Nekromanti När finns "BRP-versionen" av Mutant år 0 ute i handeln?

Mutanten

Hero
När kan jag som vanlig dödlig icke-mutant köpa "BRP-versionen" av Mutant År 0? Finns det något beräknat release-datum för oss som inte har varit med och gräsrotsfinansierat projektet?

Mutanten;n71342 said:
När kan jag som vanlig dödlig icke-mutant köpa "BRP-versionen" av Mutant År 0? Finns det något beräknat release-datum för oss som inte har varit med och gräsrotsfinansierat projektet?

BRP-versionen av reglerna kommer att finnas med i nya utgåvan av spelet, som lanseras på Gothcon. Förbeställningar börjar inom någon vecka, alla som förbeställer får direkt en PDF av spelet (inklsuive BRP-reglerna).

Dessutom kommer BRP-reglerna att erbjudas som en gratis PDF (också inom någon vecka), men BRP-reglerna refererar tillbaka till grundreglerna här och var, så det är nog lite svårt att spela med enbart PDF:en. Den funkar dock tillsammans med båda utgåvorna av Mutant: År Noll.

Mutanten

Hero
TomasFriaLigan;n71348 said:
BRP-versionen av reglerna kommer att finnas med i nya utgåvan av spelet, som lanseras på Gothcon. Förbeställningar börjar inom någon vecka, alla som förbeställer får direkt en PDF av spelet (inklsuive BRP-reglerna).

Dessutom kommer BRP-reglerna att erbjudas som en gratis PDF (också inom någon vecka), men BRP-reglerna refererar tillbaka till grundreglerna här och var, så det är nog lite svårt att spela med enbart PDF:en. Den funkar dock tillsammans med båda utgåvorna av Mutant: År Noll.
Är det klart när den nya versionen av Mutant-boxen finns att köpa i handeln?

En annan fråga. Kommer de nya BRP-reglerna göra Mutant År 0 kompatiblet med tex monsterboken till Mutant UA?

kloptok

Pensionerad astrolog
Mutanten;n71395 said:
Är det klart när den nya versionen av Mutant finns som box att köpa då?
Nytrycket av Mutant År Noll kommer inte bli en box, utan en bok i hårdpärm. Den släpps i samband med GothCon. Utöver nytrycket av År Noll släpps även Genlab Alfa, den nya modulen med muterade djur, i samband med GothCon.

Mutanten

Hero
kloptok;n71396 said:
Nytrycket av Mutant År Noll kommer inte bli en box, utan en bok i hårdpärm. Den släpps i samband med GothCon. Utöver nytrycket av År Noll släpps även Genlab Alfa, den nya modulen med muterade djur, i samband med GothCon.
Vad är egentligen skillnaden mellan den nya versionen av Mutant År 0 och den förra (boxen)? Vad är nytt eller ändrat?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

kloptok

Pensionerad astrolog
Lite osäker på exakt vad skillnaden är mellan nytrycket och originalversionen av M:0 men som jag förstått det är det rätt små skillnader. Stavfel och liknande har fixats till, och det finns även med ett avsnitt med lite mer detaljerade stridsregler för den som vill använda det. Och så klart BRP-reglerna. Jag tror att det är i princip samma innehåll som Mutant Year Zero, fast på svenska och med BRP-reglerna.

För övrigt: här är en tråd på Fria Ligans forum där BRP-reglerna diskuteras, det finns också en länk till ett Google Docs-dokument där reglerna finns att läsa.

Mutanten

Hero
Jag föredrar nog att få tag på ett ex av boxen istället för att köpa den nya versionen av Mutant som bok. Mutant är box för mig.

Mutanten;n71395 said:
Är det klart när den nya versionen av Mutant-boxen finns att köpa i handeln?
Precis som kloptok säger kommer nya utgåvan ut till påsk. Och det blir faktiskt två böcker - Regelbok och Kampanjbok. Mer info kommer på frialigan.se inom kort!

Mutanten;n71395 said:
En annan fråga. Kommer de nya BRP-reglerna göra Mutant År 0 kompatiblet med tex monsterboken till Mutant UA?
Inte helt, även mellan olika BRP-system finns det ju skillnader. Som Rymdhamster påpekar krävs nog lite pill, tex med grundegenskaperna (M0:s BRP saknar STO och FYS). Men färdighetsvärdena borde vara helt kompatibla.

Mutanten;n71397 said:
Vad är egentligen skillnaden mellan den nya versionen av Mutant År 0 och den förra (boxen)? Vad är nytt eller ändrat?
Det nya, förutom att det blir böcker med nya omslag och lite nya bilder även i inlagan, är:
  • Nya mutationer.
  • Nytt stridssystem med bland annat kritiska skador.
  • Nya projekt att bygga i Arken.
  • BRP-systemet.
  • Små fel och obalanser har rättats till.
Men i grunden är det samma spel.

