Nekromanti När farfar var ung

walium

Ganska töntig, faktiskt
Följande pärla hittade jag via Robin Laws blogg. Det handlar om en mycket speciell sorts tabell för slumpmässiga möten med prostituerade. Tydligen ett nödvändigt inslag i någon tidig utgåva av D&D. Vilken sorts hora skulle era rollpersoner vilja möta?

Wyldstorm

Swordsman
jag trodde inte så många underliga synonymer skulle funka bland standard-D&D spelarna, men jag hade nog fel..

Mina rollspersoner gör mig alldeles för (personlighets)kluven för att svara vettigt, men de röstade och "rich panderer" vann med smal marginal.

Mest då den nog kan få tag i en del..

Nightowl

Champion
walium said:
Följande pärla hittade jag via Robin Laws blogg. Det handlar om en mycket speciell sorts tabell för slumpmässiga möten med prostituerade. Tydligen ett nödvändigt inslag i någon tidig utgåva av D&D. Vilken sorts hora skulle era rollpersoner vilja möta?
Den första DMG till AD&D. Den är ökänd. :gremlaugh:

På tal om AD&D och rollpersoner looking for love: en gång om året brukade Dragon publicera de mer bizarra reglerfrågorna. En gång när AD&D 2nd ed kommit ut hade nån skrivit och förklarat att hans rollperson hade haft ett slumpmässigt möte med en succubus men nu fanns det ju inga succubi i reglerna längre och kunde de plz svara vilka grundegenskaper hon hade? Det officiella svaret var: "Eftersom det som du säger inte finns några succubi i reglerna längre, slog vi om ditt slumpmässiga möte. Du har nu haft sex med en otyugh istället."

En otyugh:

Erik

Nightowl

Champion
Lord of Muppets said:
jag trodde inte så många underliga synonymer skulle funka bland standard-D&D spelarna, men jag hade nog fel...
Just Gary Gygax hade en djup kärlek till ålderdomligt habrovinkelfikonspråk, inte alltid helt korrekt hanterat.

Erik

Pom

Swashbuckler
Det var väl inte helt onödigt i den typ av Lankhmarinspirerade städer som Gygax verkade gilla. Inte för att vi hade någon större koll på vad kurtisantitlarna betydde, men vi slog upp de ord som fanns i ordböckerna och gissade resten.

Jag minns att vi hade mycket kul med stadsslumpmötena i AD&D. Hade man tur kom det ruffians, lökiga lvl 2 banditer, men i och med att de hade class levels fick de slå på särskilda NPC-tabeller för magiska föremål, så det var i regel julafton när man mötte sådana.

Det enda dumma var att det bara var 5% chans per timme. Det hände att vi tillbringade flera veckor med att bara gå omkring i städer från tidig morgon till sen kväll (för att ha chans på spännande nattslumpmöten med odöda).

Nightowl

Champion
Pom said:
Det enda dumma var att det bara var 5% chans per timme. Det hände att vi tillbringade flera veckor med att bara gå omkring i städer från tidig morgon till sen kväll (för att ha chans på spännande nattslumpmöten med odöda).
:gremlaugh: Fyfanvadguld!

Ni prowlade alltså gatorna för att kunna locka rånare att anfalla er så ni kunde stjäla deras bling-bling och skjutjärn! FATTA hur hårt det är på en skala!

Erik

CapnZapp

Myrmidon
walium said:
Gav upphov till en mycket läsvärd kommentarslista. "It's like Carcassone with whores!"

Genesis

Ni dés ni maître
Nick Wedig gjorde en speldesignutmaning på Story Games baserat på den bloggposten:

The Slovenly Trull Game Design Challenge

Jag höll mig väl sådär till grundtanken för utmaningen, men den var löst formulerad, och jag höll mig i alla fall till den bokstavliga formuleringen: "make a game fitting Robin's general description." Här är mitt bidrag:

Catching Cockroaches