Nekromanti När rollpersonen är ett barn - vad gör jag då?

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag har kört fast och behöver er hjälp.

En rollperson i min kampanj är kronarvinge i ett land (öppen för förslag). När han var 5 år gammal befann han sig ombord på ett segelfartyg som förliste / kapades av pirater. Piraterna sålde honom på en slavmarknad i Momolan eller Muhad. Jag vill bygga en episk kampanj där han söker efter sitt ursprung, men jag vet inte hur jag ska gå vidare. Kan jag få en massa förslag på hur jag ska gå vidare?

Jag vill börjar första äventyret när han är 12 år gammal för att sedan låta det passera några år innan kampanjen kommer igång på allvar. Min kunskap om Muhad och Momalan är begränsad och jag har svårt att komma på något originellt. Vem köpte honom och varför? Vad kan jag ställa honom inför för sorts utmaningar som barn?

Hur kan han bli fri från slaveriet?

Tack på förhand

Hälsningar
Henrik

Rickard

Urverk speldesign
<HR NOSHADE SIZE=1>
"Upp med dig", röt den svartmuskige mannen och tog bryskt tag i pojken och drog upp honom från leran och visade upp piskan framför pojkens ansikte som en gest för vad som skulle kunna hända om han inte skötte sig. Pojkens ögon sökte sig i förbigående efter flickan i den gula klänningen och hann bara se en skymt av henne innan hon försvann i torgets folkvimmel. En hård knuff i bröstet av slavhandlaren fick yngligen nästan att tappa luften och han halvt fumlade bakåt. En grov hand lyfte upp hans haka och hans ägare sköt fram luggen för att dölja såret i pannan och synade sedan hans övriga ansikte. Ett lersmutsigt ansikte med fåror från de tårar som han spillt under natten. Mannen gjorde en fnysning som ett tecken på att han godkände skicket på hans vara och gick vidare till de resterande slavarna.

Kedjorna runt pojkens armar kändes tunga ...

<CENTER>/.../</CENTER>
Pojken och den andra slaven leddes in i tältet. "Ni har en ny ägare nu", sade mannen utan någon som helst känsla i rösten. Pojken blinkade några gånger för att få ögonen att vänja sig från den gassande solen utomhus till mörkret här inne i tältet. Han såg två individer, varav ena i barnstorlek jämfört med den andre. När ljuspunkterna slutat dansa framför hans ögon såg han att den mindre var den lilla flickan i den gula klänningen. Hon gav honom ett välkomnande och han kände sig för första gången på flera veckor trygg ...

<CENTER>/.../</CENTER>
Ynglingen sopade av stallgolvet medan denne som vanligt konverserade med den rödbruna fuxen. Pratandet avbröts utav ett skrockande skratt som var pojken väl kände igen. Gammel-Uhn klev fram mot stallpojken, log och ruskade om hans hår. "Du är allt tokigt du, pojk. Håller hästarna sällskap genom att tala med dem." Han brast ut i ett skratt igen. "Nå, du. Vi kan nog säga oss vara klara för ikväll. Kom, så ska tant Egra få bjuda oss två män på lite soppa och nybakat bröd." Stallpojken ställde undan riskvasten och de två gick för att se vad köket hade att erbjuda.

<HR NOSHADE SIZE=1>
Hur många är det i spelgruppen, för det låter på dig så verkar du vilja koncentrera hela handlingen runt en enda spelare.. Det enklaste är om du har med spelledarpersoner som kan vägleda in rollpersonen i nya banor.. Den gamle mannen är ett förslag på detta.. Han kan ha hört talas om kronarvingen.. Kanske arbetat någonstans i närheten utav honom.. Nu vet jag inte hur stor skillnad det är på folkslagen, men man skulle kunna ana det på det sättet.. En femåring har lärt sig att prata så denne kan komma ihåg bråkstycken från sitt gamla språk.. När han blir äldre så kommer han att vara relativt lik sina föräldrar..