Angående BRP-reglerna så går det fint att kika direkt i g-docet som Rymdhamster länkar till. Där saknas dock ett antal tabeller för vapen, fordon och snedtändning av mutationer. :)

Mutanten

Hero
Jag tror jag måste köpa den nya versionen av Mutant när det kommer. Men varför har ni gått från box till låda? Är det priset som avgör?

kloptok

Pensionerad astrolog
Mutanten;n71481 said:
Jag tror jag måste köpa den nya versionen av Mutant när det kommer. Men varför har ni gått från box till låda? Är det priset som avgör?
Ja, baserat på den här auktionen verkar boxen rätt populär så rent ekonomiskt är det kanske bättre att vänta på bokversionen. :wink:

Så här skriver i övrigt Fria Ligan på sin blogg om box vs bok:
Fria Ligan said:
Sen – förhoppningsvis till påsk – ger vi ut en ny utgåva av Mutant: År Noll på svenska. Det blir inte ett rakt nytryck – att trycka box igen är alltför dyrt och komplicerat, så det blir en hårdpärmsbok denna gång. Innehållet kommer att uppgraderas med det nya som finns i Year Zero (kritiska skador osv), och kanske lite annat också.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Dessutom ger det en extra lite bonus till de som köpte boxen men vill ha nya versionen också.

Men den här uppdelningen i regel- och världsbok. Kommer de att säljas separat, eller måste man köpa dem i par? Annars kanske man kan nöja sig med regeldelen om man redan har världsboken från boxen?

Mutanten;n71481 said:
Huvudskälet är ekonomin, ja. Att göra en box med allt innehåll är 2-3 gånger så dyrt som att trycka böcker. Inför släppet av första utgåvan hade vi gjort en crowdfunding, så vi visste att det kunde gå runt. Samma sak med Genlab. Men andra utgåvan är en betydligt mer osäker satsning.
Sen har vi fått en del önskemål från folk som föredrar hårdpärmsböcker framför boxar, så det känns kul att kunna erbjuda det. Och för det tredje fick vi lite blodad tand av Year Zero-boken, som vi tycker blev ruskigt fin i trycket. :)

Rymdhamster;n71491 said:
Dessutom ger det en extra lite bonus till de som köpte boxen men vill ha nya versionen också.

Men den här uppdelningen i regel- och världsbok. Kommer de att säljas separat, eller måste man köpa dem i par? Annars kanske man kan nöja sig med regeldelen om man redan har världsboken från boxen?
Det går finfint att köpa böckerna separat. Så vill man enbart uppdatera sig med nya Regelboken (där det mesta av det nya finns), så går det bra. :)

Mutanten

Hero
Inför släppet av första utgåvan hade vi gjort en crowdfunding, så vi visste att det kunde gå runt.
Varför gräsrotsfinansierade ni inte den nya versionen också om det är en säkrare investering?

Arfert

Facit
Vad kommer skilja nya boken med boxen.. mer än den fysiska formen? Samma spel för övrigt?

Mutanten;n71540 said:
Varför gräsrotsfinansierade ni inte den nya versionen också om det är en säkrare investering?
Hm, bra fråga! Vi har haft som princip att inte starta en ny crowdfunding innan vi har levererat på den tidigare. Kan inte lova att vi alltid kommer att stå fast vid den principen, men ändå. :)

Mutanten

Hero
Arfert;n71546 said:
Vad kommer skilja nya boken med boxen.. mer än den fysiska formen? Samma spel för övrigt?
Enligt Tomas tidigare svar:

Det nya, förutom att det blir böcker med nya omslag och lite nya bilder även i inlagan, är:
  • Nya mutationer.
  • Nytt stridssystem med bland annat kritiska skador.
  • Nya projekt att bygga i Arken.
  • BRP-systemet.
  • Små fel och obalanser har rättats till.
Men i grunden är det samma spel.

Inkognito

Swordsman
TomasFriaLigan;n71519 said:
Det går finfint att köpa böckerna separat. Så vill man enbart uppdatera sig med nya Regelboken (där det mesta av det nya finns), så går det bra. :)
?Snälla utveckla vad det innebär med "det mesta" så att jag vet om jag "måste" köpa världsboken! :)
Uppdaterade regelboken är såklart ett givet inköp!
Gissar att det kommer erbjudas någon form av kombo-paket som jag faller dit på oavsett... :)

Har det förresten nämnts något om prissättningen ännu?

Inkognito;n71559 said:
?Snälla utveckla vad det innebär med "det mesta" så att jag vet om jag "måste" köpa världsboken! :)
Uppdaterade regelboken är såklart ett givet inköp!
Gissar att det kommer erbjudas någon form av kombo-paket som jag faller dit på oavsett... :)

Har det förresten nämnts något om prissättningen ännu?

Well, medan Regelboken har svällt från 172 till 192 sidor ligger Kampanjboken kvar på 176 sidor - det ger ju en liten fingervisning. Men det finns smått och gott som är nytt även i Kampanjboken - några nya artefakter, en utbyggd tabell i zonsektorgeneratorn (kapitel 3), lite justerade stats på monster, osv.

Inget sagt ännu om priser - mer info kommer snart! :)

Dimfrost

Special Circumstances
TomasFriaLigan;n71519 said:
Huvudskälet är ekonomin, ja. Att göra en box med allt innehåll är 2-3 gånger så dyrt som att trycka böcker. Inför släppet av första utgåvan hade vi gjort en crowdfunding, så vi visste att det kunde gå runt. Samma sak med Genlab.
Jag hoppas att det blir crowdfunding även för kommande nya expansioner? Boxar är ruskigt fina grejer. :)