Nekromanti När rollspelsgänget faller sönder...

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Det här känns oerhört brännbart för min del. Jag är ju själv en av de där sambos/äkta hälfter som klivit in i spelandet i en spelgrupp. Vår grupp gick visserligen i graven och jag tar skulden på mig för det, fast min make som varit SL stor del av tiden påstår att det inte var mitt fel.

Tillbaka till problemställningen. Jag håller med alla som säger att det är av yttersta vikt att ni för en diskussion kring det här, och det gäller alla parter. De övriga spelarna och det trädskande paret. Alla måste få säga sin mening.

Att han är toffelhjälte och hon dominant gör inte läget lättare. Jag har dock ett förslag, för att hon skall få en insikt om vad det är hon gör. Låt henne bli SL ett tag. Att stå som ansvarig för att äventyret går framåt brukar ge även den hårdaste människa en tankeställning. Nu är det också inte omöjligt att hon inte går att vända eller för all del kan spela på annat sätt. Att få luftombyte för hennes del kan vara bra och jag håller med de förslag som givits i den vägen i tråden.

Att vara SL gör däremot så att hon blir tvungen att var i centrum som ett flertal personer... *ler elakt* om hon sedan vill fuska och styra rollspelet ger det ju er en unik möjlighet att djävlas tillbaka mot henne - men i rimlig nivå.

Strul i spelgrupper är ju inte unikt. Själv börjar jag undra hur jag själv agerar gentemot min egen minimala grupp, jag skulle nog må bra av lite luftombyte själv (har någon lust att släppa in mig i annan grupp så hör av er). Att en eller fler personer stör de övriga är ju bara tecken av att ingen grupp blir fullständigt homogen när den bildas. Även om den bildas av en gammal vänskapskrets så påverkar alla varandra olika i gruppen. Att lösa problem av den här sorten är viktigt, dels för att man i fortsättningen skall ha roligt, dels för att man ska kunna umgås.

Jag hoppas ni lyckas få ordning på gruppen. Det är tråkigt när gamla grupper går i stöpet. Men ha tålamod med alla i gruppen, antingen reder ni ut det eller så... ja tänk själv, vad är det värsta som kan hända?

Lycka till

Bunny

Crazy like a fool
"Att en eller fler personer stör de övriga är ju bara tecken av att ingen grupp blir fullständigt homogen när den bildas"

Du får ursäkta, men en homogen grupp låter jättetråkigt, jag skulle nog söka mig därifrån om min grupp var homogen.

Troberg

Sinister eater
Bästa förslaget hittills!

Även om Vitulv kommer som en god tvåa...

Rickard

Urverk speldesign
"Låt henne bli SL ett tag. Att stå som ansvarig för att äventyret går framåt brukar ge även den hårdaste människa en tankeställning."
Jag hade tänkt att föreslå samma sak, men när jag påbörjade inlägget så såg jag framför mig en stenhårt rälsande spelledare som tvingar in rollpersonerna i sin historia och syn på hur den ska spelas..

Jag kan också se framför mig hur hon inte alls tycker det är kul att spelleda och börjar klaga på varför hennes toffel inte kan spelleda som vanligt..

Jag ser också framför mig spelarna som får plåga sig igenom scenarion i hopp om bättring och hennes bot, men att det aldrig förändras...

Det är vad som kan hända.. Jag säger inte att det gör det, men dina tips låter mer som en chansning.. En chansning som man förvisso bör försöka med, enligt min mening.. Fast jag skulle hellre vilja förslå att någon annan axlar spelledarrollen ett tag.. Kanske hon tröttnar? Annars är just att diskutera den rätta lösningen.. Helst mellan den eventuella nya spelledaren och henne och försöka övertyga henne om att det är ett spel och att det inte är roligt för de andra som hon styr.. Förhoppningsvis kan hon ta hänsyn till andra..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte ens vet varför han skrev det här inlägget, men som själv inte haft detta problem (än)

Radagast

Swordsman
"Jag hade tänkt att föreslå samma sak, men när jag påbörjade inlägget så såg jag framför mig en stenhårt rälsande spelledare som tvingar in rollpersonerna i sin historia och syn på hur den ska spelas."

SL: I rummet ni just kom in i, ser ni en stängd kista i ena hörnet. På rummet mitt emot er ser ni två stängda dörrar, och på väggen till vänster finns en dörr som står halvt öppen... vad gör ni?

Berra: Jag tar mig försiktigt fram till dörren till vänster, och försöker kika lite försiktigt genom öppningen.

Kalle: Jag tar fram min båge, och skyddar Berra.

Ville: Jag söker efter eventuella fällor och andra dålda ting i rummet.

SL: Nej, det gör ni inte alls det. Kalle öppnar den högra dörren på väggen rakt framför er.

// Radagast

Elwe

Veteran
Man tackar för alla goda råd

Vi har inte spelat på ett tag nu så jag har inte kunnat sätta några planer i verket ännu...

Rent spontant så gillar jag förslaget att giftmörda henne... men troligtvis skulle hon bara komma tillbaka som dödsgast eller något annat styggt och straffa mig.

Att göra henne till spelledare är uteslutet - hon skulle bli den grymmaste diktatorn spelvärlden någonsin skådat, och vi spelare skulle bli hennes slavar.

Att låta någon annan vara spelledare ett tag skulle nog i det här fallet funka bra. Då skulle hon i alla fall inte kunna manipulera lika mycket som hon gör nu.

Annars är väl, som många påpekat, enda sättet att sätta sig ner och prata om det. Det kan ju inte bli värre än katastrof, men då har man i alla fall försökt. Eller så inser hon vad hon hållt på med och bättrar sig...

:gremlaugh: