Nekromanti När rollspelsgänget faller sönder...

Elwe

Veteran
Jag spelar i ett litet rollspelsgäng där det inte är så stor omsättning på spelare, och vi har alltid haft samma spelledare. Jag har erfarenhet av flera andra spelledare men ingen kommer i närheten hur bra vår nuvarande är.

Sedan några år är även spelledarens sambo med och allt gick bra i början - sedan började problem gradvis uppstå. I deras förhållande är hon nämligen väldigt dominant och han är en toffelhjälte. Detta har påverkat spelet på så sätt att om sambon inte får som hon vill så surar eller skäller hon på spelledaren till han ger med sig (vilket numera sker ganska snabbt). Regler kan under spelet helt plötslig ändras så de passar henne, eller hon kan få slå om tärningsslag eller få omotiverade modifikationer på sina färdigheter. Mer än ofta avbryts en spännande rollspelsscen av att hon börja tjafsa. Det är till och med så att intrigen i äventyren alltid cirkulerar runt hennes karaktär, och vi andra känner oss mest som bisittare eller statister.

Vad ska man göra? Jag vill inte förlora möjligheten att spela med spelledaren för han är mycket duktig. Samtidigt är sambon ett ständigt irritationsmoment. Finns det någon annan som har erfarenheter av konflikter i spelgruppen, och hur löser man dem i så fall utan att alla blir ovänner?

:gremfrown:

Hellectrician

Veteran
något för Dr Phil kanske...?

Nu vet ju inte jag vilken relation du har till din SL, så du får ta detta med en skottkärra salt. Du skulle kunna prata med honom i enrum, och berätta på ett sakligt och vänligt sätt att du känner dig åsidosatt i gruppen, utan att kritisera Yoko, hrm... sambon då. Om du får positiv feedback av honom då kan du försöka påpeka lite fint att det är den rådande uppfattningen i gruppen generellt (om det är det givetvis).

I värsta fall är jag rädd för att du får lämna gruppen (eller giftmörda sambon, men det är ingen bra lösning), och det känns alltid hårt när en väl fungerande spelgrupp havererar.

Det bästa sättet att hålla spelgruppen vid liv är tyvärr att vara spelledare själv (ja, jag vet det är roligare att vara spelare) så man kan filtrera bort spelare som har en negativ inverkan på gruppdynamiken.

Mörker

Warrior
Jag håller nog med HellCop på de flesta punkter...
Jag anser likt honom att det är ren uppriktighet du får gå på (inlindad i lite gladpack); men kanske skulle du överväga på vilken front du skulle börja, din SL, dennes sambo eller med dina medspelare...
men jag anser själv att du pratar lite med din SL i enrum...

Wyldstorm

Swordsman
Prata med honom..

Jag spelledde under tiden en av spelarna blev min flickvän, så jag vet hur det känns från spelledarhållet..

Först, man är rätt blind i sådana fall, så han kanske inte ens märker problemet riktigt helt..
Jag fick en "hint" & ändrade mig illa kvickt.. (blev lite för hård mot henne, vilket tog ungefär ett halvår innan jag nått en helt rättvis nivå..)

Sen kan det ju rent av vara att han är i ett ohälsosamt förhållande...
& Då kan det vara svårt..Jag brukar säga att skillnaden mellan kärlek & rädslan att bli ensam är farligt lika varandra..

Prata med dom andra, är du den enda som ser problemet?
Om inte så råder jag dig till att ta med alla berörda & vara ytterst oaggressiva när ni förklarar erat predikament.

Frixeray

Swordsman
Aaaahhh... Problemet med kärleksrelation Spelledare-Spelare... Jo, jag känner minst sagt igen mig, även om det i ditt fall verkar vara några steg värre, regeländringar, omslag och modifikationer hör som tur är inte til vår rollspelsvardag. Ska jag vara helt ärlig så tror jag faktiskt att det är så att favorisering i viss mån är något man får räkna med i såna här situationer, det insåg jag samtidigt som de blev ihop. Jag menar, viss favorisering förekommer alltid enligt mig, man favoriserar de man tycker bäst om helt enkelt. Men det får aldrig gå till överdrift.

Ta och snacka med din spelledare, om ni har tillräckligt stort förtroende för varandra så tror jag att han kan komma att öppna sig och berätta sanningen: han är minst lika trött på det som du! Förhoppningsvis iallafall... även om det här kanske inte leder någon vart så kanske det kan få din spelledare att skärpa till sig lite och kanske t.o.m. tala med sin käresta om att ni inte accepterar det.

