det förr var så att spelarna hittade på att de kände en person i staden, så fungerar det i FATE som att man använder Relationer (eller blandar jag ihop saker nu?) för att få bestämma det.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Datorspel gör redan det bättre än vad en app skulle kunna göra, och jag ser inte riktigt vad det har med rollspel att göra... imho.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,187
Location
Ereb Altor
Jag tänker mig nog det hela som ett slags tamagothci-spel med flera deltagare som kan interagera, och som inte nödvändigtvis behöver centreras kring ett sött litet djur.

Det vore cool att blanda in Augmented Reality med, så att man kan se små monster eller nått genom telefonen som kommer från ett annat spel eller nått.

Alltså, det finns så mycket möjligheter här men jag kan inte riktigt greppa det.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,270
Location
Rissne
Jag tror att det med nödvändighet kommer att behöva vara mer speligt än berättande. Det vill säga, mer åt figurer-och-golvplanerhållet.

framför allt om man ska ha... "drag".

Ska man skapa ett rollspel så som jag oftast föredrar att spela dem så krävs mer interaktion än en apps begränsade interface tillåter. Om röstkommunikation går boret så finns nästan bara MUD-style textchatsrollspelande kvar. Och ärligt talat, on-screentangentborden är inte så sköna att man vill skriva några väldiga mängder på dem. Eller, inte jag iaf.

För att fånga mitt intresse måste appen lyckas med att locka in mig att känna immersion i spelet. Den måste låta mig spela ut min rollperson, inte bara basha orker.

Och jag tror att app-formatet passar sig dåligt för den sortens rollspelande.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Det visste jag inte. Trodde det mest handlade om raidande.

Jag ser dock din poäng. Jag tror nästan det är nödvändigt att kunna prata i appen, annars blir det nog datorspel. :/
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag tänker såhär

- det ska vara lite som pokémon. Glada gubbar som man kan byta kläder på och frisyrer och fan.

- äventyren ska vara baserade på "drag", inte realtid, så man kan spela när man har tid. Medan man väntar på att de andra spelarna ska göra sina drag kan man prata taktik med varandra, byta kläder på sin gubbe, levla, och göra olika tutorials för att bli bättre.

- äventyren ska vara scenbaserade. Att göra ett äventyr är skitlätt. Du väljer olika scener, drag/drop till en ordning som passar dig, pluppar in monster och gåtor (eller trycker på random, så pluppar programmet ut sånt själv).

- interaktionen mellan spelare är viktig men väldigt enkel. Du kan röra på din gubbes armar & byta ansiktsuttryck. Kanske dra i varandra också (som LBP). När du interagerar med spelledarpersoner kan du välja att svara med ett ansiktsuttryck (glad/arg/ledsen...) som är kopplad till en "färdighet" charma/hota/vädja.

- flera grupper kan spela samma äventyr samtidigt, om spelledaren har tillräcklig simultankapacitet. I såna fall kan grupperna lämna ledtrådar till varandra: ni behöver facklor! (som Dark Souls).
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Olav said:
- äventyren ska vara scenbaserade. Att göra ett äventyr är skitlätt. Du väljer olika scener, drag/drop till en ordning som passar dig, pluppar in monster och gåtor (eller trycker på random, så pluppar programmet ut sånt själv).
FYI: En sån här grej skitsvårt att få bra och flexibel.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,146
Location
Uppsala
Jag tror presonligen inte att begränsa appen till ren text (när man kommunicerar) är nått problem då jag skulle se en sådan app som något man kollar till då och då under dagen eller regelbundet under en lunch t.ex.

Säga att jag och tre till spelare plus en spelledare spelar samma "instans" av ett äventyr. Det mesta funkar som vanligt och spelledaren kan styr och ställa. Rollpersoner och tärningsslag sker i appen samt att strid och andra regler som är statiska sköts mer eller mindre automatiskt. Spelarna kan i strid klicka på de fiender de anfaller eller skicka ett meddelande till spelledaren om standarskommandona inte räcker till.

Spelledaren skickar meddelanden som beskriver vad som händer och komplementerar kanske med någon form av karta, bild eller annan info som finns tillgänglig precis där spelarna befinner sig. Kanske kan spelledaren bara klicka fram nästa förinställda steg i äventyrer om spelarna har kommit dit.

Om någon spelare vill kommunicera med en slp så skickar man ett meddelande till denna och spelledaren svarar som slp:n. Kanske finns vissa automatiska frågor/svar som inte behöver spelas fram för att minimera skickadet av meddelanden.

När alla spelare har skickat in ett godkännande att handligen går framåt (man behöver inte tillägga nått, kanske även räcker med en majoritet i fall en spelare försvinner) så skickar spelledaren tillbaka vad som händer. Splittar spelarna upp sig borde inte det heller vara nått problem.

