Nekromanti När sandlådan känns som en räls

2097

deleta mitt konto tack
Pratade med en av mina spelare igår, efter att jag stängt av datorn efter jag lackade ur i den andra tråden, och han bara "Men... är det verkligen så stor skillnad på en räls och på hur du spelleder? Visst, vi kan gå vart vi vill men om vi går till Baba Lysaga för tidigt så dör vi, det finns ändå en viss ordning som är bäst."

Det... var ett sting, att dom upplever det så. Det är egentligen inte så stor skillnad i svårighet på dom olika platserna, dom råkade bara klanta sig rejält när dom gick till henne i kombination med ett SL-misstag när jag spelledde där (missade viktig rad i miljön -- huruvida det var bullrigt eller inte, vilket skulle ha hjälpt partyt mycket -- när jag inte klarade att sålla igenom alla sidor upp och ner av boxed text utan snabbläste lite).

Jag har sällan några bra argument att ta till när jag pratar med den spelaren. Han tar ner mig på jorden rätt snabbt. Bakom skärmen ser preppen otroligt annorlunda ut jämfört med om det skulle vara räls. Om dom skulle få för sig att hugga ner träd och börja bygga en stuga i skogen ex vis så skulle det gå bra. Eller vad som helst.

Det är en stor låda och inte en serie scener. Trots att det är en sandbox går det ibland att märka ett visst tänkt förlopp mellan raderna i CoS, och partyt gick väldigt långt från det tänkta förloppet, dödade folk som skulle kunnat ha spelat stora roller senare osv. Men att dom gick så 90° bort från någon sorts tänkt förlopp är ju inget som spelaren ser eftersom det är sandbox och vad dom än gör "stöds". (Som när vi i ASE blev besatta av "Frankrike".) Det blir ännu svårare för en spelaren att se om hen som han är en van räls-spelare och försöker "göra som man ska".

Deep Carbon Observatory är ett perfekt exempel (ska inte spoila, utan jag pratar vagt). Har sagt det tidigare men igen:

Först är dom i en by som på ett väldigt påtagligt och synligt sätt alldeles nyligen råkat ut för Händelse X och spelarna översköljs av en massa scener. Scenerna triggas av vad RP gör, och är därför enligt mig legitima, men från deras perspektiv blir det bara som att få en serie events. Sen är det en flodresa och i den, pga geografin, blir ju mötena minst sagt linjära.

Det faktum att jag i enlighet med lite råd jag fått bara placerade DCO och byn Carrowmore mitt i en större sandbox (CoS) som hade en massa annat på gång gjorde också att det blev rätt fucked up. "Hur kommer det sig att Händelse X inträffade just i samma stund som vi kom till byn?" var spelarnas 100% legitima kritik och en rejäl läxa för mig.

Spelarnas förtroende för DM och för spelvärlden sjönk definitivt pga att jag placerade in DCO där. Det är konstigt för den är en sån darling inom OSR -- låt mina erfarenheter bli en varning för andra SL; den har bra saker i sig, otroligt bra, men att låta dom kliva in där i byn och "just när dom kliver in där så har Händelse X just utspelat sig" var bullshit från min sida och ofrånkomligt för att DM:a DCO-modulen klokt. Enda lösningen skulle väl vara att ha den som kampanjstart men det är ju inga lågnivåprylar direkt. Ja jag vet inte. Tycker den modulen snarare kan dra åt helvete. Man kan plocka ur "the crows" & bilderna på dom, spara dom sidorna, och slänga resten. Tekniken för hur spelarna översköljs av konsekvenserna från Händelse X har jag också tänkt skulle gå att använda till att göra en personlig upplevelse av stora strider mellan arméer där partyt är mitt i smeten. Det var ju trots allt inte scen-översköljandet som dom var mot utan just det ologiska att Händelse X inträffade exakt när dom gick in där.

Nu ska jag inte skylla allt på DCO för spelaren tyckte ju att hela den långa stora kampanjen (CoS), inte bara DCO-inslaget, hade föranlett "är det egentligen så stor skillnad från räls?" som legitim fråga. Det var flera andra saker som "under huven" var propert sandboxiga men eftersom konsekvenserna blev så intressanta för spelarna så kan det verka lite "too good to be true -- måste vara räls".