På samma sätt kan flickan vara en källa för ny information för spelaren.. Det hela kanske rinner ut i en kärlekshistoria och de får båda tillsammans upptäcka på något sätt vem pojken egentligen är.. Det är svårt.. Enda "arvinge-hittar-hem"-historia jag kommer på är Sagan om Fjärrskådarna (eller något i den stilen heter det), men då visste några i hovet hela tiden vem pojken var och kunde avslöja det.. Man skulle kunna tänka sig att piraterna (eller bara en) dyker upp och vill röva hem pojken igen för att inkassera den gamla belöning som finns på pojken.. Det är inga bra tips jag ger, men jag förstår inspirationsbristen du har.. Det är svårt (att få det trovärdigt - man kan alltid hitta på "Ja, och som alla kungaättlingar så har han ett födelsemärke i form av en torsk på arslet" eller andra 'fantasifulla' nödlösningar)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hade några minuter att slå ihjäl i skydd av mörkret

Wictor

Warrior
Personligen så ogillar jag "sagor" där obildade före detta slavar blir kungar och dylikt. Bara för att han är slav så behöver han ju inte vara obildad, han kan ju kanske tillhöra de högre bland slavarna, kanske sysslar med bokföring, kanske snappar upp ett och annat språk. I vår egna historia finns ju otaliga exempel på slavar med hög rang i samhället. I Momolan eller Mûhad har jag för mig att det fanns slavsoldater också, han skulle ju kunna bli en sån. Jag tycker helt enkelt inte att det låter lika intressant att den obildade stallslaven blir kung. Men det är ju bara min personliga åsikt.

DarkMystic

Swordsman
I Momolan eller Mûhad har jag för mig att det fanns slavsoldater också

Det finns det mycket gott om. Typ 100 000 man kunde samlas ihop tror jag det var...

Personligen så ogillar jag "sagor" där obildade före detta slavar blir kungar och dylikt. Bara för att han är slav så behöver han ju inte vara obildad, han kan ju kanske tillhöra de högre bland slavarna

Fast det verkar som att det ska handla om skit jobb och sådant men jag håller dej.

I vår egna historia finns ju otaliga exempel på slavar med hög rang i samhället.

Jag skulle nog säga högt värde än rang. Slavar e som motorcyklar. De e dyra men användbara.

Jag tycker att det låter som en häftig kampanj för det är en lång väg mellan Västlänningarna och Östlänningarna. Och vem tror på att en liten skitig slavpojke är prins?

/DarkMystic bla bla bla...

Nero_UBBT

Warrior
Jakten på Dalai Lama...

Som Han redan påpekat så är det ganska uttjatat med "torskar tatuerade på ena skinkan", men jag tycker ändå att det vore en dålig idé. Bara för att ett koncept använts många gånger behöver det inte vara dåligt, snarare motsatsen då det oftast finns ett skäl till att idéer återanvänds - de kanske är ganska bra helt enkelt.

Mitt tips är att du för inspiration sätter dig ner och lyssnar på "Jakten på Dalai Lama" av Hoola Bandoola Band. Den handlar om jakten på den blivande prinsen med två stycken kännetecken; ett födelsemärke som ser ut som en ros och en "märklig gyllene ring".

Kritiken mot att vem som helst inte blir upphöjd och att detta skulle vara orealistiskt och kanske fånigt talas ju emot av just Dalai Lama; även om det där förstås var massor med religion med i bilden.

Ett upplägg jag skulle tycka vore intressant vore om du låter två spelgrupper spela paralellt till en början för att sedan slås ihop. En grupp innehållande dem som söker prinsen och en grupp som innehåller slaven/prinsen och hans hjälpare.

Du låter ena gruppen spela rollpersoner som skickats ut för att hitta den blivande prinsen. Troligtvis är det intressantare om dessa gör det av övertygelse snarare än att de är äventyrare som är ute efter en belöning; alternativt att bägge varianterna finns representerade i denna grupp. Det tror jag i längden ger mycket intressantare rollpersoner att spela med än om dom helt enkelt är ute efter belöningen.

Samtidigt låter du prinsen och någon som spelar en av hans hjälpare, exempelvis den gamle mannen som i Hans exempel, spela ett äventyr där de har stora problem med slavägarna. T.ex kanske en av slavdrivarna lägger beslag på pojkens ring och det blir ett äventyr för pojken och den gamle mannen att ta tillbaka ringen och sedan fly slavlägret.

