Generellt trivs jag bäst med ett dygn som börjar runt 12 på dagen så jag har gott om mörka nattimmar att sitta och vara kreativ på, men det blir ju under semestrar och andra ledigheter. Jag arbetar på rollspel när jag måste eller när jag har inspiration men har ingen rutin kring detta.
Just nu när jag är hyffsat inspirerad och har klara mål i wrnulkalendern här, och en kalender för min spelklubb så går nästan hela dagarna åt till arbetet, men jag arbetar lite på allt möjligt. Jag gör inte klart en grej innan jag hoppar till nästa. Igår skrev jag luckan jag postade igår, färglade lite på ett par bilder, skrev vidare på 5-6 skrifter, skapade några pdf:er, allt efter humöret.
Jag har ett tillvägagångssätt, snarare än rutin när jag exempelvis jobbar mer fokuserat på en ny kampanj eller värld som brukar se ut såhär:
-Jag får inspiration, så jag tar fram papper och penna och skriver ner idén och alla sidospår som kommer när hjärnan arbetar.
-När den initiala kicken är över börjar jag utveckla de olika spåren, och allt eftersom nya idéer poppar in så följs de upp.
-När det finns tillräckligt att skriva om börjar jag skriva ner saker i en ordbehandlare, parallellt med arbete på papper. Papprena används exempelvis för disposition, innehållsförteckningar och sånt innan jag för in dem i datorn.
-När en grund finns börjar jag skissa på bildmaterial och prioriterar dem efter vad som behövs och vad som bara är trevligt att ha med.
-En spelarpitch skrivs klar och distribueras.
-Om det är en kampanj så är det dags att göra RP. Från det skapandet kommer nya idéer och önskemål från spelarna som förs in.
-Jag använder allt material och skapar oftast en spelarguide med initial information, plus skriver individanpassad extra info om det behövs. Allt material läggs också in i ett huvuddokument som används för eventuell krönika, världsbok och liknande.
-Under en kampanjs gång så kan jag göra småförberedelser i veckorna mellan möten, senast några timmar innan, men det beror på vad som ska göras också.