Nekromanti När illusionen spricker

Jag har nog läst lite för mycket Order of the Stick för att störa mig på när metasnack kommer in i spelet, åtminstone om det inte blir för mycket.

Den jobbiga biten är nog framför allt när man inte känner in någon eller några andra i gruppen, som vill ha en seriös scen nu. Det är ju alltid lättare att gå från allvar till skämt än tvärtom. Så om någon vill rollspela en hjärtknipande scen eller spelledaren vill ge lite viktig översiktsinformation måste ju övriga gruppen vänta med sina skämt. Då måste man gemensamt gå djupare i inlevelsen eller vara tyst.

Nässe

Myrmidon
Vet inte om det är ett problem för mig att komma ur inlevelsen. Det går på en sekund att komma in igen. Tycker alla spelpass (och LIVET) är så, man halkar ständigt ut och in i närvaro och inlevelse, sekund för sekund. Det finns dock saker som gör att jag tappar lusten att leka och gosa, till exempel problem som ska lösas (fällor... Eller att i fyra timmar planera ett bankrån) eftersom jag får nog av att jobba på jobbet. Strid är tråkigt i många spel, påminner om bokföring.

/griseknoen

Mukwa

Swashbuckler
Nässe said:
Vet inte om det är ett problem för mig att komma ur inlevelsen. Det går på en sekund att komma in igen. Tycker alla spelpass (och LIVET) är så, man halkar ständigt ut och in i närvaro och inlevelse, sekund för sekund. Det finns dock saker som gör att jag tappar lusten att leka och gosa, till exempel problem som ska lösas (fällor... Eller att i fyra timmar planera ett bankrån) eftersom jag får nog av att jobba på jobbet. Strid är tråkigt i många spel, påminner om bokföring.

/griseknoen
Word. Inlevelsen tar jag upp igen när reglerna är avhandlade.

Sitta och detaljplanera för att sedan typ tvingas uppleva samma grej en gång till när det sedan spelas ut är svintråkigt. Bättre att direkt köra "Väl på banken vet vi var kassavalvet finns eftersom vi har studerat blue prints i ett halvår."

Eller när jag blir idéblockad av någon som säger "Nej, det kan du inte" eller "meeen du missar" eller "du hittar ingenting i kistan". Skit pårej! Om jag säger att jag träffar med pistolskottet, känner kungen och har fjorton labradorer i bakfickan så är det så.