Varför då riskera livet för en ring?
- Prinsen/slaven:
Prinsens enda minne från tiden innan slaveriet är att han får denna ring och uppmanas att bevara den väl då den ska avgöra hans framtid.
Kanske han inte ens har något minne av ringens ursprung annat än en stark, nästan övernaturlig, känsla av ringens betydelse och en vilja att bevara denna.
- Den gamle mannen:
En utsägelse - Kanske den gamle mannen själv är en siare, eller en gång som yngling långt innan slaveriet fick veta av byshamanen att han en dag skall möta utfattig pojke med bara en påminnelse om hans storhet - en gyllene ring och Rosens tecken.

Sedan blir det oro i landet. "Ondingar" tar över i styret och rensar ut den ledande kungadynastin, det finns dock ett hot - i en profetia hittar de förutsägelsen om pojken med den gyllene ringen och Rosens tecken som förutspås stoppa landet från mörkrets makter (nåväl, jag är SL inte poet).
De skickar ut agenter för att mörda denna... (lite som Herodes i julevangeliet och som i historien om Vishnu i
Hinduernas mytologi).

Slutligen möts bägge spelgrupperna och ungefär samtidigt som detta sker har fiendens agenter fått upp spåret efter Dalai-Lama-jägarna.

Whips! - Så har du en kampanj!

Ymir

Liten kantbaron
Re: Barnslavar med mera

Min artikel om slaveriet i Mundana i Fenix 03 torde kunna ge den mesta information du behöver.

Vad Västlanden i största allmänhet beträffar dröjer det inte länge tills modulen kommer ut, men jag besvarar gärna specifika frågeställningar om Västlanden här på forumet. Så fråga på :)

En 5-årig gosse hade förmodligen köpts av någon som har lite framförhållning - ett så ungt barn är egentligen inte särskilt bra till något. (Möjligtvis om någon skumming ville uppfostra en tjuv eller så). Däremot finns stor utvecklingspotential om man tar sig tid att uppfostra och träna upp sin slav på önskat vis. Den stora fördelen är att lojaliteten kan arbetas in i slaven från barnsben - man kommer inte behöva hålla honom fängslad eller fjättrad på något sätt, någonsin. Av den anledningen är det inte osannolikt att den unge slaven med tiden får en ganska fördelaktig position gentemot andra slavar, och väldigt fria tyglar - i praktiken som vilken tjänare som helst. Han kan tex bli arbetsförman, hovtjänare/hoveunuck, ansvarig för bokhållningen i ett hushåll, eller rentav befäl i en herremans vaktstyrka. I Mûhad hade han förmodligen blivit krigare eller intellektuell slav, möjligtvis hushållsslav, och i Momolan krigare, intellektuell slav eller lustslav - vill man ha arbetare, hushållsslavar och så finns det i regel ingen större mening med att köpa ett barn. (Undantaget om man vill ha en liten söt pojke som provsmakare, springpojke eller så).

Det lättaste sättet att introducera pojken till hans ursprung torde väl vara att någon i hushållet berättar för honom om hur han först kom dit, då på ett sätt som sporrar hans nyfikenhet. Sedan kan man helt enkelt låta spelaren nysta upp fler hemligheter, och noggrant väcka hans nyfikenhet så att hans rollperson till sist inte kan motstå att gräva vidare i saken. Extra intressant kan det bli om man ser till att detta går stick i stäv med hans herres order/önskningar, och på så sätt på tidigt stadium skapar en lojalitetskonflikt som plågar vår stackars huvudperson.

Och hur kan han då bli fri? Att en som varit slav sedan 5 års ålder skulle försöka sig på att rymma är förmodligen inte vidare sannolikt, om han inte genomgått en stor personlighetsförändring på grund av de insikter han fått i sökandet efter sitt förflutna. Däremot skulle han kunna bli fritagen av någon från hans förflutna eller som av annan anledning känner till hans bakgrund, men att frita en slav mitt i Västlanden är kanske inte det lättaste, det heller. Här kunde det också bli en intressant konflikt - det är ju inte alls säkert att slavpojken faktiskt vill bli fritagen, och hur han reagerar på det hela vore tämligen intressant (men väldigt svårspelat. Been there, done that. Just det knepigaste med att spela någon som fötts som slav var att gestalta hur hon relaterade till att bli fritagen. Hur hon än försökte kunde hon inte greppa konceptet 'frihet', och ville bara återvända till sin herre och följa de order han givit henne, trots att han var ett sadistiskt svin - hon inbillade sig alla möjliga hemskheter som skulle inträffa om hon inte gjorde det).