Klaga! Säg vad du tycker! Det kanske låter jobbigt, men om du lägger fram det snyggt så kanske hon tar åt sig, i positiv bemärkelse förstås. Hota! Fråga om hon verkligen vill att du lämnar gruppen. Så länge ni umgås rent privat och är i samma bekantskapskrets kan detta funka väldigt bra.

Tycker du bra om henne annars? Som en vän då, menar jag förstås. Förklara att du tycker jättebra om henne (som en vän förstås), och att du inte vill hoppa av, men att det inte käns som om det finns någon annan utväg. Att du faktiskt tycker om att spela med henne, när hon inte beter sig dåligt. Att det var bättre förr...

Jag har just själv kommit ur en situation där jag tvivlat på vad mina vänner egentligen tycker om mig, så en del av dessa metoder har prövats i en sorts blandning av dessa två situationer. Och jag förstår att det kan vara svårt att hoppa från en grupp, jag hade tankarna i ett halvår men ville inte, för jag trivdes så bra. Många tyckte att jag skulle börja plugga på folkhögskola på annan ort, men jag vägrade ge upp det jag hade byggt upp de då senaste tre åren. Så hoppa inte av, jag tror att du kan lösa det ändå! Hör gärna av dig med hur det går, det skulle vara kul att få veta hur andra löser den här typen av probelm.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Du vet vad du måste göra

"Vad ska man göra? Jag vill inte förlora möjligheten att spela med spelledaren för han är mycket duktig. Samtidigt är sambon ett ständigt irritationsmoment. Finns det någon annan som har erfarenheter av konflikter i spelgruppen, och hur löser man dem i så fall utan att alla blir ovänner"

Om en spelare får specialbehandling av spelledaren och dessutom förstör spelupplevelsen för alla de andra närvarande spelarna så finns det inte många saker att göra. Att vara tyst och försöka hålla god min är inte ett alternativ. Du måste ta upp det här med någon i din spelgrupp (börja med att tala med den som du är mest bekväm med som du inte tror slår bakut bara för att du nämner det). Slutligen måste du tala med din spelledare om saken. Dit främsta argument bör vara att det inte är ok att favorisera andra spelare. Det faktumet att hon är en mästare på att förstöra fina scener är beklagligt men mitt råd är att ni hanterar det problemet senare. Hantera först det största problemet, nämligen favoriseringen.

Prata prata prata och för guds skull, var inte aggressiv. Just ja, kom aldrig med personkritik, kom med sakkritik istället.

Lycka till
/Naug

Niklas73

Skapare av Starchallenge
En god sak

är att du lär dig krishantering i grupp på kuppen om du går till väga på rätt sätt. Och det är värdefullt på jobbet. Lycka till :gremlaugh:

Lindenius

Swashbuckler
När relationer går i stå...

...vilket alla relationer gör förr eller senare i större eller mindre skala, så är det dags att förändra någonting. Det bästa sättet, men definitivt jobbigaste är som alla andra tidigare nämnt - tala med varandra.

Jag vill dock särkilt ta fasta på det HellCop skrev:

Det bästa sättet att hålla spelgruppen vid liv är tyvärr att vara spelledare själv (ja, jag vet det är roligare att vara spelare) så man kan filtrera bort spelare som har en negativ inverkan på gruppdynamiken.

Och här håller jag med till fullo. Det kan dessutom skötas smidigast på detta sätt tror jag. Som jag förstått det har sambon endast spelat med killen som spelledare. Det är därför vikigt att hon snabbt måste utsättas för en ändrad maktbalans. Om en annan person är spelledare kommer hon snart upptäcka att hon inte har "makten" längre. Förhoppningsvis anpassar hon sig därefter och kan således få en bättre förståelse för hur er spelgrupp "egentligen" skall fungera för att vara som mest harmonisk. Om inte, blir hon sur och slutar - vilket kanske inte heller är tråkigt. :gremwink:

//erik. huvudvärk

GrottrolletNaug

Swashbuckler
You talking to me?

Vänta ett slag här nu?...

Var det där inlägget vänt till mig eller var det vänt till Elwe?

/Naug, tyckte det lät konstigt när han blev önskad lycka till :gremsmile:

The_Gorger

Hero
ja du...

Det är knepigt. Vi hade problem med vår spelledare istället, men då sket vi i honom och SL:ade själva. Det verkar vara värre för dig. Du får göra som vi: Ha hemliga spelmöten utan den som inte uppskattas.

Bra förslag har redan kommit. Ni måste verkligen ha ett snack med er spelledare.

