Nekromanti När scenariot skapar rollpersonerna

Rickard

Urverk speldesign
För mig känns det så himla fel att skapa en rollperson i förväg som sedan ska bli en del av ett scenario, som antagligen är förplanerat på något sätt av spelledaren. Det är helt uppåt väggarna att man ska göra en karaktär om man inte vet vad man ska använda den till. Det finns sätt för att gå runt detta (som många smarta rollspelare insett). Exempelvis kan man göra rollpersonerna ett spelmöte i förväg som direkt har äventyrskrokar, som spelledaren kan inspireras av när denna gör sitt scenario. Där är två sätt (göra i förväg och krokar) och det kommer fler exempel.

jag vill inte att rollpersonen är något som ska skapa scenariot, utan nu att spelledaren ska ha kontrollen över sitt scenario och att rollpersonerna snarare skapas ur scenariot. Jag nämnde två sätt att omkringgå sättet att göra rollpersonen i förväg, men det löste bara det första problemet - att de blir en del av scenariot. Det andra problemet - vad man ska använda rollpersonen till - löses inte på det sättet. Det kan man lösa genom att berätta om scenariots och spelvärldens tema. Man kan gå igenom olika yrken, raser och andra speltekniska ting, vilket är tvunget i många rollspel, eller så kan spelledaren sitta och förklara saker i en kvart. Det vill inte jag göra. Jag vill att spelarna ska komma till spelmötet och så kör man.

För mig så är inte heller rollpersonen klar när jag har skapat den i förväg. Ofta vill jag kunna forma den under själva spelmötet och ofta brukar jag ändra på rollpersonen under första spelmötet. Jag har mer och mer börjat göra detta, eftersom jag har spelat så himla många roller. Jag tröttnar på mina rollpersoner efter en timme, då jag inser att jag har spelat rollen förut.

Något annat jag tycker är ruskigt dumt med att skapa rollpersonen i förväg är när man har att göra med nybörjare. Nu har jag invigt fyra nybörjare på ett år och varje gång har jag känt hur maktlös jag känner mig, eftersom många gånger har jag varit tvungen att förklara med "Det förstår du senare när vi spelar". När jag gjorde en rollperson med flickvännen till EDoD, så fick jag skriva om hela färdighetskapitlet, eftersom jag hade haft fel uppfattning om vad färdigheter egentligen innebär. Det känns dumt att göra en rollperson först av allt när man inte ens vet hur man spelar rollspel.

Enda gången som det har flutit på (inte krävt en kvarts förklaringar), när jag har haft att göra med nybörjare, är antingen när jag har delat ut rollpersoner eller låtit spelarna få göra rollpersonerna under själva scenariot. Skulle man göra det senare, så bör man ha ett scenario i början för att visa hur världen är. Ordet "introscenario" får då en helt annan betydelse för mig, eftersom det inte bara blir ett testscenario för att kolla hur systemet funkar och vad för sorts scenarion man ska spela, utan något som faktiskt förklarar själva världen.

Ett vettigt introscenario skulle då för mig vara när man planterar så många företeelser som möjligt så att spelledaren kan skörda dessa i senare scenarion. Utifrån introscenariot så formas också rollpersonerna och spelarna inser vad spelledaren vill spela för sorts scenarion. Spelledaren ska då inte se introscenariot som något som spelarna kan fuska sig igenom (eftersom de får välja "rätt" sorts värden), utan som ett speltillfälle som går åt för att göra rollpersonerna.

Att göra rollpersonerna under spelets gång eliminerar på sätt och vis också den här stunden som det tar att göra rollpersoner, när exempelvis alla eller någon ny ska komma in i spelet. Frågan är bara vad detta tillvägagångssätt kan få för nackdelar. Känns som om det är något som måste speltestas för att man ska komma på nackdelarna.

/Han som står och väger på om han ska införa detta tankesätt i Ljus och lykta, men kommer antagligen fega ur och införa en klasul om att man får hitta på (speltekniska) saker om sin rollperson under första spelmötet

Miriam

Veteran
Jag tycker det hela låter väldigt spännande och framförallt utmanande. Något jag gärna skulle prova på, fast i ärlighetens namn samtidigt tror jag skulle ha svårt att lyckas med. Jag har också hunnit med att spela väldigt många roller (och en del av dom extremt annorlunda men det hör ju inte till det här ämnet) men det är bara när jag haft gott om tid att förbreda mig som jag tycker att jag lyckas hitta något nytt. Det är tvärtom när jag improviserar (som jag antar att det blir om man gör rollen under scenariot) som jag faller in i gamla hjulspår, hur skulle det bli enklare att göra annorlunda roller om de görs under tidspress (som ett scenario ju blir). Det känns som att det för de flesta borde bli tvärtom men jag kan ha fel förstås.