Det vanligaste sättet för en slav att bli fri är att köpa sin frihet eller få den i belöning. En del slavar får mindre summor pengar att röra sig med och kan tänkas göra sig förtjänster på annat håll, och på så vis kan de spara och gneta såpass att de någon dag faktiskt kan köpa sig loss. För många kategorier av slavar är detta dock helt uteslutet. Däremot kan många få friheten i belöning för lång och trogen tjänst eller enastående bragder och prestationer - möjligheterna är störst för krigare och intellektuella slavar här.

Det var lite allmänna tankar. Jag har skrivit en hel del om att spela slavar tidigare - använd forumets sökfunktion så kanske du hittar något som kan vara till hjälp.

- Ymir, biter på naglarna och kan inte sluta

w176

Förlorad dotter
Det idéer jag får av konceptet är att pojken faktiskt inte är tronarvinge utan att någon annan opportunistisk (roll) person vill skapa en falsk och lättmanipulerad nickdocka, eller helt enkelt bara pressa hovet på pengar för att hålla det hela hemligt. Alltså tatuerar pojken lär han ett nytt språk skapar falska vittnen på att det är den saknade och den förmodat avlidne prins som förmodades blivit giftmördad/kidnappad/försvunnen för ett antal år sedan.

Eller så att pojken kanske kombinerat med det ovanstående förslaget (alltså blivit köpt av den som vill skapa en falsk prins) att pojken inte alls är fri. Ha kanske gavs som en annan rollperson som en gåva, eller lånades ut till rollpersonerna för att visa uppdragsgivarens välvilja (eller önskan att hålla ett öga på dem).
Låt någon i spelgruppen äga han eller fått låna han och har ansvar för han.

Boridus

Veteran
Att låta en annan RP ha ansvar eller makt över en RP är oftast inte så lyckat. Speciellt inte om den ena RPn är såpass mycket mäktigare än den andra som i det här fallet. Att den som är ägd nästan inte kan göra nånting åt saken.

Sadism och maktgirighet brukar rätt snabbt visa sitt fula anlete när en RP får för mycket makt :gremwink:

w176

Förlorad dotter
Nja håller med om att det är något som krävs ansvar för att spela på ett bra sätt och att det kan bli helt fel med spelare som inte klarar av det. Men status och maktskillnader inom gruppen kan vara intressant och dynamisk och att den ena är den andras slav begränsar på intet sätt hans spelmöjligheter, man deltar ändå aktivt med resten av gruppen och interagerar med slp och så vidare. Jag har själv spelat på att vara slav/träl/millitärtunderordnad med mera och tyckt det var kul att givande för att samspelet funkat bra och har haft småsaistiska herrar i vissa fall.

Dock så skulle den undergivna karaktären i vilket fall som helst vara underordnat (12årig liten ganska hjälplös unge) och att ha honom bunden eller som ägodel till de andra rollpersonerna ger dels i logik till varför de släpar omkring på han dels ger en ansvarskänsla. (Hur reagerar den ädla riddaren på att plötsligt vara slavägare till en hjärntvättad 12 åring som vill vara slav och inte bli fri till exempel? Eller hur regerar den ansvarslösa gruppen av tjuvar och diverse pack på att plötsligt få ansvaret för att barn?)

Det finns fler alternativ än sadism och maktgirighet (även om de två också är kul) i situationen så länge man har spelare som klarar och vill det.

Eagle

Swordsman
Utmärkt feedback & en ny infallsvinkel

Hej!

Tack för all feedback jag fått på forumet. Hoppas jag kan få återgälda det någon gång. Det är fantastiskt hur mycket lättare det är när man bollar idéer med andra, för det hjälper en att tänka i andra banor.

Låt oss anta att någon - efter rollpersonens förmodade död (när skeppet förliste) - gjort anspråk på tronen i rollpersonens hemland. Denne person har fått höra rykten om att rollpersonen överlevt förlisningen och sålt som slav. Han ser framför sig hur rollpersonen flera år senare ska komma tillbaka och göra anspråk på tronen. Varför inte skicka ut någon som dödar pojken medan han ännu är harmlös och ofarlig. Vad kan man göra för spinn på detta? Lets face it, vad för chans har en 12 årig pojke för chans mot ett drillad lönnmördare?

Tack än en gång för all feedback som ni ger mig på detta.

Hälsningar
Henrik

Jaggernaut

Hero
Re: Utmärkt feedback & en ny infallsvinkel

Låt oss anta att någon - efter rollpersonens förmodade död (när skeppet förliste) - gjort anspråk på tronen i rollpersonens hemland. Denne person har fått höra rykten om att rollpersonen överlevt förlisningen och sålt som slav. Han ser framför sig hur rollpersonen flera år senare ska komma tillbaka och göra anspråk på tronen. Varför inte skicka ut någon som dödar pojken medan han ännu är harmlös och ofarlig. Vad kan man göra för spinn på detta? Lets face it, vad för chans har en 12 årig pojke för chans mot ett drillad lönnmördare?

Tja någon större chans skulle han inte ha om inte lönnmördaren klantar till det på något sätt men tänk om pojken får nys om det på något sätt. Då skulle de kunna gillra en fälla eller något. Jag kommer inte riktigt på någon bra idé men kanske den gamle mannen som Nero i detta inlägg nämner som antingen är en siare själv eller träffat en siare förut fått veta att pojkens liv skulle vara hotat. Då skulle han nog vara extra vaksam då det gäller pojken, sedan kan han fått reda på något om det så 'kallade' hotet t.ex. att ett antal år eller då något särskilt inträffar så kommer hotet mot pojken att vara mycket mer påfallande eller annars. Kanske fick han reda på att när en person med vissa signalement (antingen kroppsliga eller nåot denne bär på sig som klädnader, vapen eller något annat) landstiger t.ex. i Jens (staden) hamn kommer pojken att vara hotad.

Andra alternativ är att lönnmördaren blir påträffad av ägarens (till pojken) smygande omkring på sina ägor så kan kanske den där gamle mannen (han igen) börja misstänka att det kanske handlar om pojken och uppmana honom att vara försiktig, börja forska själv om vem pojken egentligen är o.s.v.
Kanske påträffas lönnmördaren i närheten av pojken (möjligtvis i färd att döda honom), då skulle nog pojkens ägare att börja fundera över varför någon skulle hyra en yrkesmördare (för dyra pengar) för att döda en slavpojke. Möjligtvis så får han reda på att lönnmördaren blev hyrd i ett annat land, då skulle nog ägaren verkligen bli intresserad av vem pojken är. Eftersom pojken inte vet något själv så får ägaren försöka lista ut det själv.

Om nu ägaren får reda på vem pojken är har han många möjligheter.

Ett är att han kontaktar den som få honom undanröjd och erbjuder honom ungen för pengar eller så behåller han ungen för att använda som hållhake på den person på något sätt.

Ägaren kan kontakta de som troligtvis vill få tillbaka pojken till landet (kanske kontaktar ägaren fel person, nämligen den som egentligen vill få honom undanröjd).

Eller så kan han behålla honom för sitt egna höga nöjes skull, det är inte alla som har en annat lands kronprins som slav. Möjligtvis medför det status (i sitt eget land) om han skulle gå ut med att han har en prins som slav, troligtvis skulle nog pojken bli behandlad bättre. Men då skulle även de i landet där pojken är prins få reda på det och då skulle väl en del vilja ha honom tillbaka.

Jaggernaut som använt mer 'kanske', 'möjligtvis', 'om', 'ifall' än vad som går att räkna.

Nero_UBBT

Warrior

Varför inte skicka ut någon som dödar pojken medan han ännu är harmlös och ofarlig. Vad kan man göra för spinn på detta? Lets face it, vad för chans har en 12 årig pojke för chans mot ett drillad lönnmördare?
Som jag nämnde i mitt inlägg nedan; låt en del av spelgruppen spela rollpersoner från motstående fraktion (den som inte gillar nuvarande ledarskapet) som t.ex kommer i sista stund för att rädda RP.