Ska nu vara urtydlig med syftet för denna tråd:
• Jag har inga som helst planer på att sluta spelleda sandbox eller på att införa räls-inslag.
• Frågan till er andra OSR-SL:s är snarare hur man för en spelare gör klart för dom hur mycket frihet dom faktiskt har. Dom utnyttjar redan den friheten till fullo, dom gör en massa konstiga saker, men det jag tänker på är eftersom dom sakerna funkar & stöds & får positivt gensvar från mig, så märker inte spelarna ("tradd-märkta" som dom är) att sakerna är konstiga, och dom tror därför "dom spelar med i rälsen".

Har ju berättat om "spegelhistorien" som en chock för mig men jag hade faktiskt en liten "för"-chock några veckor innan. Efter att vi spelade i Den Glömda Staden, som jag såg som en bra, normal spelsession, så gick jag hem och laddade ner modulen och läste den själv och jag bara holy shit vad mycket vi kunde ha gjort! (Oroa dig inte anth, jag läste inte Barrowmaze förrän en bra bit efter att Dwimmerkampanjen hade slutat, och jag har inte kikat på Dwimmermount än. Jag har den, för den följde med i en bundle. Ser fram mot att få kika i den för jag är nyfiken på hur ACKS hanterat domänreglerna i landskapet runt berget.)

2097

deleta mitt konto tack
Men det är ibland svårt att veta hur jag som DM ska göra rätt. Vill också ha lite råd från er andra OSR-DM:s i den här frågan:

• Det faktum att Händelse X råkade hända juuuust när dom klev in i byn i början av DCO-modulen såg spelarna som räls. Och, det hade dom helt rätt i att göra, det var ju faktiskt total quantum, bara att quantumet var tidsmässigt och inte platsmässigt. Jättedåligt gjort av mig och ett av mina allra största DM-misstag, tror jag åt upp flera år av uppbyggt förtroende med den grejen. :( Surt.

• Men, i en annan kampanj hade jag gjort det motsatta; jag hade skrivit in en viss händelse på kalendern. "Rövarna placerar att slå till om 20 dagar". Spelarna hade fått info om detta genom att dom hade en spion på insidan av rövarbandet (tyvärr var det deras gamla RP, det var en rätt TPK-tät kampanj). Så detta var alltså inte quantum utan fair and square tänkte jag. Men nej, även detta såg han som räls.

Gissar att alla typer av planerade events är bullshit. Events måste komma från spelet.

En lösning är ju faction-system i likhet med Sine Nomines spel, och en enklare variant är rent slumpmässiga händelser som det på sidan 156-157 i A Red and Pleasant Land; något ni har några erfarenheter av?

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Jag håller inte med om att alla händelser måste komma från spelet, utan jag kan tycka att GM-scriptade skeenden är helt okej om det bäddar för kul spel och lägger upp utmaningar och skapar nya scenarier för rollpersonerna. Tycker inte att händelsen i DCO är räls på något sätt, det är ju en underförstådd uppmaning till spel och obstinata spelare kan ju faktiskt ignorera Corrowmores kris men såna vill man inte spela med. Men om man prompt vill att alla händelser som sker i kampanjvärlden ska vara en konsekvens av något annat föreslår jag en kalender med inplanerade events, hemlig eller inte för spelarna. Tex "dag 30 från kampanjstart: vulkanen får utbrott och byarna X, Y och Z utplånas". Rp kanske vet om detta, kanske inte. Kanske kan de göra något åt det, kanske kan de bara varna folket och få dem att evakuera, men det är en tidsinställd bomb som kommer att brisera oavsett vad spelarna gör. Lägg in några fler, fraktionsbaserade händelser som får kampanjvärlden att leva; "Dag 13, rövargäng X rånar värdshuset", "Dag 14, rövargäng X säljer stöldgods Y till adelsman Z.", "Dag 17, prisjägaren fångar rövargäng X." Allt detta kommer att ske, men RPs handlingar kan när som helst bryta in och ändra händelserna, och då kommer kalendern att justeras och de tidsinställda bomberna kommer att se ut på helt andra sätt. I exemplet du ger kommer så händelse X i DCO vara en sådan tidsinställd bomb. Det är viktigt att spelarna förstår att världen fortsätter att leva oavsett om de gör något eller inte. De är inte universums centrum.