Så alltså, jag tycker det låter som en spännande idé men tror egentligen att den kommer förstärka de "roller" man vanligtvis spelar eller vanligtvis tar i gruppen än tvärtom. Men jag kanske borde pröva innan jag drar så här negativa slutsaters, det låter ju trots allt både kul och intressant.

Mogger

Hipsteranka
Han said:
Att göra rollpersonerna under spelets gång eliminerar på sätt och vis också den här stunden som det tar att göra rollpersoner, när exempelvis alla eller någon ny ska komma in i spelet. Frågan är bara vad detta tillvägagångssätt kan få för nackdelar. Känns som om det är något som måste speltestas för att man ska komma på nackdelarna.

/Han som står och väger på om han ska införa detta tankesätt i Ljus och lykta, men kommer antagligen fega ur och införa en klasul om att man får hitta på (speltekniska) saker om sin rollperson under första spelmötet
Du behöver inte göra antingen eller. Det kan ju röra sig om ett pilotavsnitt för att se om allt håller och under det avsnittet får alla lov att ändra på allt under spelets gång. Se bara till att göra karaktärsmekaniken enkel och lätt att ändra så är det bara att köra. Ät kakan och behåll den.

(Förresten, jag drömde att du flyttade in hos mig. Märkligt, jag skyller på din Avatar...)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
En intressant variant finns i spelet "In a Wicked Age". (Den finns säkert någon annanstans också, men det är där jag sett den.) Där utgår man från ett antal vaga profetior som väljs slumpmässigt, till exempel "The arrival of a hundred fearsome warships on an unprepared, prosperous, peaceful coast." Sedan hjälps alla spelare (och spelledaren) åt att hitta på karaktärer som skulle kunna spela en viktig roll i det här scenariot, till exempel generalen som leder krigsskeppen, hans högra hand som planerar att mörda honom för att själv ta makten, drottningen över folket som bor i trakten, och så vidare. När man har en lista på karaktärer som kommer att spela viktiga roller i scenariot, först då väljer varje spelare vilken av dem som han eller hon vill ha som rollperson.

Det känns instinktivt som ett utmärkt sätt att bygga upp ett scenario, och se till att rollpersonerna verkligen är inblandade upp över öronen redan innan man börjar spela.

/tobias

Mr.Walker

Warrior
Det är ju en svår balansgång mellan hur mycket SL ska styra spelet och hur mycket frihet spelarna ska få. Egentligen vore det kanske bäst att SL "blanda sig i" så lite som möjligt och egentligen inte är mycket mer än en domare som säger vad som är möjligt och inte möjligt. Att man spelar rollspel utifrån Spelarnas vision, vad dom vill vara, vad dom vill spela. Att det är dom som styr spelet frammåt, SL spelar såklart dom rpna möter men han försöker inte påverka spelarna på något sätt. Nackdelen med detta kan jag tänkte mig vara att om spelarna får slut på fantasi så tar spelet slut.
Det är kanske inte hållbart i längden, lika som om SL bara skulle improvisera. För min del, eller min spelgrupp(som inte finns kvar), så skapar jag icke-linjära äventyr där spelarna får gå runt som dom vill men där jag ändå har lite olika uttänkta lösningar som dom förmodligen kommer att ta. Det funkar bra för oss, det är tillräckligt mkt frihet för spelarna för att dom ska gilla det och dessutom tillräckligt planerat från min sida att jag aldrig får slut på ideer mitt under spelmötet. Typ.
Inget fantastiskt med detta egentligen, kanske bara ordbajs.
Men så kände jag för att skriva nu:)

Johan K

Gammal & dryg
Well, förstår dina tankar här faktsitk.
Dock så håller jag nog inte riktigt med dig. Jag gillar den totala friheten när jag skapar mina karaktärer. Så att bli styrd av t. ex scenarion eller sdåant i min karaktärsskapande är inte min kopp té.
För min del så ser jag inga problem med me att ha egenhändiga RP & scenarion som SL:n styr över.

Rickard

Urverk speldesign
Så att bli styrd av t. ex scenarion eller sdåant i min karaktärsskapande är inte min kopp té.
Grejen är ju att du fortfarande har kontroll över ditt karaktärsskapande. Det är bara mer anpassat till specifika situationer som uppkommer under speltillfället. Vad är skillnaden mellan att följa ett tema som spelledaren har satt upp innan ni sätter igång och spelar mot att följa ett tema medan ni spelar, som spelledaren har satt upp? Förutom att det sistnämnda antagligen flyter på smidigare, då.

/Han som kan gå med på att alla kampanjer inte har ett tema, men så vill ju han inte heller spela på detta sätt i alla rollspel heller

Johan K

Gammal & dryg
Vad är skillnaden mellan att följa ett tema som spelledaren har satt upp innan ni sätter igång och spelar mot att följa ett tema medan ni spelar, som spelledaren har satt upp?
Poäng till dig.. =)
Skillnaden är väll egentilgen minimal.. Får jag väll erkänna här.

/ Johan K, som har SOMMARLOV !!!!