Wictor

Warrior
Måste barnet vara en RP?

En tanke slog mig när folk började prata om falska prinsar och allt vad det hette. Måste barnet vara en RP? Kan det inte vara så att gruppen är de som vill skapa en falsk prins och barnet bara är en SLP som de använder sig av, då slipper man ju det problematiska förhållandet mellan slav och herre.

Wictor

Warrior

Tja någon större chans skulle han inte ha om inte lönnmördaren klantar till det på något sätt men tänk om pojken får nys om det på något sätt. Då skulle de kunna gillra en fälla eller något. Jag kommer inte riktigt på någon bra idé men kanske den gamle mannen som Nero i detta inlägg nämner som antingen är en siare själv eller träffat en siare förut fått veta att pojkens liv skulle vara hotat. Då skulle han nog vara extra vaksam då det gäller pojken, sedan kan han fått reda på något om det så 'kallade' hotet t.ex. att ett antal år eller då något särskilt inträffar så kommer hotet mot pojken att vara mycket mer påfallande eller annars. Kanske fick han reda på att när en person med vissa signalement (antingen kroppsliga eller nåot denne bär på sig som klädnader, vapen eller något annat) landstiger t.ex. i Jens (staden) hamn kommer pojken att vara hotad.
Måste siaren vara en gammal och skröplig gubbe? Kan det inte vara slaven som för befäl över ägornas soldater eller något åt det hållet som råkar vara välsignad med siandets gåva eller på annat vis fått reda på att någon är ute efter att skada den lilla slavpojke han fattat tycke för. Det skulle ju sätta denna person i mycket bättre läge att försvara pojken.

Nero_UBBT

Warrior

"Måste siaren vara en gammal och skröplig gubbe? Kan det inte vara slaven som för befäl över ägornas soldater eller något åt det hållet som råkar vara välsignad med siandets gåva eller på annat vis fått reda på att någon är ute efter att skada den lilla slavpojke han fattat tycke för. Det skulle ju sätta denna person i mycket bättre läge att försvara pojken."

Det där påminde inte så lite om Josef i Bibeln.

Jaggernaut

Hero

Måste siaren vara en gammal och skröplig gubbe? Kan det inte vara slaven som för befäl över ägornas soldater eller något åt det hållet som råkar vara välsignad med siandets gåva eller på annat vis fått reda på att någon är ute efter att skada den lilla slavpojke han fattat tycke för. Det skulle ju sätta denna person i mycket bättre läge att försvara pojken.

Tja inte behöver siaren vara gammal jag spånande bara vidare på vad som redan skrivits, nämligen att gubben kunde vara en siare. Sedan så behöver väl personen ifråga inte vara siare utan bara träffat en siare som berättat detta för honom, som också nämnts i tidigare inlägg.

Nero_UBBT

Warrior
Frälsarstoryn igen

Detta är ett gammalt favoritinlägg, en riktigt bra kampanjidé hela vägen... Men det känns ju väldigt Anakin/Luke Skywalker med slavpojken och allt det där... Bara en tanke.

Hur gick kampanjen förresten?

Tell

Hero
Angående riket: Kör Damarien, för tusan!

Muhad ligger ganska nära Jargien, så varför inte köra intellektuell slav varianten, och låta rollpersonen bli drillad till diplomat/köpman av sin ägare, att på sikt företräda dennes intressen visavi jargiska stormän/kyrkan. Ägaren kommer i detta läge dessutom att kunna fungera som en stödjande funktion i kampen för maktövertagandet av hemlandet, och förmodligen tillochmed frigiva rollpersonen gratis (se Ymirs inlägg om slavmentalitet för att förstå varför han vågar), och ställa upp med lite knektar och dylikt, med målet att ha en allierad som furste. Om slavägaren är en hygglig karl i grunden, och en storpolitiker, har tolvåringen en chans, och det blir definitivt en intressant rollfördelning, med kamp om jargiska allierade, slavägaren som mentorsgestalt och dessutom en Xinuinkarnat att hacka igäl på slutet!

Tell

Hero
Angående frigivningen: Varför inte plagiera Narnia, och låta en Damarisk furste som lever i exil i en annan del av Muhad igenkänna honom, på ett besök hos slavägaren.