Jag antar att mitt råd är: fortsätt att bestäm vad som kommer hända, men sätt dem på timer och starta dem inte precis när det passar storyn. Om du inte gillar det.

Bifur

Veteran
Jag spelar ju inte OSR men...
Så länge det finns någon slags story som SL sätter (även om det är rövarna slår till dag X) så finns risken att detta upplevs rälsat av spelarna. Själv brukar jag tänka på en fisknätsliknelse snarare än sandlådor. Ju mer förberedd SL är desto klarare (och kanske fler) länkar finns det mellan noderna. Detta är ju i någon mening en räls, det är bara det att spelarna inte alltid ser alla andra spår de hade kunnat ta men valde bort.

Ända vägen runt det (om det nu är ett problem, vilket jag inte tror det måste vara) är väl att köra helt utefter slumpval, fast SL måste ju ändå fylla dessa utfall med mening och möjlighet till nya initiativ för spelarna, och då är man ju där med sina små rallare igen...

2097

deleta mitt konto tack
Uppskattar starkt att ni kommer med råd!

pappa;n231558 said:
Jag antar att mitt råd är: fortsätt att bestäm vad som kommer hända, men sätt dem på timer och starta dem inte precis när det passar storyn. Om du inte gillar det.
Det var ju iofs så jag tänkte när det gällde rövarbands-attacken och det var dom inte heller helt nöjda med. Möjligt att jag gjorde nån sorts mer specifikt fel kring den som jag inte satt fingret på än.

Jag tyckte rövarbandsattacken uppstod rätt så... organiskt. Dom visste att rövarna skulle slå till mot stan för en RP hade det i sin bakgrund. Sen när kampanjen började pratade dom med sin spion där för att få reda på när rövarna skulle slå till, och då var jag tvungen att höfta till med ett datum och satte det på en timer där och då.

Det här med Carrowmore skulle jag ju ha kunnat lösa såhär.

1. Händelse X satt på timer, precis som du föreslår, pappa.
2. När Händelse X inträffar så sprids nyheten över Barovia. RP var polare med Barovias korpar så dom kunde ju gott ha gått apeshit och så svärmat över Carrowmore.
3. Preppa Carrowmore att klara av fyra olika första intryck: Om dom kommer innan Händelse X, om dom kommer inom 2 H från Händelse X, om dom kommer inom 12H till Händelse X, och om dom kommer långt senare än Händelse X.

Inte för att jag inte redan drunkar i prepp-plikter... :/

PS Detta är varför det är mkt skönare med homebrew. Då preppar jag det jag vet att jag behöver och behöver inte "buggsöka" andras, i det här fallet Stuarts, prep. Att jag gjorde om Händelse X från flödelseschema till en sorts spelkortssystem var ju i sig jobbigt nog.

...iofs var ju rövarbands-attacken i en homebrew-kampanj. Jaja. :/

anth

Vetefan
Jag tycker att Ravenloft (originalet I6) är ett av de bästa äventyr som skrivits - och jag blev grymt besviken Curse of Strahd.
Vad som gör mig besviken är att man tagit en fruktansvärt tight äventyr (I6) för levels 7-10 och försökt förvandla det till ett episk kampanj för levels 1-10.
Jag skiter i att att andra människor älskar CoS. Jag skiter i att andra tycker att man lyckats få andra platser än castle Ravenloft i Barovia att kännas fantastiska.
Man har fortfarande missat att man förstör det tighta äventyret i försöken att göra den till en episk kampanj.
Jag skulle älska CoS om rollpersonerna började på level 7, man behöll byn, vistani och slottet och tog bort det mesta av det andra.

2097;n231546 said:
Pratade med en av mina spelare igår, efter att jag stängt av datorn efter jag lackade ur i den andra tråden, och han bara "Men... är det verkligen så stor skillnad på en räls och på hur du spelleder? Visst, vi kan gå vart vi vill men om vi går till Baba Lysaga för tidigt så dör vi, det finns ändå en viss ordning som är bäst."
Vilka "problem" skulle du ha om rollpersonerna hade börjat på level 7 istället för level 1 och du plockat bort alla oväsentligheter?

