Rickard
Urverk speldesign
Hur många är det som använder papperslappar för att säga hemliga saker till era spelare? *ser inga händer som räcks upp* Nåja.. Det jag menar är att vissa lappar är i stort sett menlösa.. Säg att en spelare lyckats med sitt Upptäcka-slag och ser ett moln som inte rör sig i vindens riktning.. Vad säger spelaren till de andra? "Titta! Ett moln som inte rör sig i vindens riktning". Lappskrivandet och hemlighetsmakeriet är helt menlöst.. Alla "ovetandes" spelare kan med lätthet lista ut vad som står skrivet på Den Hemliga Lappen™.
Någon som känner igen scenariot? *ser fortfarande inga händer* :\
I stort sett alla har väl använt pappilappar för att skapa en osäkerhet bland spelarna.. SL (eller en spelare) har skrivit "Skriv något på baksidan och skicka till mig." på ett papper och skickat till en spelare (eller SL).. De andra börjar givetvis fundera vad
Så när ska man skicka lappar och vilka situationer är det bäst att bara säga det rätt ut?
Ska man ha en standardlapp där det står "Du upptäckte något, ska jag säga det högt?"?
/[color:448800]Han</font color=448800> som upptäckte fenomenet otroligt onödiga pappilappar igår
Någon som känner igen scenariot? *ser fortfarande inga händer* :\
I stort sett alla har väl använt pappilappar för att skapa en osäkerhet bland spelarna.. SL (eller en spelare) har skrivit "Skriv något på baksidan och skicka till mig." på ett papper och skickat till en spelare (eller SL).. De andra börjar givetvis fundera vad
Så när ska man skicka lappar och vilka situationer är det bäst att bara säga det rätt ut?
Ska man ha en standardlapp där det står "Du upptäckte något, ska jag säga det högt?"?
/[color:448800]Han</font color=448800> som upptäckte fenomenet otroligt onödiga pappilappar igår