Om spelarna vill kommunicera med varandra på andra sätt så är detta inget problem.

Det jag skrivit kan byggas på men som en grund tror jag att det räcker, man packeterar allt i en snygg app, bygger ett webbgränsnitt där spelledaren kan administrera äventyren och så är det klart. Jag tror inte man behöver göra det till ett mobilspel för att det ska fungera och bra som ett verktyg för att spela på avstånd och inte i realtid.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,437
Location
Göteborg
Jag tror att man kan gå flera olika vägar men det viktigaste är att man faktiskt utnyttjar fördelarna med det nya mediet och inte bara försöker 'överföra' bordsrollspel till telefoner.

Den väg jag är absolut mest nyfiken på är att gå mer åt ARG hållet (Alternative Reality Gaming). Tänk er att det utspelar sig i någon slags Matrix värld, du spelar dig själv eller någon variant av dig själv men som har fått kontakt med någon som vet mer. Denna mentor har du kontakt med via appen och det börjar antagligen med rena sms-liknande saker. Senare kan mentorn också sätta dig i kontakt med andra spelare som du då kan börja utbyta teorier och konspirera med. Ytterligare möjligheter är att använda gps-funktionen så att vissa texter/bilder/ljudklipp går bara att få tag på om man befinner sig på en viss plats, du kan dessutom se vilka andra spelare som rör sig på kartan, och om du kommer nära någon så kan ni börja prata i "verkligheten". Det faktum att man har appen igång eller eventuellt i ett visst läge som gör att man syns på kartan signalerar också att man är i "roll". En del spelare kan ha samma mentor, andra kan ha en annan, det går att interagera rent fysiskt med spelare som har gegorafisk närhet, men även via appen med spelare långt bort. Det finns förstås inget som hindrar att vissa inkarnationer/spöken också börjar dyka upp på kartorna för folk. Appen skulle dessutom förstås "vara" något även i det alternativa unviersum man bygger upp, precis som mentorerna som egentligen är en slags spelledare också har en funktion som "personer". Det finns en central metaplott som driver dramaturgiskt mot ett mål, men varje persons inblandning är helt upp till den, för de som bara vill se det som en lite kul grej där man skriver konstiga sms på bussen ibland, till de som verkligen vill lägga ner mycket tid på leken. Efter ett tag så inser man att "mentorerna" har en egen agenda och kanske inte alls är så där goda som de verkade vara från början, folk du tidigare kunde ha kontakt med försvinner från centrala anslagstavlor i appen, kanske för att dom kommit för nära sanningen? Till slut går världen under, eller så räddas den vad vet jag, sen börjar man om på en ny värld, den här gången kanske centrerad kring de magiker som går runt ibland oss.

Det finns också antagligen en premiumvariant som erbjuder ytterligare möjligheter och är hur skaparna får betalt, "mentorerna" eller spelledarna rekryteras från spelarna när det hela börjar växa och kommer kunna agera relativt självständigt med sin/sina spelgrupper, samtidigt som det synkas via mentors-appen (där man också kan göra andra spelledarsaker som sånt jag nämnt ovan).

Så tja, det kanske inte är en RPG-app men en MMARG?-app (Massive Multiplayer Reality Gaming finns nog inget sånt uttryck än men) tror jag är framtiden. När man väl sen börjat sälja in idén så ska det antagligen gå för en vanlig premiumanvändare att börja sätta upp egna världar, där man har mer eller mindre "roll", men det kommer ändå vara viktigast att det hela tiden finns ett "centralt" spel där nya spelare kan komma in kontinuerligt.

Ok, det här var väldigt svamligt, jag skyller på att jag är trött men jag kommer inte ha tid att skriva något vettigare på i vart fall 10 dagar så det fick bli så här. Och jag har kanske inte beskrivit det första app-rollspelet utan snarare den app jag själv saknar mest (efter droiddippy där jag kan spela diplomacy på telefonen), men något jag tror är viktigt är att inte se för snävt på hela rpg-app frågan utan angripa den från många olika håll, varav det här skulle kunna vara ett.
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Min idé är att telefonerna är som ett rollformulär och man spelar i "verkligeheten. Säg att man har en stadskarta över sthlm.

Appen länkar ihop alla spelare i området, sedan visar den att en skatt finns på järntorget. För att få den måste man "besegra slumpmässig sak. Spelarna tar sig till platsen(Gps kollar så att man är där) sedan jämnför appen ditt rollformulär med bossen vinner du får du skatten/xp. Kanske möter man en annan spelare på vägen så kan man skapa en grupp tillsammans med denne.

Så kan man ju ha olika klasser typ Tank/Dps/Helare.
 
Top