Ravenloft fungerar mycket bättre som ett äventyr än som en kampanj.
Till er som säger att det fungerade bra som kampanj - inser ni hur mycket bättre det hade blivit som äventyr?
Vill man ha en bra kampanj använder man världen Ravenloft och inte landet Barovia.

ceruleanfive

Bläckfisk
2097;n231553 said:
• Men, i en annan kampanj hade jag gjort det motsatta; jag hade skrivit in en viss händelse på kalendern. "Rövarna placerar att slå till om 20 dagar". Spelarna hade fått info om detta genom att dom hade en spion på insidan av rövarbandet (tyvärr var det deras gamla RP, det var en rätt TPK-tät kampanj). Så detta var alltså inte quantum utan fair and square tänkte jag. Men nej, även detta såg han som räls.

Gissar att alla typer av planerade events är bullshit. Events måste komma från spelet.
I sådant fall verkar det ju nästan handla om att alla händelser kunna härledas till spelarnas handlingar. Det är ju förvisso inte räls, men det är ju heller inte en levande värld.

Att planera events som utspelar sig oberoende av spelarna är väl egentligen inte konstigare än att planera vad som finns bakom en viss dörr eller vad som händer när man drar i en viss spak? Huruvida spelarna hittar dörren och upptäcker får ju spelet avgöra, men det som finns bakom finns ju ändå där bakom.

Kan det vara just att spelgruppen fick nys om rövaranfallet som gjorde att hen upplevde det som rälsat? Att det var lite för lägligt för att vara sant? Sammanträffanden och osannolika saker händer ju även i verkliga världen.

Lupus Maximus

Tekniker
Nu verkar vi ha väldigt olika definitioner av vad Trad (och kanske OSR) innebär. Så jag svarar utifrån att jag räknar mig som sandbox-spelledare sedan sent 80-tal, och inte OSR-spelledare. :)

2097;n231553 said:
Så de har satt en spion i lägret, och fått information, och det skulle vara rälsat att få redan på deras planer? Om det finns ett krav eller stark förväntan på att spelarna skall agera på informationen så kan jag hålla med om att det finns en räls. Om det är ok om de skiter i det, och drar åt annat håll, eller använder informationen till något annat, inom ramen av det tema och rollpersonernas personlighet, så anser jag att det inte finns något rälsat där.

Men, det finns två undantag, och det första är rädda världen kampanjer. Alla andra agendor hamnar i skuggan, för går världen under så spelade inget annat någon större roll. Världen är i detta fall ett tillräckligt stort område för att man inte kan undgå konsekvensen, så en världsdel räknas i de flesta fantasy settings, men det måste vara minst en del av galaxen i många SF-settings.

Sedan finns det rätt uttjatade och dåliga hot mot saker som är oviktiga i settingens synpunkt, men viktigt för rollpersonen. Enligt min åsikt är primäranledningen till att så få spelare vill att deras rollpersoner skall ha nära anhöriga eller vänner, är för så många spelledare försöker motivera äventyrandet genom att kidnappa eller mörda dem.

Så om spelaren förväntade sig att kunna ge sig ut på något som intresserade dem, men banditerna hotar något som är viktigt för rollpersonen och det är en ansenlig del av kampanjen som kommer gå åt till att bekämpa banditerna, och att banditerna fått vittring på stället inte har uppstått organiskt, så skulle det klart kännas som "ni får välja vilken färg som helst, så länge ni väljer svart".

När det gäller att lägga in äventyret i sandboxen (vilket gör att jag mer skulle kalla det för en themepark än sandbox) så skulle det nog funkat bättre om inget händer första gången spelarna kommer det, och placera den på ett ställe som blir bra att återkomma till (t.ex. vila upp, fixa utrustningen, osv). Sedan, om det finns en förvarning innan den inledande händelsen, eller om det går att lägga in något som passar in, så kan någon därifrån söka upp spelarna och be dem om hjälp eftersom förvarningen hände. När spelarna väl kommer dit, så sätter det igång. Det är fortfarande en karusell i nöjesparken, men det skulle bli en mer organisk känsla.

JJoghans

Regelknackare
Liksom Bifur och Lupus ser jag mig inte som OSR-SL, men jag har upplevt samma problem.