Fråga henne sen varför hon vill spela. Om hon inte vill spela utan att ändra så att det går bäst för henne, vad är det då hon vill? Det är ju inte rollspel hon är ute efter.

Låt någon annan vara SL.

Som det låter härifrån så låter det som en bra sak om paret får ett bråk. De har tydligen problem med sitt förhållande.

Om allt annat misslyckas, och ni tycker att hon förstör hans liv, ta till mer drastiska metoder. :gremelak:

Shaggy

Swordsman
Binary [OT]

There are 2 kinds of people, those who know binary and those who don't
Öh? Fanns det någon poäng eller lustighet ö h t i det där? Det borde väl vara: "There are 10 kinds of people: those who know binary and those who don't"

Krille

Super Moderator
Re: Binary [OT]

"Öh? Fanns det någon poäng eller lustighet ö h t i det där? Det borde väl vara: "There are 10 kinds of people: those who know binary and those who don't""

Det finns tre sorters människor, du vet; de som kan räkna och de som inte kan.

Sodivra

Champion
Ja.. [OT]

Det kanske är hans protest mot datorkunnigas elitism, eller så kanske det är en ironi över ironin, att vrida om det så att andra frågar honom, och han rättar dom istället för att de rättar andra..

Wow, värsta statement! :gremsmile:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Förfölj och döda henne! [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Lord Renisis

Warrior
Lovely ekvation of "power gaming"

Nu tänker jag göra något som ingen annan har gjort, ta den stackars flickan i försvar.( :gremsmirk: )
Det gör jag med tanke på att jag själv + ett par andra var precis lika "koboldiska" när vi började spela rollspel.
Vet inte varför men då kändes som att om man inte fick nån überjöns med magiska slaktarvapen och rustningar så skulle man inte få samma spelupplevelse. Vi lärde oss dock efterhand att det var roligare med små tjuv-kampanjer istället för att slakta Fiendelandets kung som hotade att invadera RP'ernas fosterland.
Dock har vi börjatt köra "småepiska" kampanjer nu på sistonde, men då har de också blivit svårare.
Detta har påverkat spelet på så sätt att om sambon inte får som hon vill så surar eller skäller hon på spelledaren till han ger med sig (vilket numera sker ganska snabbt).
Ett Ord: PowerGamingSyndrom.
Försök att få henne att förstå att det är minst lika roligt att spela en vanlig tjuv, soldat, adelsmann/dam som det är att spela drakdräperska, Överstepräst och allt annat som är övermäktigt....

Mer än ofta avbryts en spännande rollspelsscen av att hon börja tjafsa.
Säg ifrån!
Men snällt. Säg henne att det är bara ett spel, om hennes RP-misslyckas eller dör så är det inte hela världen. Prata med SL och säg att han faktiskt får prata med sin flickvänn om att hon förstör.

Finns det någon annan som har erfarenheter av konflikter i spelgruppen, och hur löser man dem i så fall utan att alla blir ovänner?
Sätta sig ner och prata som vuxna människor? =)

//Renisis
Satan of WRNU is back, beware or burn. :gremsmile:

PS Hoppas jag förstog allt rätt (Svär på att jag klanta mig) DS

hraufnir

Swordsman
Re: Ja.. [OT]

Jag håller med Arvidos, men bara för att det är en torsdagkväll i Apans år.!

hraufnir

Swordsman
Själv är jag SL åt min Flickvän, och hon åt mig ibland. Jag kan inte säga att jag e helt rättvis, men inte heller att jag favoriserar. Jag vet helt enkelt inte. Jag brukar kunna koppla bort den där "flickvän" grejen när vi spelar så att jag spelar med tre vänner istället för två vänner och en flickvän...

*ot* samma problem har jag på Lajv. När jag möter min flickväns roll på Lajvet är det svårt att inte le kärleksfullt eller liknande. Det har varit lite av en ansträning... men man klarar det...

Härolden

Warrior
Re: Lovely ekvation of "power gaming"

Det behöver ju inte handla om munchkinism bara, det kan ju helt enkelt handla om nån som "tar mycket plats" och kräver uppmärksamhet under rollspelstillfället.

En ide som kläcktes ganska nyss på ett rollspelstillfälle var att ge rollspels-exp inte nödvändigtvis till den som spelar sin rollperson bra, utan till den som genom sitt agerande uppmuntrar och hjälper de andras rollspel. Svårare, men ger förhoppningsvis bättre upplevelse för samtliga i gruppen. Vi har inte testat det hela än, men jag hoppas att det kan funka för att få folk att spela på ett mer konstruktivt sätt.

Som Shatner och Nimoy, typ.