Nekromanti När ska man slå tärningar??

Freelancer

Warrior
Har en fundering vad gäller tärningsslag?

När man har FV 12 i t ex snickeri, när behöver jag slå ett slag för att bygga en pall? Eller mer exakt, hur svårt bör det vara?

Eller om jag har FV 12 i överlevnad, behöver jag slå ett slag för att göra upp eld? Eller hur svårt är det? Det beror väl iofs på väderleken och omständigheterna, men vid ett normalt tillfälle??

Vi har ett (kan väl kanske inte kalla det problem, men det gör jag ändå) problem i våran grupp, att det oftast är ett normalt Ob3T6 slag vi ska slå oavsett omständigheter osv...

Har ni några riktlinjer för tärningsslag?? (förutom att det är roligt att kasta tärningar /images/icons/smile.gif)

King Kromm

Hero
Om kalle har fv12 i snickeri och vill bygga en enkel pall och har rätt utrustning/matriel så slå en ob1t6 för att se att han helt enkelt inte fumlar till det.

Och med elden, där hade det nog också gott, även om jag hade låttit en rp med m.lågt fv i överleva fått mer problem, dvs att det tar längre tid än någon saom har 12 i fv. Om det nu kräver massa krongel överhuvud taget med dessa saker.

Och riktilinjer med tärningslag, den du... nää, lagom e bäst kanske?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
När man har FV 12 i t ex snickeri, när behöver jag slå ett slag för att bygga en pall? Eller mer exakt, hur svårt bör det vara?

Jag skulle nog inte slå något slag alls, om inte spelare explicit förklarar att han vill göra en extraordinärt fin pall. Då kan jag tänka mig att slå nån tärning.

Eller om jag har FV 12 i överlevnad, behöver jag slå ett slag för att göra upp eld? Eller hur svårt är det? Det beror väl iofs på väderleken och omständigheterna, men vid ett normalt tillfälle??

Jag brukar inte slå slag för att göra upp eld faktiskt, men det kanske man borde börja med... hmmm...

Har ni några riktlinjer för tärningsslag??

Hur ofta:
Det beror helt på situationen. Jag brukar räkna med att ju mer som står på spel för RPens agerande, desto mer aktuellt är det mer ett slag.
Till exempel om Rupert har satsat 300 silver på en supartävling med Angus den Styvnackade. Då är det väldigt aktuellt att slå tärningsslag mot supa.
Om Rupert däremot sitter och ölar järnet med sina polare en lördagkväll. Då är det inte särskillt aktuellt med ett supa slag, trots att dom dricker lika mycket.

I strid så slås ju alla slag, det beror att det är en ämlans massa som står på spel, nämligen RPernas liv.

Hur många tärningar:
Ja, ibland står det i böckerna hur svårt vissa saker är, men oftast så är man tvungen att höfta lite granna.
Tänk efter om det som RP försöker göra är:
Skitenkelt (Ob1T6)
enkelt (Ob2T6)
Ganska svårt (Ob3T6)
Definitivt svårt (Ob4T6)
Ohemult jäkla tok-svårt (Ob5T6)
Befängt, absurdt, vrickat, <sätt in superlativ här> svårt (Ob6T6)

Freelancer

Warrior
Man får tacka för ett svar som heter duga... Iallafall så var det väl ett sånt svar som jag ville ha /images/icons/grin.gif

För i vår grupp så hade det varit så att om jag skulle ha gjort pallen, så skulle jag ha fått slagit ett normalt slag (eller som du säger "ganska svårt") mot snickeri, hade jag fummlat så hade jag snubblat och fått ett pallben rätt genom hjärtat och dött.. (kanske inte riktigt så brutalt, men ändå)

Vi slår alltid slag som är normala, oavsett vad, ibland kan det bli svårt och ännu svårare. Vi för böna och be för att få lätt eller superlätt slag /images/icons/oink.gif

Nåja, jag ska väl ta och ta upp detta med SL, om han inte läser detta förstås då /images/icons/smile.gif

Freelancer

Warrior
Det låter bra mycket vettigare än att slå för om man lyckas göra en pall. Vi brukar göra så att vi slår Ob3T6, sen effekten där blir då kvaliteten. Nästan samma sak iofs. Men vad händer om man fummlar med slaget på kvaliteten??