Min Järn-kampanj (som förvisso är mera fisktank än sandlåda) har lidit lite av detta, och jag tror att felet från min sida har varit att jag kastat ut för få, eller vaga krokar. Av de jag har gett dem har de tagit fasta på vissa. Andra krokar vägrar de tala med varandra om, medan ytterligare andra har gått dem helt förbi. För spelarna så verkar det som om en viss tråd är den enda vägen att följa, och att deras problem är att lista ut i vilken ordning saker och ting ska göras. Jag är inte riktigt nöjd med det.

2097

deleta mitt konto tack
ceruleanfive;n231573 said:
I sådant fall verkar det ju nästan handla om att alla händelser kunna härledas till spelarnas handlingar. Det är ju förvisso inte räls, men det är ju heller inte en levande värld.
Bra insikt! Ska försöka ha det i åtanke inför kommande kampanjer.

ceruleanfive;n231573 said:
Kan det vara just att spelgruppen fick nys om rövaranfallet som gjorde att hen upplevde det som rälsat?
Långt sidospår om ordet "hen"
Hoppas jag inte var otydlig men denna spelare var alltså en kille. Min mening
2097 said:
Det blir ännu svårare för en spelaren att se om hen som han är en van räls-spelare och försöker "göra som man ska".
blev kanske lite trasslig. "En spelare" kan vara vem som helst, alltså "hen", och den spelaren kan ha likheter med den specifika spelaren från min grupp, en "han". Jag är fortfarande lite ovan vid den nya grammatiken :D
Jag blir sur när folk säger "hen" om mig för jag är ju en specifik person, en "hon".

Obs: Har kompisar som är lite mischmaschiga som ser sig som en "hen" eller en "den" trots inte är okända personer utan specifika individer, och det är ju givetvis OK för även om dom är specifika individer så är dom så vitt jag förstår varken killar eller tjejer eller så är dom båda; jag har lite svårt att hänga med i det.

Det bästa vore om språket aldrig hade haft en sån uppdelning men eftersom det har haft det så känns det askonstigt att hen:a en specifik person (förutom då dom som av många olika anledingar själva vill refereras så). Jag blir iaf sur när jag råkar ut för det, känner mig avhumaniserad.

Dessutom blir det ibland lite anaforiska namnrymdskrockar: "Jag såg Bob och Alice, hon hälsade på honom" är en distinkt mening från "Jag såg Bob och Alice, han hälsade på henne", medan i "Jag såg Bob och Alice, hen hälsade på hen" är tvetydig. Det finns ju ändå anaforiska namnrymdskrockar "Jag såg Jim och Eric, han hälsade på honom" är ju inte en helt otänkbar mening ex vis, men det blir fler. Å andra sidan kanske det också kan bli färre. "Alice såg en kund från fönstret, hen hälsade på henne."

Lojbanska språket har ju inte könsspecifika pronomen utan använder två system, dels assignable prosumti "Bob, från och med nu kallad B, såg Alice, från och med nu kallad A, A hälsade på B" och dels back-counting prosumti som räknar "senast nämnda person", "näst senast nämnda person" osv. Det löser ju namnrymdskrocksproblemet iaf.

Är glad att ordet "hen" har kommit i svenska språket, missförstå mig rätt. Ska bara lära mig använda det på ett bra sätt.

.113

Swashbuckler
Jag tycker nästan det känns som att spelarna borde få springa omkring I en Dungeon helt utan skatter och monster eftersom spelarna inte har fyllt den med skatter och monster.

Hoppas verkligen det var något annat som gjorde att bandit attacken kändes rälsad för att klaga på rälsning när det är de som fixat spionen så att de ska ha koll på attacken.

Här verkar vi ha ett typiskt exempel på spelledare som lägger ner massor med tid på förberedelser och, vad det verkar, spelare som kommer dit, gör sin grej beroende på vad de känner för och sen klagar en massa.

Tycker det är trist att höra om sånt..

Det där Andra kunde du nog ha gjort så det kändes och var lite mindre rälsat, men återigen så tycker jag det är trist med spelare som tycker en plothook är rälsad. Bara om man är tvingade hjälpa och agera är det väl rälsat.

Aja, lycka till.

2097

deleta mitt konto tack
Lupus Maximus;n231583 said:
Så de har satt en spion i lägret, och fått information, och det skulle vara rälsat att få redan på deras planer?
Måste förtydliga, det var inte det som var det rälsade utan att... hmm, planerna faktiskt genomfördes på den utsatta tiden. Ja jag fattar inte riktigt varför spelaren var onöjd, möjligt att han faktiskt har fel kring det.

Han tyckte inte heller det var dåligt att byn förstördes utan såg det som en perfekt start för att spela vidare, dom kunde ha rest till nya byar, sett hur glitchen spred sig över landet osv. Men jag blev lite burnt out ungefär då.

Lupus Maximus

Tekniker
2097;n231596 said:
Måste förtydliga, det var inte det som var det rälsade utan att... hmm, planerna faktiskt genomfördes på den utsatta tiden. Ja jag fattar inte riktigt varför spelaren var onöjd, möjligt att han faktiskt har fel kring det.

Han tyckte inte heller det var dåligt att byn förstördes utan såg det som en perfekt start för att spela vidare, dom kunde ha rest till nya byar, sett hur glitchen spred sig över landet osv. Men jag blev lite burnt out ungefär då.
Då låter det som om spelaren har en väldigt annan definition på rälsning, eller pratar i nattmössan. Så jag hänvisar till mitt svar i den andra tråden, https://www.rollspel.nu/threads/71963/post-879234

.113

Swashbuckler
2097;n231596 said:

Det är det jag menar, att kämpa på och sen få Skit för att infon spelarna klurat till sig råkar stämma, tycker det är trist och jag tror sånt förstör för många som eventuellt skulle vara bra spelledare men ger upp istället.

Jag hoppas iaf inte du ger dig utan inser att det där inte kan räknas som rälsat...

Mer respekt åt spelledare!

Flanellkatt

Veteran
Jag tycker inget av det där känns som rälsning. Det är kanske inte är direkt Blorb-kosher men det är definitivt inte Gnusto liksom?

2097

deleta mitt konto tack
Flanellkatt;n231614 said:
Jag tycker inget av det där känns som rälsning. Det är kanske inte är direkt Blorb-kosher men det är definitivt inte Gnusto liksom?
Önskar jag kunda sätta ca 100000 likes.

Det muntrade upp mig efter en deppig dag. :D Blir pepp på att fortsätta som DM.

2097

deleta mitt konto tack
.113;n231603 said:
Det är det jag menar, att kämpa på och sen få Skit för att infon spelarna klurat till sig råkar stämma,
Men det var ju info som deras tidigare RP fått :p Jag behöver inte bekymra mig för metaspelare utan dom går snarare åt det andra hållet. Dom blev TPK:ade i en dödsfälla sen gick deras nya party in i samma fälla och dog igen "för hur skulle våra nya RP veta att det var en fälla?" Älskar dom ????
.113;n231603 said:
tycker det är trist och jag tror sånt förstör för många som eventuellt skulle vara bra spelledare men ger upp istället.
Ja…. det är lätt att köra nåt litet såsom Lost Mines of Phandelver eller The Lost City men ambitionerna tenderar att växa och med dom, utbrändhetsrisken.

.113

Swashbuckler
Jo men det gör väl världen mer levande än tvärtom, mindre rälsad eftersom händelser sker ändå. Rälsat hade väl varit att de går iväg men ändå råkar på banditerna, att de inte kan förlora fastän de slår dåligt och att bandit ledaren kommer undan fastän Han inte borde kunnat det.

Det är just hela grejen med att spelledaren måste veta hur världen ser ut, ha förberett massa händelser som kan eller inte kan hända, kunna alla eventuella regler osv medan spelarna på sin höjd behöver komma till mötet.
Det känns så dåligt att klaga när man har noll ansvar, det är liksom lätt att hitta brister om man vill när allt man behöver göra är att komma dit och leta medan spelledaren har mastodont jobbet helt själv.

2097

deleta mitt konto tack
:D gud vad detta betyder mkt för mig .113!
Ja dom gick ju faktiskt iväg på ett annat mission och när dom kom tillbaka var byn bränd. Och, och, och: dom lyckades dessutom evakuera några!